Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Jo, men Xenia OT har rätt i att åklagaren inte ska sitta och gotta sig i onödan över att bevisningen är stark. Räcker det till fällande dom ska det gå till åtal.
Men då bör åklagaren rimligen ha en stabil gärningsbeskrivning, vilket inte kan vara så enkelt i detta fall. Liksom Salander och någon ytterligare har nämnt (i förbigående måste sägas), är avsaknaden av tidpunkt för mordet graverande för utredningen.
Så, nej, utan komplett gärningsbeskrivning, som åklagaren kan vara nöjd med, kan man säga att bevis saknas för åtal i detta läge.
Ska du också börja nu, suck!
Nej, XOT har så lite rätt som man kan ha, åklagaren gottar sig inte i onödan, om alls. Det kommer att gå till åtal enligt förundersökningsledarens uppfattning.
Citat;
- Jag tror att vi kan vara klara med utredningen i mitten på augusti och med min erfarenhet tror jag det blir rättegång någon gång i september.
Det är definitivt bra att ha ett obduktionsprotokoll med ett rättsläkarutlåtande om man ska ge en så bra gärningsbeskrivning som möjligt, detta är inte klart och kommer att komplettera utredningen vad det lider. Detta utlåtande kommer med största sannolikhet att säga något om tidpunkten för mordet. Glöm ej heller att en rättsetymolog förmodligen också kommer att ha ett ord med i sammanhanget vad gäller tidpunkt för mordet men kanske också när kroppen placerades på Martorp.
Bevisen finns förmodligen, fler kan tillkomma, dock är de inbördes sammanhangen förmodligen inte till hundra procent fastställda eftersom att vitala underlag ännu ej har producerats.