2015-07-29, 23:39
Bannlyst
"kraftigt jordskalv" ?? enda anledningen att jag märkte det var för jag undrade vad de va som vibrerade, saker på borden studsade litegrann så man hörde att det vibrerade men jag trodde bara det var ett flygplan som flög lågt, hade jag haft på musik eller varit ute hade jag nog inte ens märkt det, dock bor jag precis utanför Göteborg, kan ju varit kraftigare inne i city.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Hur kraftigt behöver ett skalv vara egentligen innan hus och infrastruktur börjar vara i farozonen?

Det beror ju givetvis på hur bra huset är byggt. Snackar vi om ruckel så kan de ju falla ihop av minsta lilla putt men moderna hus ligger rejält i riskzonen vid >6 på Richterskalan. Detta jordskalv låg på 2,8 vilket är ett pyttelitet jordskalv med tanke på att jordskalv under 2 på Richterskalan känns inte ens.
Citera
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Hur kraftigt behöver ett skalv vara egentligen innan hus och infrastruktur börjar vara i farozonen?
Enligt göteborgare 2.8.
Citera
2015-07-29, 23:40
Medlem
DjSteffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Hela min undervåning delade sig i minst 4 delar....alla tavlor på moster o morbror ramlade ner o hunden gnyr !! Detta är stort !! Undrar om räddningstjänsten skickar ut patruller för att stödja oss värst drabbade...Jag bara gråter ! Finner inte ord för detta.....tre av kaninerna är borta också !
o komiker var du inte heller
Citera
2015-07-29, 23:42
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Nej, det är ingen nyhet att marken skakar i smårörelser i 4-5 sekunder.
Varje år inträffar detta. Senaste gången var det i Halmstad.
Enligt alla så är hela Göteborg blivit Västlänk.
Jo tack, jag vaknade av det skalvet.

Men dessvärre var det 3 år sedan. Så det sker inte varje år.
Citera
2015-07-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Kan vi räkna med ett jordskred längs Göta-älv rännan, med detta som ett startskott?
Tuve -77 https://sv.wikipedia.org/wiki/Tuveraset
Tanke på den regniga sommaren, och nu ett skalv som kan få lerjorden och komprimera sig och röra på sig?.
Bara en tanke..

Pålning skapade ju ett ras igår: (FB) Kontorsbaracker på Lindholmspiren rasade ner i vattnet

Det var kanske det som skapade jordbävningen idag också?

Skämt åsido, så nog kan det ske saker. Det var rejäla skakningar där jag bor, mycket kraftigare än de vid pålningen på Lindholmen som troligen fick barackerna att rasa ned i älven...
Citera
2015-07-29, 23:44
Bannlyst
Varför tycker jag att det skakar just nu för?
Citera
2015-07-29, 23:47
Medlem
qwertas avatar
2 mil söder om GBG, har inte en aning om vad ni pratar om (och jag är nästan nykter!) :-)
Citera
2015-07-29, 23:48
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo tack, jag vaknade av det skalvet.

Men dessvärre var det 3 år sedan. Så det sker inte varje år.
Men din mongo, nej inte på Västkusten kanske men någonstans i Sverige händer det.
Citera
2015-07-29, 23:49
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Jaja men. Satt och rökte en joint i Haga och de börja skaka till men det var inte mycket trodde först det var buss eller spårvagn tills jag läste det i GP.
Citera
2015-07-29, 23:50
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Varför tycker jag att det skakar just nu för?

Fantomskakningar?
Citera
2015-07-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Nej, det är ingen nyhet att marken skakar i smårörelser i 4-5 sekunder.
Varje år inträffar detta. Senaste gången var det i Halmstad.
Enligt alla så är hela Göteborg blivit Västlänk.

Men den gången var det 47 km väster om Halmstad, vilket är lite skillnad. Avstånd har vi ju koll på nu, efter tidigare diskussioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in