2015-07-29, 23:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Läs trådstart +
http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor?refresh=true

Intressant, 18:15 lämnade tjejerna caféet, mopeden stod vid byggnadens hörn, familjen var på besök i caféet ett par timmar innan Lisa skulle åka hem, framgår dock inte om det var hela familjen.

18:15, hur väl kan det stämma med tillgängliga bussar till Lidköping att ha bråttom till?

Bröderna var skygga säger Lena.
2015-07-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är åklagaren som gör bedömningen och åtalar.
Jo, det har jag förstått. Men han måste ju ha direktiv för sitt agerande. Det lär finnas situationer då han borde ha väckt åtal men avstod (i värsta fall av omsorg om sin egen status) och situationer då han inte borde ha gjort det men gjorde det av uppenbar missbedömning av bevisen, därmed slösande med allmänna medel och kränkande den tilltalades mänskliga rättigheter. Åklagaren är ju en aktör i en sorts spel, som ytterst satts upp av samhället. Detta system skiljer sig åt mellan olika samhällen. T ex har åklagaren i USA en annan roll än den svenska. Det svenska kravet på opartiskhet kanske är ovanligt i omvärlden, definitivt svårförenligt med den lagförande uppgiften. Detta må vara OT, men detta är ändå mitt intresse. I det aktuella fallet har jag dragit många slutsatser och har några favoritteorier, men jag är inte så förtjust i att spekulera offentligt - jag följer dock allt spekulerande med intresse.
2015-07-29, 23:21
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant, 18:15 lämnade tjejerna caféet, mopeden stod vid byggnadens hörn, familjen var på besök i caféet ett par timmar innan Lisa skulle åka hem, framgår dock inte om det var hela familjen.

18:15, hur väl kan det stämma med tillgängliga bussar till Lidköping att ha bråttom till?

Bröderna var skydda säger Lena.

Det var fler än pappan i alla fall. Antingen systern eller modern som var klar med håruppsättningarna i tid före 15:00 då balen skulle inledas. Finns länkat tidigare.Enligt nopomil är det dock osannolikt att systern skulle följt med i bilen av någon outgrundlig anledning.
2015-07-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Polisen larmades 22:00 vad jag läst i media. Och kom polisen dit 21:30, kom dom dit i civilbilar då eller??

Japp det är något som är skevt med den kvällens tidsschema.
2015-07-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kakelugnsmordet är ett celebert exempel, men där fick G.W Larsson förövaren att erkänna. Jag tror inte att någon har dömts för mord utan både kropp och erkännande i Sverige. Något erkännande förefaller inte vara i sikte i det här fallet.

Jo faktiskt i Ojonen fallet så blev sambon dömd och satt inne utan kropp och brottsplats eller bevis emot honom.

Men han blev frikänd efter ett år vill jag minnas med högt skadestånd.

Åklagare: Carina Maxsson Kalmar Tingsrätt
2015-07-29, 23:24
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordhoff
Äntligen lite vett här,nu har folk börjat förstå att det är något skumt med AJ, som jag har sagt ett tag nu.

Hans uttalande i pressen när det gällde bröderna som tagits in, var att han skulle bli eller var, besviken....

Minns att jag reagerade på det uttrycket.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det var fler än pappan i alla fall. Antingen systern eller modern som var klar med håruppsättningarna i tid före 15:00 då balen skulle inledas. Finns länkat tidigare.Enligt nopomil är det dock osannolikt att systern skulle följt med i bilen av någon outgrundlig anledning.

Jag finner det sannolikt att pappan åkte ensam. Frågan är varför han inte kom senare och lastade in mopeden i sin bil och körde hem LH. Det i kombination med det fallerade tidsschemat borde redas ut.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hon skickade det till pappan. Varför tycker du att det är illa?
Jag tror mer på att hon skickade till mamman, och hon blev orolig varpå pappan senare åkte för att möta henne.
Mamman drog sig ändå till 20.15 innan hon ringde Lena hemifrån för att dubbelkolla att Lisa verkligen slutat 18.15 och begett sig hemåt. Då hade säkert pappan avverkat halva sträckan och kommunicerat detta med mamman?
Undrar om Lena åkte till Cafét när pappan kommit fram, eller direkt efter samtalet med mamman, är det någon som sett tidpunkten?
Hur som helst bör hon varit där innan polisen kom, eller kanske t.o.m innan de ringde polisen.
2015-07-29, 23:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
/.../ Jag har skrivit det förut, det sägs väldigt mycket A men inte alls så många B - om ni inom er bara vill skrika att hallå, fatta nån gång att det finns substans i det vi säger, vi som känner till lite annan fakta, så säg dessa fakta mer begripligt, rakt ut.
Det finns inga sådana fakta - och det mesta förblir obegripligt. Inga hypoteser presenteras; bara halvkvädna visor.

