2015-07-30, 10:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Allt tar sin tid, ett träd växer inte på en dag. Vi har fortfarande val här i livet, du kan välja att hjälpa en mänska eller inte, du kan välja att fly osv.. Vad hade det varit för mening att leva om gud skulle göra allt åt oss? Och vem säger att det är gud som skapar alla olyckor? Det kan lika gärna vara nåt annat... Om gud talar om nåt för mig kan det ju finnas en anledning till det..

Visst, och alla som föds i kåkstäderna utanför Johannesburg kan välja att studera och bli högavlönade akademiker. Gud hade inte behövt göra allt för oss men villkoren människor lever under är groteskt olika. Vissa har inte skuggan av en chans att lyfta sig ur misären. Att säga att människor väljer själva är bara så jävla korkat, det är värsta amerikanska högerkristendomen.
Citera
2015-07-30, 12:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Och gud skulle lätt kunnat stoppa det genom att göra bomben ofunktionell. Pilla loss en sladd eller va fan som helst, bomben skulle bara ramlat ner och gjort ett hål i marken.
Om gud kan ta sig in i folks hjärnor och tala om för dem vad som händer i framtiden borde det ju inte vara så svårt att desarmera en bomb.
Nja! Jag kan tänka mig det så här också. Gud satt och iakttog och hoppades av hela sitt hjärta att någon av de människor som var inblandade i denna mordhistoria skulle lyssna på sitt samvete och stoppa det hela MEN det fanns ingen som gjorde det. Alla gick med på att mörda dessa ca 200000 mäniskorna utan att blinka.
Citera
2015-07-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nja! Jag kan tänka mig det så här också. Gud satt och iakttog och hoppades av hela sitt hjärta att någon av de människor som var inblandade i denna mordhistoria skulle lyssna på sitt samvete och stoppa det hela MEN det fanns ingen som gjorde det. Alla gick med på att mörda dessa ca 200000 mäniskorna utan att blinka.
Visste inte Gud vad som skulle hända? Eller så är det så att om bomberna inte fällts,så hade fler människor dött. Därför lät Gud det hända.
Och varför antar du att dom som fällde bomben "gjorde det utan att blinka"? Tror du sådana beslut är lätta att ta?
Citera
2015-07-30, 12:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Gud kan läsa varje människas innersta tanke + se in i framtiden. Vad hade han att hoppas på?
Och oavsett det, varför gav han inte dem "signaler" till att avstyra händelsen? Han kanske var för upptagen med att tala om för folk vem de skulle möta på sina promenader?
Citera
2015-07-30, 12:59
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Visste inte Gud vad som skulle hända? Eller så är det så att om bomberna inte fällts,så hade fler människor dött. Därför lät Gud det hända.
Och varför antar du att dom som fällde bomben "gjorde det utan att blinka"? Tror du sådana beslut är lätta att ta?
Ja det var det ju som du ser. De visste vad som skulle hända vid smällen så att säga. De var inga småpojkar som gjorde små bakpulverbomber direkt. Till och med namngav den ena bomben med Little Boy(gullig men livsfarlig)
Jo jag tror att Gud vet allt och att vi nu då har fått den fria viljan att välja mellan gott och ont så att säga.
Jag kan inte se annat i detta fenomen.
Det är vi människor som låter allt hända. Vad gäller våra beteenden mot varandra.
Citera
2015-07-30, 13:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Gud kan läsa varje människas innersta tanke + se in i framtiden. Vad hade han att hoppas på?
Och oavsett det, varför gav han inte dem "signaler" till att avstyra händelsen? Han kanske var för upptagen med att tala om för folk vem de skulle möta på sina promenader?
Ingen aning proconsul. Jag vet ej mer än du. Kan endast spekulera, ställa frågor, spekulera igen.
Citera
2015-07-30, 13:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Hade en jobbig period förut och släppte mycket av livet och det kände som jag gav upp på något sätt, och jag struntade i signalerna jag fick av gud, vilket också gjorde så att han gav upp hoppet om mig... Och allt blev bara sämre i livet. Men bestämde mig bara för nån vecka sen att be honom hjälpa mig igen, och verklig gör de som man får signaler av. jag har börjat känt mig mycket starkare igen, har klart saker jag inte gjorde förut på grund av svår period. Bara man lyssnar så hjälper han en, självklart måste du göra sakerna själv, men du vet vad du ska göra för att det ska bli rätt för dig och komma tillbaka på banan. Är det nån som känner igen sig i det? Bara man lyssnar så funkar allt mycket bättre?

Hur kan man strunta i signaler från gud? Om gud hade signalerat till mig så nog fan hade jag lyssnat.
"Hallå det är gud, gör si eller så". "Nej det tänker jag inte alls göra". Knappast.

Du som kan prata med gud, kan du inte kolla varför han inte skickade några signaler till Hitler?
Citera
2015-07-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ja det var det ju som du ser. De visste vad som skulle hända vid smällen så att säga. De var inga småpojkar som gjorde små bakpulverbomber direkt. Till och med namngav den ena bomben med Little Boy(gullig men livsfarlig)
Jo jag tror att Gud vet allt och att vi nu då har fått den fria viljan att välja mellan gott och ont så att säga.
Jag kan inte se annat i detta fenomen.
Det är vi människor som låter allt hända. Vad gäller våra beteenden mot varandra.
Och ändå tror vissa att Gud "lägger sig i" ibland. Hur går det ihop? Leker Gud med oss?
Om Gud vet allt,varför tror du han hoppades att någon skulle ändra sig och inte släppa bomben?
Citera
2015-07-30, 13:23
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och ändå tror vissa att Gud "lägger sig i" ibland. Hur går det ihop? Leker Gud med oss?
Om Gud vet allt,varför tror du han hoppades att någon skulle ändra sig och inte släppa bomben?
De frågorna får du faktiskt spekulera om själv Kiss.
Citera
2015-07-30, 13:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Hur kan man strunta i signaler från gud? Om gud hade signalerat till mig så nog fan hade jag lyssnat.
"Hallå det är gud, gör si eller så". "Nej det tänker jag inte alls göra". Knappast.

Du som kan prata med gud, kan du inte kolla varför han inte skickade några signaler till Hitler?
Också människor som sket i humana handlingar och följde galningen Hitler och utan att använda varken hjärna eller hjärta.
Hade människan sagt: vad i helvetet är det du säger gubbfan och kastat in honom i en grotta med dubbla lås så hade det ej hänt eventuellt.
Citera
2015-07-30, 13:28
Medlem
Citat:
De frågorna får du faktiskt spekulera om själv Kiss.
Nja,du tror Gud hoppas att folk ska lyssna på sitt samvete och ändra sig , samtidigt som du påstår att Gud vet ALLT. Alltså vet Gud om dom kommer ändra sig eller inte. Du får gärna förklara hur det går ihop.
Citera
2015-07-30, 13:29
Medlem
Citat:
Också människor som sket i humana handlingar och följde galningen Hitler och utan att använda varken hjärna eller hjärta.
Hade människan sagt: vad i helvetet är det du säger gubbfan och kastat in honom i en grotta med dubbla lås så hade det ej hänt eventuellt.
Det var nog många som inte lydde Hitler och blev straffad för det. Varför tror du att alla som följer order , gör det utan tvivel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in