Citat:
Dödade lejonet Cecil – nu slår han tillbaka
Citat:
Med pil och båge sköt tandläkaren Walter Palmer ihjäl det omåttligt populära lejonet Cecil i Zimbabwe.
Efter händelsen har ett världsomspännande hat rasat över honom – men i ett brev till sina patienter slår han nu tillbaka.
"Jag hade ingen aning om att lejonet jag fällde var en känd, lokal favorit", skriver han i brevet.
Citat:
I ett brev adresserat till sina patienter som Fox 9 publicerat försöker Walter Palmer få tillbaka förtroendet som tandläkare.
"Som många av er vet har jag figurerat i nyheterna de senaste dagarna med anledning av saker som inte har med mitt yrke eller den vård jag förser er med att göra", inleder han brevet med.
Han fortsätter med att berätta att han jagat sen barnsben, men att han förstår att jakt för många är ett "emotionellt laddat ämne" och att han respekterar att "alla inte delar samma syn på jakt".
Han slår ifrån sig ansvaret för dödsskjutningen av Cecil.
"Så vitt jag visste var allt med den här resan lagligt", skriver han. "Jag litade på min lokala guides expertis."
Han beklagar dock vad som hänt, och skriver: "Det var aldrig min avsikt".
Han ber också om ursäkt för att hatstormen mot honom, och medieuppbådet som följde, har stört patienterna på hans klinik.
"Jag lovar er att vi kommer att göra vårt bästa för att återuppta normal drift så fort som möjligt", skriver han.
http://www.expressen.se/nyheter/dodade-lejonet-cecil--nu-slar-han-tillbaka/