2015-07-29, 23:03
Medlem
Fortfarande har jag inte sett någon som kunnat förklara pappans tidslinje för kvällen ( se trådstart).
Det är lite anmärkningsvärt.
Den stämmer helt enkelt. Nu vet vi också att åtminstone ( troligen bara) pappan var där på dagen också. Men varför?

Hade litauerns varit skyldig hade det varit mer än solklart ganska omgående och detta spektaklet med villkorat yppandeförbud hade inte skett.

Så: hur hann pappan kalla på alla sina militärkompisar om han inte ringde dem när han åkte hemifrån och varför gjorde han det i så fall? Vart skickade LH sitt meddelande 1823? Till mamman som vanligt?
Det är någonting som är riktigt illa med det här.
2015-07-29, 23:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Så är det väl. Man väntar på obduktionssvaren för att man skulle hoppningsvis hitta GM:s DNA på offrets kropp och så skulle man med säkerhet binda honom till brottet. Fortfarande kan man dock inte utesluta att det finns en medhjälpare. I detta fall levde och arbetade ju bröderna väldigt tajt med varandra så båda hade väl den andres DNA på sig. Men jag litar på att de på labbet kan skilja och bevisa att vem är den riktige skyldige.

Tror du inte att man redan har konstaterat den häktades DNA om det fanns på kroppen?

Att det dröjer med ett slutgiltigt obduktionsprotokoll med rättsläkarutlåtande kan handla om så naturliga förklaringar som att rättsläkaren inte har bestämt sig för vad mordvapnet är lite mer specifikt, kanske undersöks det fortfarande. Kanske inväntas svar ifrån rättsetymolog, konsultation med utomstående aktör kanske dröjer på grund av semester eller sjukdom.

Glöm inte att åklagaren väntar svar utöver obduktionsprotokollet, ifrån NFC.
2015-07-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det Hamilkar åsyftar har ingenting med yppandeförbudet att göra. Det Hamilkar menar är att, då försvarsadvokater är tydliga med att det försvarsadvokaten säger är klientens uppfattning, så svär sig försvarsadvokaten fri från klientens inställning. I de allra flesta fall. Advokaten hade lika gärna kunnat sagt samma sak, men med orden "Det är vår uppfattning", "Enligt min uppfattning" eller liknande.

Håller inte med. Det är självklart att FA ska företräda sin klient. Yppandeförbudet gör alla nervösa i den soppan. Särskilt som det verkar upphävas allt som oftast.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Fortfarande har jag inte sett någon som kunnat förklara pappans tidslinje för kvällen ( se trådstart).
Den stämmer helt enkelt. Nu vet vi också att åtminstone ( troligen bara) pappan var där på dagen också. Men varför?

Hade litauerns varit skyldig hade det varit mer än solklart ganska omgående och detta spektaklet med villkorat yppandeförbud hade inte skett.

Så: hur hann pappan kalla på alla sina militärkompisar om han inte ringde dem när han åkte hemifrån och varför gjorde han det i så fall? Vart skickade LH sitt meddelande 1823? Till mamman som vanligt?

Kan du berätta mer om det, har tyvärr missat, vad är det för information som du har fått tag på, källa? Någon annan som vet mer om det här att han skulle ha varit i Blomberg den där söndagen?
Medlem
katws avatar
Citat:

Hon skickade det till pappan. Varför tycker du att det är illa?
2015-07-29, 23:09
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Håller inte med. Det är självklart att FA ska företräda sin klient. Yppandeförbudet gör alla nervösa i den soppan. Särskilt som det verkar upphävas allt som oftast.
Menar du på fullt allvar att försvarsadvokaten, på grund av yppandeförbudet, skulle vara förhindrad att uttrycka att hon delar sin klients uppfattning?
2015-07-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej det där pizza-alibit slog tillbaka en hel del. Passar ju helt perfekt in i att MGM är skyldig. Foliehatten påstår att det tar 15 minuter att köra till Källby men oberoende källor talar om 5 minuter. Sen finns det ju en uppgift om att den mer exakta tiden när balterna dyker upp i Källby är kvart i åtta så det finns ju gott om tid att dumpa kroppen på Martorp och sen köra till Källby.

Det där är inte ett sannolikt resonemang. Pizza-alibit har försvunnit för att det inte passar in på att det är rätt mgm. Annars hade yppandeförbudet "hävts" villkorat och använts mot litauern.
Senast redigerad av nopomil 2015-07-29 kl. 23:17.
2015-07-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du berätta mer om det, har tyvärr missat, vad är det för information som du har fått tag på, källa? Någon annan som vet mer om det här att han skulle ha varit i Blomberg den där söndagen?

Läs trådstart +
http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor?refresh=true
2015-07-29, 23:15
Medlem
Citat:

Polisen larmades 22:00 vad jag läst i media. Och kom polisen dit 21:30, kom dom dit i civilbilar då eller??
2015-07-29, 23:16
Medlem
Angående yppandeförbud kan Sverige ålägga Litauiska medborgare med detta?

Har detta yppandeförbud stöd i Eu?

Tänkte på att ifall nu brodern och frugan suttit oskyldigt då hade de väl babblat utav tusan i utländska medier...
2015-07-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hon skickade det till pappan. Varför tycker du att det är illa?

Har du svar på frågan tidslinjen också?
Hur vet du att hon skickade det till pappan förresten? Hon brukade messa till mamman.
2015-07-29, 23:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förmodligen kan man fällas för mord utan att en kropp hittas, jag har för mig att det har hänt, osvuret är dock bäst.
Visst, "kakelugnsmordet" är sådant exempel, om jag inte minns fel.
(FB) "Tandläkarmordet" på Drottninggatan på 60-talet (kakelugnsmordet)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kakelugnsmordet
Kakelugnsmordet är ett celebert exempel, men där fick G.W Larsson förövaren att erkänna. Jag tror inte att någon har dömts för mord utan både kropp och erkännande i Sverige. Något erkännande förefaller inte vara i sikte i det här fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in