2015-07-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Caféet spärrades väl inte av eller? Containern genomsöktes väl först efter flera dagar.

Polisen lallade runt i tron att detta ordnar sig nog eller vad?

Först efter att de hittade Lisa död så la man in en högre växel några dygn försent enligt mitt tycke.

Polisen var ju dessutom tvärsäkra på att Lisa fanns i området från dag ett...

AJ gav ju polisen mycket intressanta uppgifter och sa så här i en intervju : Vi som vet något av detta har lämnat våra uppgifter till polisen, Det betyder ju att han varit mycket nära och sett något som inte hör till vanligheten
2015-07-30, 17:06
Medlem
Citat:
Caféet spärrades väl inte av eller? Containern genomsöktes väl först efter flera dagar.

Först efter att de hittade Lisa död så la man in en högre växel några dygn försent enligt mitt tycke.

Mycket konstigt att Cafet och baksidan inte var avspärrat eller söktes igenom
2015-07-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jo jag vet,, jag var inplanerad att åka dit själv på Lördagen.

Nu börjar vi närma oss pudelns kärna?

Ren röta på ett vis ja. Att MGM konfronterade MP-patrullen var ju inget som förberetts såklart.
Men det finns också kanske anledningar att MP-patruller ev hade sina utgångsplatser i just det där området?
Det kanske finns anledningar till varför dom gick och sökte runt i detta område?
Det är ju polisen som tilldelar MPS, platser att söka av, och allt sker enligt polisens planering.

MPS var på andra platser inom det totala sökområdet också, men av någon anledning var det bla sök just här runt.
Inre/yttrespan gav resultat
2015-07-30, 17:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jo jag vet,, jag var inplanerad att åka dit själv på Lördagen.
Nu börjar vi närma oss pudelns kärna?
Ren röta på ett vis ja. Att MGM konfronterade MP-patrullen var ju inget som förberetts såklart.
Men det finns också kanske anledningar att MP-patruller ev hade sina utgångsplatser i just det där området?
Det kanske finns anledningar till varför dom gick och sökte runt i detta område?
Det är ju polisen som tilldelar MPS, platser att söka av, och allt sker enligt polisens planering.
MPS var på andra platser inom det totala sökområdet också, men av någon anledning var det bla sök just här runt.

Segmenten hade utökats på fredag till 5 km så det var väl inte så underligt.

Ledningssök (kraftledningar, åar, vägar, stigar, leder etc) är första insats i MSO inklusive närliggande byggnader och att ta in hundpatrull. Det är det direkta närområdet. Sen delas det in i segment från mopeden sett.
Grusvägens fynd angående skal och sen display (tisdag) ligger dock på tydlig led som leder nånstans. Displayen sägs ligga en bra bit in dvs där vägen sen leder åt Martorp. Fyndet är väl efter där vägen förgrenat sig åt vänster om jag inte missminner mig?
Detta berättar han i intervjun ska återupptas på fredag...
2015-07-30, 17:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Caféet spärrades av direkt, men fick släppt avspärrningen 9/6. Då öppnade caféet igen.
2015-07-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan

Jo, där har varit avspärrat.
2015-07-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var 50-60 polismän + hundar i området. Om man tagit fasta på de mobilspår som hittades under tisdagen (och inte börjat dilla om att LH själv kunnat sprida ut delarna) samt fokuserat på närheten till grusvägen, hade man högprioriterat samtliga byggnader i förlängningen av denna grusväg - och då hade man snabbt befunnit sig på Martorps gård.

Precis man tog det inte riktigt på allvar från första stund.

Om nu prylarna var utplacerade med vilja så visste gm hur polisen arbetar och tänker eller råkade gm få in en fullträff för egen del

I Helena fallet hade de väl inte mycket alls att gå på kanske dessutom är samma gm. Det fallet var väl med skött under all kritik...
2015-07-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är bara stollar som tror att sådana förklaringar går hem i en domstol. DNA på Lisas kläder binder Litauern till detta brott. Finns det fler gärningsmän måste Litauern peka ut dem, och tala om hur de kan bindas till det brott han är åtalad för. Tycker du inte det är märkligt att frun och lillebror åkte hem till Litauen, i stället för att stötta den fortsatt häktade storebrodern?

Försök att påstå i en domstol att någon samlat in spott från Litauern för att plantera ut bevisningen mot honom!

inge svårt det, advokaten säger bara att det kan ha gått till så..

det är upp till åklagaren att ställa det bortom rimligt tvivel att nb är gm,
med en sammanhängande o trovärdig historia, med 1 början och 1 slut, hur nb har gått tillväga.
i det här fallet kan det bli svårt, iallafall med det vi säkert vet, dvs dna spår på tillhörigheter, utspridda,
alltså inte dna på kläder som lisa hade på sig när hon hittades.
2015-07-30, 17:12
Medlem
Citat:
AJ gav ju polisen mycket intressanta uppgifter och sa så här i en intervju : Vi som vet något av detta har lämnat våra uppgifter till polisen, Det betyder ju att han varit mycket nära och sett något som inte hör till vanligheten

Ja redan där borde varningsklockorna ringa...
2015-07-30, 17:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var 50-60 polismän + hundar i området. Om man tagit fasta på de mobilspår som hittades under tisdagen (och inte börjat dilla om att LH själv kunnat sprida ut delarna) samt fokuserat på närheten till grusvägen, hade man högprioriterat samtliga byggnader i förlängningen av denna grusväg - och då hade man snabbt befunnit sig på Martorps gård.

Jaa, dessutom tydde ju vägvalet på att man hade att göra med en lokal förmåga.
2015-07-30, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:

Tror det var på torsdag de tömde containern. Cafét var avspärrat men däremot inte ladan i det direkta närområdet. Den spärras av sen säger AJ då handsken hittats.
Sen släpps banden på onsdag, sätts på igen vid 23-tiden och på söndag efter hon hittats börjar de gräva där.
2015-07-30, 17:18
Medlem
Citat:

Ja ett stort tjänstefel skulle jag våga mig påstå.

Man utgår väl från en plats ett försvinnande har skett som brottsplats?

I detta fallet verkar man fokuserat på en helt annan plats kanske det gm visste eller hade gm bara tur.

Man borde ju fokuserat parallellt med caféet kan man ju tycka
tänk om sopbilen hade tömt containern under tiden.

Hade polisen ens en husbil och övernattade på platsen under söket samt utredningen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in