Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundrafjorton
Många ringde nog för att de trodde att det var något annat?

Vad tror du dessa människor ville ha hjälp med?
Citera
2015-07-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceratops
Ibland ringer folk för att få information om vad som händer.

Så dom tror SOS Alarm är någon sorts helpdesk när det gäller allt man undrar över?
Citera
2015-07-30, 09:27
Medlem
ArneIIIs avatar
Satt på bryggan vid sjöboden på sommarstället. Västkusten, södra Bohuslän. Tyckte mig se lite omotiverad vågaktivitet vid den tiden. Ingen vind eller båt som drog förbi.

Men kan ju varit en efterhandskonstruktion.

Edit: läste att det som hände inte genererar vågorna i någon större utsträckning. Var väl något annat då. Eller är det möjligt att havsytan ger av en liten reaktion?
Senast redigerad av ArneIII 2015-07-30 kl. 09:31.
Citera
2015-07-30, 09:28
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag försöker förstå varför SOSAlarm blev "nedringda" av folk efter skalvet. Varför ringer man 112 i det läget? Någon här som ringde och kan förklara?

SOS Alarm har fler nummer än 112, t ex 113 13 som just är information till allmänheten.
Citera
2015-07-30, 09:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
"kraftigt jordskalv" ?? enda anledningen att jag märkte det var för jag undrade vad de va som vibrerade, saker på borden studsade litegrann så man hörde att det vibrerade men jag trodde bara det var ett flygplan som flög lågt, hade jag haft på musik eller varit ute hade jag nog inte ens märkt det, dock bor jag precis utanför Göteborg, kan ju varit kraftigare inne i city.

Innan man bytte järnvägsbron vid olskroken så orsakade de gamla icke helsvetsade spåren vibrationer av ungefär samma styrka i stora delar av östra centrum. Dessa vibrationer kändes alltså flera kilometer från området. Bron byttes ut för ca 10 år sen och vibrationerna har sen dess upphört och det är därför man lägger märke till vibrationerna vid jordbävningar nu även om man inte hör ljudet.
Citera
2015-07-30, 10:08
Awaiting Email Confirmation
Ceratopss avatar
Citat:
Så dom tror SOS Alarm är någon sorts helpdesk när det gäller allt man undrar över?

Inte allt kanske. Men vid frågor kring större händelser så kan man få hjälp. Som någon skrev ovan så sysslas det med mer där än att skicka iväg ambulanser.
Citera
2015-07-30, 10:12
Medlem
Fyrahundrafjortons avatar
Citat:
Vad tror du dessa människor ville ha hjälp med?

Som sagt det finns fler nummer kopplade till sos för olika ärenden. En del är för information.
Och om nån ringde för hjälp var det väl för att de var rädda. Många trodde att det var rackartyg på gång. Vad är det som är så konstigt?
Läste också om nån som hade kört bil och kört av vägen när det hände. Det kan tex va ett av samtalen? Du vet liksom inte vad som hände i varenda kvarter.
Av info att döma så var det olika kraftigt på olika ställen. Så kan liksom ha hänt vad som helst. Någon kanske fick en ostadig bokhylla i huvet och behövde ambulans, det är bara att använda fantasin så kan man tänka ut en hel del orsaker till samtalen...
Citera
2015-07-30, 11:51
Medlem
TrainOfThoughts avatar
Bor i nordost, och kände även jag skalvet. Trodde att det var åska (hade in-ear hörlurar istoppade, så jag HÖRDE inte så mycket) eftersom bordet vibrerade en aning.

Har aldrig varit med om jordskalv i Sverige förut, men eftersom det enda jag har att jämföra med är jorskalv i Japan, och både upp/ner samt sida/sida skalv där det känns som att man sitter i en båt, alternativt ligger i en vattensäng som någon trycker på vid fotändan, så kan jag inte säga om det här var ett kraftigt skalv för att vara Sverige.

Var i Japan under skalvet 2012, och i Australien 2014. Någon som kan jämföra gårdagens skalv med de två ovannämnda skalven? Vore kul att veta eftersom nyheter om skalven i Sverige 2012 och 2014 nådde mig på andra sidan Jorden!
Citera
2015-07-30, 11:57
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
En del gör vad som helst för att få uppmärksamhet. Andra gör i stort sett vad som helst för att slippa prata med media.

Jag var oxå med om en jordbävning i Japan, dock inte alls lika allvarlig som den 2011. Dock över 6an på richtersskalan (har för mig 6.4) det kändes. Men nyhetsrapporteringen från Göteborg är ju så jävla patetisk, är det ens en nyhet?
Citera
2015-07-30, 12:30
Medlem
Sjukaste jag varit med om. Huset flyttade sig.
Citera
2015-07-30, 13:06
Medlem
harems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrainOfThought
Bor i nordost, och kände även jag skalvet. Trodde att det var åska (hade in-ear hörlurar istoppade, så jag HÖRDE inte så mycket) eftersom bordet vibrerade en aning.

Har aldrig varit med om jordskalv i Sverige förut, men eftersom det enda jag har att jämföra med är jorskalv i Japan, och både upp/ner samt sida/sida skalv där det känns som att man sitter i en båt, alternativt ligger i en vattensäng som någon trycker på vid fotändan, så kan jag inte säga om det här var ett kraftigt skalv för att vara Sverige.

Var i Japan under skalvet 2012, och i Australien 2014. Någon som kan jämföra gårdagens skalv med de två ovannämnda skalven? Vore kul att veta eftersom nyheter om skalven i Sverige 2012 och 2014 nådde mig på andra sidan Jorden!

Var det Kamaishi som du upplevde?
Den var 7,3
Den i Sverige var typ 2.5

Det är en markant skillnad, fast inte för gemene svensk för att vi är trygghetsskadade och hoppar till när luggen faller ner över ögonen.

Var vid en 5,8 förra månaden i Tokyo, stod fast i en hiss. Tyckte bara det var jävligt ballt, gick ut och firade på krogen med några andra europeer den kvällen för att vi upplevt vår första jordbävning.

2.5 är ingenting.
Citera
2015-07-30, 13:32
Medlem
Nu var denna jordbävning på 2.8...

Sedan så verkar upplevelserna av detta variera rätt mycket. De som har hus stående direkt på berget verkar ha reagerat mer och det verkar som om de som bor norrut från epicentret har reagerat mer, men det kan också bero på att fler hus står på berget norr om Göteborg än söder om staden. Det kan också bero på att fler bor norr om än söder om epicentret...

Själv konstaterade jag bara att det nog var en jordbävning och att det vibrerade som när man spränger i grannskapet, förutom att det pågick längre stund än vid sprängningar.

De flesta som reagerade gjorde nog det i huvudsak baserat på att det först kom ett oidentifierbart ljud som sedan blev högre och sedan kom det vibrationer också innan allt fädade ned igen.

Reaktionerna är dessutom inte på att jordbävningen är kraftig, utan på att detta är något man aldrig varit med om tidigare. Okända händelser är något som skrämmer folk. Många svenskar har dessutom inte tillräckliga kunskaper för att avgöra om det är en MAG3 eller en MAG6 jordbävning och inte heller några kunskaper om hur stor en jordbävning i Sverige i praktiken kan vara. Låt folk överreagera, det skadar väl ingen...
...däremot så tog väl Aftonbladet i från tårna när de visade bilder på sprucken asfalt (orsakad av vibrationer från passerande spårvagnar) tillsammans med rubriken "Göteborg skakat av jordbävning". Det skrämde säkert fler än själva jordbävningen i sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in