2015-07-29, 23:53
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Har för mig att pappan anländer till kafeet ca 20.30 och anar direkt oråd. Han ringer då några polare som hjälper till att leta och ca 21.30 larmas polisen. Så pappan letade i ca en timme innan polisen larmades.

inte så insatt i tiderna men

stod i nån tidning innan att det tar ca 1 timme eller inom en timme att köra hem från fiket med moped.

Läste nånstans sen att pappan efter 30 minuter blev orolig o körde o letade...

varför efter bara 30 min, hon kunde ju inte va hemma på den tiden ens...

undrar bara,, finns säkert nån som har mer koll på tiderna o vad som skett.
2015-07-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
När ringdes pappans militärkompisar in och hur länge hann de "leta" innan polis kom? 1 minut?

Hur länge? Inte en aning. Men vi vet inte vart dessa kollegor bor och hur många som va på plats. Ett par bilar som synts utanför caféet halv 10 på kvällen, är det random personer som hjälpt till att leta som blivit till militärkollegor i media? Vad jag kunnat se finns en källa till att militärkollegor hjälpte till att leta på söndagskvällen.
2015-07-30, 00:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Men jag tror inte på att du är förutsättningslös. Du har låst fast dig.
Pappan borde ha kört några timmar senare och hämtat upp LH. Eller inte kommit alls.
Eller skjutsat henne på morgonen- om nu LH ville åka med pappan.

Fast nu är det ju du som får för dig saker. Varför skulle Lisa vilja åka hem med pappan när hon kört dit tidigare på dagen? Om resan gick dåligt eller att hon hade lite bensin i tanken må vara en sak. Pappan testade mopeden så fort han anlände och den startade direkt.

Hon skulle jobba där ett antal veckor när sommarlovet börjat. Varför inte åka moped dit istället för att slippa skjutsas varje dag? Hon älskade att åka på mopeden.

Du låser fast dig vid att du endast pappan dyker upp. Om fler än honom var med då faller ditt scenario som jag inte begriper vart du vill komma med?
2015-07-30, 00:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kan vi slippa personangrepp i fortsättningen? Jag kan bita tillbaka om du vill.

Alldeles säkert

Citat:
Åtal ska väckas när det finns tillräckligt med bevis. Åtal väcktes inte igår, alltså saknas bevis för att åklagaren ska på ett objektiva grunder bedöma att åtalet skulle leda till fällande dom.

Just precis, vilket är centralt för detta fall, både avs MGM:s skuld i det hela eller ev. andra gärningsmäns dito.

Citat:
Den här diskussionen leder ingen vart när vi försöker lista ut vad som hände Lisa, jag lägger ner den.

Sakta i backarna, så lätt ska man inte ge upp!

Citat:
Vi får se, om åklagaren begär uppskov 25 augusti vet vi med säkerhet att bevisningen nu inte räcker.

Just precis. Det här är kärnan i det hela, vill jag påstå.
Bevisningen nu räcker inte. Om detta är vi alla egentligen överens (även om många har väldigt svårt att fatta just detta).
Det är också det enda som vi med säkerhet nu vet om läget i utredningen.

Huruvida oklarheterna beror på att obduktionsrapporten inte är färdigskriven, eller om andra faktorer kan spela in, det vet vi ingenting om i nuläget.
2015-07-30, 00:03
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi

stod i nån tidning innan att det tar ca 1 timme eller inom en timme att köra hem från fiket med moped.

30 minuter efter hon skulle varit hemma såklart. Det går ju att läsa i trådstarten eller är det för mycket begärt?
2015-07-30, 00:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi

Ja det stämmer att pappan körde hemifrån ca 30 minuter efter att BO skulle ha varit hemma. Hennes telefon var ju då avstängd och han blev förstås orolig att något hänt på vägen. BO skulle ha varit hemma ca 19.20. När hon inte dyker upp så ringer pappan henne upprepade gånger under ca 30 minuter innan han kör till kafeet. Körtid för pappan till kafeet är ca 40 minuter så då anländer han ju till kafeet ca 20.30. Därefter letar han och hans polare i ca en timme innan polisen larmas ca 21.30.
2015-07-30, 00:05
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Polisen säger sig också jobba "brett". Har du problem med det också?

Har jag aldrig sagt, faktiskt. Jag har fullt förtroende för polisen i det här fallet.
2015-07-30, 00:22
Medlem
Om man får lov att vara övermåttan konspiratorisk... Tänk om polisen vet om att MGM är oskyldig men att de håller kvar honom (mot ersättning) för att den riktige mördaren ska slappna av medan de granskar denne. Jag menar, vi visste ju redan att litauerns DNA fanns på LH:s kläder, dvs på hennes handske. Eller hur? Så det var ingen lögn från åklagarens sida, oavsett.

Men som sagt, aningen för konspiratoriskt och det är säkert brottsligt för rättsväsende och polis att göra så. Have fun!
2015-07-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fast nu är det ju du som får för dig saker. Varför skulle Lisa vilja åka hem med pappan när hon kört dit tidigare på dagen? Om resan gick dåligt eller att hon hade lite bensin i tanken må vara en sak. Pappan testade mopeden så fort han anlände och den startade direkt.

Hon skulle jobba där ett antal veckor när sommarlovet börjat. Varför inte åka moped dit istället för att slippa skjutsas varje dag? Hon älskade att åka på mopeden.

Du låser fast dig vid att du endast pappan dyker upp. Om fler än honom var med då faller ditt scenario som jag inte begriper vart du vill komma med?

Mamman var kvar hemma i fall L skulle dyka upp och kunde i så fall meddela pappan
2015-07-30, 00:35
Medlem
Citat:
Jag ställer frågor om varför pappan var där på dan. Har du problem med det är det dina problem.

Kanske skulle lämna extrakläder
2015-07-30, 00:39
Medlem
Citat:
Men jag tror inte på att du är förutsättningslös. Du har låst fast dig.
Pappan borde ha kört några timmar senare och hämtat upp LH. Eller inte kommit alls.
Eller skjutsat henne på morgonen- om nu LH ville åka med pappan.
Varför skulle han det, en av föräldrarnas huvuduppgifter är att göra barnen självständiga och i så fall borde all föräldrar köra sina barn överallt hela tiden
2015-07-30, 00:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Mamman var kvar hemma i fall L skulle dyka upp och kunde i så fall meddela pappan

Jag syftar på besöket tidigare på dagen. Fler än en i familjen var med då, det är bekräftat av kollegorna på caféet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in