Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-30, 10:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kanske dags för en kopp kaffe?

Du finner all information i den stora tråden om Windows 10.
Citera
2015-07-30, 10:34
Medlem
Toxicbears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kanske dags för en kopp kaffe?

Du finner all information i den stora tråden om Windows 10.

Haha....Det är alltid dags för kaffe
Jag har inte suttit uppe hela natten för detta. Dock hade jag datorn igång för att den skulle kunna komma under natten. Nyfiken som man är så hade jag hoppats att jag skulle kunna installera det nu på morgonen. När så inte var fallet så funderade jag bara på om nåt har blivit fel....
Citera
2015-07-30, 10:49
Medlem
m0rtals avatar
Jag hade den där windows ikonen längst nere i höger hörn förut, men nu efter omstart är den borta, vanligt?
Citera
2015-07-30, 10:50
Medlem
m0rtals avatar
Min Windows ikon i högra hörnet på mitt 8.1 försvann nu när jag startade om datorn? Någon mer det hänt så för?
Citera
2015-07-30, 11:08
Medlem
Mercinhos avatar
Hej,

Idagsläget har vi ett datorn som går på Windows vista och tanken är formatera den och installera Windows 10.

Datorn har två stycken hårddiska, och på C hårddisk sitter OS.

Fråga 1: två hårddiskar

Min fråga: Om jag formaterar C hårddisken och installerar Windows 10 i den, kommer jag fortfarande kunna komma åt filer i min andra hårddisk, alltså D hårddisken efter installerat Windows 10 i C?

Jag vill liksom inte formatera C hårddisken och installera Windows 10 och sedan när jag använder Windows 10 upptäcka att inte längre kan komma åt filer i D hårddisken.

Fråga 2: Drivrutiner

Efter man har installerat Windows 10, kommer nätverkskortet fortfarande fungera och sköta drivrutinsfrågan själv eller behöver man leta att nätverkskortet har stöd för Windows 10 och drivrutiner?

Min nuvarande skrivare verkar inte ha Windows 10 drivrutiner så jag gissar den kommer inte fungerar som vanligt.

Tack på förhand!
Citera
2015-07-30, 11:12
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
(Varning innan ni uppgraderar till win 10, skriv ner er bildupplösning i win 8.1 eller 7)

Denna varning gäller alla som kör med stationära datorer och led skärmar i full hd.

Jag uppgraderade från win 8.1 till win 10 idag, men uppräckte direkt att bildupplösningen ändrades under installationsprocessen. Bilden på skärmen såg avskalad ut på sidorna (två tjocka svarta streck), alla ikoner och text såg hoppressat ut.

Efter att installationen var klar så ändrade jag till 1080p men det såg fortfarande konstigt ut, trots att bilden låg nu i helskärm (Ikoner och text såg avlångt ut, men inte lika illa som under installationsprocessen).

Eftersom jag körde med en mindre upplösning i win 8.1 (mindre än 1080p), så kunde jag inte ställa in samma upplösning i win 10. Testade alla upplösningar under 1080p i inställningar och den enda som kom i närheten utav min gamla klara upplösning i win 8.1 var (1600 x 900). Men det såg väldigt suddigt ut, dock var storleken på texten och ikonerna normala.

Min egentliga upplösning i win 8.1 är (1680x1050), men det hade jag glömt att skriva ner innan uppgraderingen till win 10. Men om den upplösningen fanns i win 10 så såg den inte bra ut på skärmen eftersom alla upplösningar under 1080p, (förutom 1600x900) ser antagligen överdrivet pressade eller utdragna ut.

Som tur är kan man återställa tillbaka datorn till win 8.1, och då såg upplösningen helt normal ut igen (för min skärm i alla fall). Men kom ihåg, att man endast får på sig 30 dagar att återställa till win 8.1 efter uppgraderingen till windows 10. Ta er en rejäl funderare innan ni bestämmer er för win 10.

Man förlorar heller inga filer eller program om man skulle återställa datorn till win 8.1.

Så om ni skall uppgradera till win 10, så se till att skriva ner er bildupplösning och ta en rejäl titt på skärmen så att ni kan jämföra med win 8.1 (eller 7).

Om någon annan har haft liknande problem med bildupplösningen, så dela gärna med av era erfarenheter och lösningar på problemen (om ni har kommit på några).

Det där hände mig när uppdatering från 8 till 8.1 kom. Kommer inte ihåg hur jag löste det. Fick ändra några inställningar.
Citera
2015-07-30, 11:13
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbaff
Testa att ändra i windows advanced display settings och gå in på DPI scaling och ändra från 125% till 100%.
BÅde i windows 8 och 10 ställde den om sig till 125% som standard så alla popups och vissa program ser helt fuckade ut. Typ lite pixligt och större än vanligt, som om man inte har några grafikdrivrutiner installerade.

Så var det, ja.
Citera
2015-07-30, 11:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Hej,

Idagsläget har vi ett datorn som går på Windows vista och tanken är formatera den och installera Windows 10.

Datorn har två stycken hårddiska, och på C hårddisk sitter OS.

Fråga 1: två hårddiskar

Min fråga: Om jag formaterar C hårddisken och installerar Windows 10 i den, kommer jag fortfarande kunna komma åt filer i min andra hårddisk, alltså D hårddisken efter installerat Windows 10 i C?

Jag vill liksom inte formatera C hårddisken och installera Windows 10 och sedan när jag använder Windows 10 upptäcka att inte längre kan komma åt filer i D hårddisken.

Fråga 2: Drivrutiner

Efter man har installerat Windows 10, kommer nätverkskortet fortfarande fungera och sköta drivrutinsfrågan själv eller behöver man leta att nätverkskortet har stöd för Windows 10 och drivrutiner?

Min nuvarande skrivare verkar inte ha Windows 10 drivrutiner så jag gissar den kommer inte fungerar som vanligt.

Tack på förhand!

Tips innan du börjar med din operation är att kontrollerar så datorn och hårdvaran är kompatibel med Windows 10. Du finner verktyg för detta på Microsofts hemsida.

Jag gissar nu att denna dator som då kom med Vista som standard är inte kompatibel med Windows 10.
Citera
2015-07-30, 11:24
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tips innan du börjar med din operation är att kontrollerar så datorn och hårdvaran är kompatibel med Windows 10. Du finner verktyg för detta på Microsofts hemsida.

Jag gissar nu att denna dator som då kom med Vista som standard är inte kompatibel med Windows 10.
Datorn är kompatibelt, däremot drivrutiner är en annan fråga.

Jag byggde själv datorn men använder numera bara Ubuntu , är därför lite osäker om Windows.

Har ni fått uppgradera med nya drivrutiner era moderkort och grafikkort så Windows 10 fungerar bra?
Citera
2015-07-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Datorn är kompatibelt, däremot drivrutiner är en annan fråga.

Jag byggde själv datorn men använder numera bara Ubuntu , är därför lite osäker om Windows.

Har ni fått uppgradera med nya drivrutiner era moderkort och grafikkort så Windows 10 fungerar bra?
Har uppgraderat från 8.1 till 10, allt har fungerat super, körde hem det från Microsoft hemsida.
Citera
2015-07-30, 11:43
Medlem
Toxicbears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0rtal
Jag hade den där windows ikonen längst nere i höger hörn förut, men nu efter omstart är den borta, vanligt?
Jag har den kvar....
Citera
2015-07-30, 11:44
Medlem
När man kör installationen med Win10 har jag för mig att den kontrollerar alla komponenter så att datorn är kompatibel med operativsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in