Om man tar bort de mer groteska "hypoteserna" så kvarstår följande logiska resp. synnerligen långsökta och osannolika hypoteser:

1. NB (ensam eller tillsammans med andra) är skyldig till brottet.
Stöd för denna hypotes: DNA-fynd, tekniska fynd, vittnesutsagor.

2. NB har tillsammans med sin huskatt fått vittring på LH:s kläder och tillhörigheter och blivit nyfiken; härefter rädd att anklagas för något varför han lagt tillbaka alla fynd där han hittat dem undantaget något föremål han tyckt varit felplacerat i förhållande till sin bostad.
Stöd för denna hypotes: Möjligen att NB/AB/IB varit ute och letat efter en bortsprungen katt.

3. NB erkänner så småningom att han inlett en bekantskap med LH bakom IB:s rygg och att de därför höll sitt samröre hemligt. - Detta ska förklara förekomsten av NB:s DNA på LH:s tillhörigheter.
Stöd för denna hypotes: Finns inget stöd alls.

4. NB levererade på uppdrag av jöns1 LH till jöns2, alt. skedde leveransen direkt till jöns1.
Stöd för denna hypotes: Gm:s färdväg blir fullt förklarlig; likaså hans panikartade mobilströssel och allmänt stirriga uppträdande inför MPS. – Den som sedan såg till att LH hamnade i Martorp bör sedan ha varit NB (AB), alt. X. Hypotesen stöds också av att NB:s fru (på order av NB) varit angelägen om att arbetsgivaren skulle kontaktas innan trojkan åkte in på förhör.

Saken kan också uttryckas så att det här börjar arta sig till en riktigt jönssig konspirationstråd.
Det finns dock en femte möjlighet, om än försvinnande liten:

5. NB är oskyldig. Hans DNA kan ha avsatts på LH:s kläder och tillhörigheter genom kontamination, alt. av någon illvillig person.
Stöd för denna hypotes: Undantaget NB:s ihärdiga förnekande av brott saknar denna hypotes på nuvarande stadium substans och går inte att komma vidare med utan att veta samtliga omständigheter i fallet.
2015-07-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Japp det är något som är skevt med den kvällens tidsschema.

Ge mig en källa på att polisen var på plats 21:30
2015-07-29, 23:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kakelugnsmordet är ett celebert exempel, men där fick G.W Larsson förövaren att erkänna. Jag tror inte att någon har dömts för mord utan både kropp och erkännande i Sverige. Något erkännande förefaller inte vara i sikte i det här fallet.
jag vill nog påstå att det finns ett par fall där man har åkt dit utan både kropp och erkännande. Det finns iaf några gangsterrelaterade händelser på temat. Återkommer om jag hittar något.

Edit: http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/atalas-for-mord-utan-kroppar/

Få fällande domar när kroppar saknas

Det finns inte mer än högst ett tiotal fall under hela 1900-talet där personer har fällts för mord där kroppen inte återfunnits. Det här är fallen de senaste åren.

2004. Fyra män åtalas för mord i det kriminella gänget X-teams lokal i Falun. Tingsrätten dömde två för mord, en för medhjälp till mord och en för medhjälp till grov misshandel och brott mot griftefriden. Hovrätten dömde tre av dem för medhjälp till mord. Vid tiden för brottet hade polisen hemlig kameraövervakning av klubblokalen. På filmen sågs offret gå in i lokalen men inte komma ut.

2001. 22-åring åtalas för mord på en 52-årig bekant, någonstans mellan Skövde och Karlsborg under 2000. Åklagaren hade indicier i form av spår i 22-åringens bil samt att 22-åringen skadat handen under den förmodade mordkvällen. Friades i tingsrätten, fälldes för brott mot griftefriden i hovrätten, men friades helt i HD.

2001. Fyra män med koppling till Hells Angels åtalas för mord och medhjälp till mord på en man i Arvika. Polisen har spår efter en skottlossning och förmodad kidnappning, men ingen mordplats, inget vapen och ingen kropp. Tingsrätten dömde en för kidnappning, hovrätten dömde en för mord och en för medhjälp till mord.

2000. En man i Stockholm åtalas för att ha mördat sin sambo. Dömdes för grov misshandel, vållande till annans död och brott mot griftefriden till fem års fängelse av både tingsrätt och hovrätt. Grannar hade hört kvinnoskrik och det fanns blodfläckar i parets lägenhet och bil.

1998. Thomas Quick döms av Hedemora tingsrätt för mord på en nioårig norsk flicka i Drammen samma år. Quick har gett ett detaljerat erkännande.

1995. Man dömdes till livstid för mord i en sommarstuga i Huddinge. I mannens stuga hittades DNA-rester från en saknad man, och en sophämtare vittnade om att han hotades och tvingades fors-la bort kroppen till en soptipp. Kroppen hittades aldrig.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-07-29 kl. 23:30.
2015-07-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
AJ
- utpekar den äldre brodern innan polis/åklagare väljer att misstänka den äldre brodern framför den yngre

Har AJ pekat ut den äldre brodern innan polis/åklagare gjorde det?
Något jag har missat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in