Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-29, 22:31
Medlem
ddf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Först strömavbrott igår och nu jordbävning. Tror ni att det är ett terrordåd på gång?
Jag var helt säker på att en rysk ubåt körde rakt in i Hisingen ...

Skämt åsido, troligtvis uppfattar man skakningarna olika beroende på underlaget huset står på.
Jag bor i Torslanda ett trähus som står på lerjord, muller i 5-8 sekunder uppskattningsvis och sedan 2 sekunders skakande.
Om man bor i ett stenhus rakt på berggrunden kanske det uppfattas värre.
Citera
2015-07-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Nu kommer hela jävla aftonfittan, häxpressen å all annan skit vara full av snyfthistorier om livrädda hundar, mormors gamla mögliga porslin som slog i backen och att här vågar man ju knappt bo kvar längre.

Folk i sverige lever så jävla skyddat och det äcklar mig. Huvuddelen skulle inte överleva 1 månad utan el och rinnande vatten ur kranen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2788795-jordskalv-i-goteborgsomradet?fb_ref=Default

Too late, Dyr champagne har tydligen ramlat i backen och gått sönder!
Citera
2015-07-29, 22:32
Medlem
Klart man undrar när huset skakar, bil exploderade nyligen i närheten, torslandakrysset.
Citera
2015-07-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joolo
Hördes det verkligen i Falkenberg?

Jag är skeptisk, befinner mig i Varberg på semester (som ligger 3 mil norr om Falkenberg) och jag kände inget skalv.
Citera
2015-07-29, 22:33
Medlem
Hepzs avatar
Kände det hemma i Angered. Trodde först en bil hade kraschat utanför fönstret. Blev väldigt förvånad när jag nyss läste om det i tidningen.
Citera
2015-07-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harem
Herregud...
Vilka karlar det är på forumet, sitter och beskriver en liten 3a på richtersgalan som om det vore världens undergång.
"Trodde husen skulle rasa ("

Roligaste jag hört.
Snacka om att vi lever skyddat i detta land om en 3a är läskig.

Hade du upplevt det själv hade du nog sett annorlunda på saken (jag vet att du inte upplevt det, för då hade du inte skrivit ett sådant inlägg). Jag trodde på riktigt att våran varmvattenberedare i källaren exploderade, man hörde även knakningar i huset som jag aldrig upplevt innan. Som tur är bor man i trähus.

Gällande trean på richterskalan så spelar det förstås roll hur nära skalvet du befinner dig.. Så att det skett en femma ute i kattegatt tidigare är alltså rätt ointressant då det vad jag kommer ihåg inte ens märktes i GBG.
Citera
2015-07-29, 22:36
Medlem
Cinns avatar
"Göteborg skakas av jordskalv"
Fyndiga rubriksättare på AB...
AB säger att den var över 3 och GP under, spännande. Ska bli kul att se vem som har rätt.
Citera
2015-07-29, 22:37
Bannlyst
Jordbävningar sker ju även här i norden dock så brukar ju magnituderna vara så pass små att vi vanligtvis inte märker av dessa. Har erfarat jordbävningar i Tokyo där skyskrapor skakat och väggdekorationer vibrerat kraftigt och det känns ju minst sagt surealistiskt. Antar att det var något liknande ni ''utsatta'' kände på om det rör sig om en jordbävning?
Citera
2015-07-29, 22:39
Medlem
tzjs avatar
Bor på västkusten men kände ingenting. Däremot så hördes ett väldigt dovt muller.
Citera
2015-07-29, 22:44
Medlem
Kul med den som driver med Aftonbladet på deras "chatt" om jordbävningen. AB vill att han skall skicka in bilder...
Citera
2015-07-29, 22:45
Medlem
På tillfälligt besök i gbg och satt med Slayer på högsta volym i lurarna så jag missade hela domedagsspektaklet... Typiskt...
Citera
2015-07-29, 22:45
Medlem
Citat:
Seismolog Reynir Bödvarsson vid Institutionen för geovetenskap i Uppsala säger att skalvet definitivt mätte över 2,0 på Richterskalan. Han tror att det låg runt 2,5.

lite off-topic kanske, men sitter dom dygnet runt och mäter? Han säger ju det som att han satt och hade jourtjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in