2015-07-29, 20:55
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men avs fup:ar (innan huf) så sätter nog restriktionerna ofta käppar i hjulet för såna översättningslösningar.
Det beror givetvis på vilka restriktioner den häktade har, men visst kan det vara så.
2015-07-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quicksand
När GM kom till Sverige kom han till en plats där han kände bara sin bror och sin fru och där det bor få andra. LH var då endast 11 år gammal och inte jobbade på kafeet. Man kan inte utesluta att han kom att tycker om LH när hon började arbeta där, och att hon var artig och snäll mot GM men inget mer. Då tycker han att han får göra vad han vill men möts av oväntat motstånd. Är man van att få sin vilja fram då kan en ung man lätt tappa behärskningen.

Han var väl inte gift när han kom till Sverige?
Har för mig jag läste någonstans att de gifte sig 2012. Och att han har varit här i 6 år.
2015-07-29, 20:56
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Kan ha fel men,var inte det den yngre brodern som torskade på det?
Det var tidigt i tråden när fokus var på honom.

Nej - det var den äldre, nu häktade, brodern:

"För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter."

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-07-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
En vecka är lite kort för att bli fäst i någon och planera våldtäckt eller mord. Lägg där till att han kan inte språket och han har en fru. Lisa ser ut som vilken tånåring som hälst hon är ingen super modell precis. Jag säger som advokaten "det är inte så starkt som det låter."
Vilken otur MGM har, hens DNA finns på Bo:sägodelar o hen viftar bort MP typ flugor ifrån fyndplatsen, dessutom finns vittne utan vit käpp
2015-07-29, 21:04
Medlem
Min gissning är att denna MGM är ingen school fool, låt detta stundande livstidsstraff konsumera hens forna gärningar
2015-07-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, men Xenia OT har rätt i att åklagaren inte ska sitta och gotta sig i onödan över att bevisningen är stark. Räcker det till fällande dom ska det gå till åtal.
Men då bör åklagaren rimligen ha en stabil gärningsbeskrivning, vilket inte kan vara så enkelt i detta fall. Liksom Salander och någon ytterligare har nämnt (i förbigående måste sägas), är avsaknaden av tidpunkt för mordet graverande för utredningen.
Så, nej, utan komplett gärningsbeskrivning, som åklagaren kan vara nöjd med, kan man säga att bevis saknas för åtal i detta läge.

Som sagt om och om igen!
Man väntar på OBDUKTIONSRAPPORTEN!
Det kan ta uppemot 2 veckor till i värsta fall, innan dess är det inte lönt att åtala!
2015-07-29, 21:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag började med detta, men insåg ganska snart att det blev omöjligt då jag inte kan språket. Google translator är inte min bästa vän. Tanken är dock fenomenal och kanske skulle det uppdagas andra olösta fall där vår MT kan vara inblandad i. Kanske någon annan på Flashback sockan språket och har mycket tid över till att börja leta information? Det finns trots allt en stor sannolikhet att vår frihetsberövade balt tidigare begått våldtäkt, överfall, misshandel mm. I sitt hemland.
Advokaten uppgav på senaste häktningsförhandlingen att det inte förelåg någon recidivfara då MGM är tidigare ostraffad. Så han är nog inte dömd för något iaf.
2015-07-29, 21:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som sagt om och om igen!
Man väntar på OBDUKTIONSRAPPORTEN!
Det kan ta uppemot 2 veckor till i värsta fall, innan dess är det inte lönt att åtala!
Precis. Bevisen räcker inte till fällande dom. Vi är helt överens.
2015-07-29, 21:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jo, men Xenia OT har rätt i att åklagaren inte ska sitta och gotta sig i onödan över att bevisningen är stark. Räcker det till fällande dom ska det gå till åtal.
Men då bör åklagaren rimligen ha en stabil gärningsbeskrivning, vilket inte kan vara så enkelt i detta fall. Liksom Salander och någon ytterligare har nämnt (i förbigående måste sägas), är avsaknaden av tidpunkt för mordet graverande för utredningen.
Så, nej, utan komplett gärningsbeskrivning, som åklagaren kan vara nöjd med, kan man säga att bevis saknas för åtal i detta läge.
Ja, OK, om man ser det på det viset. Det jag menar är att vi inte kan veta vad åklagaren sitter med för hand. Betr. tidpunkt för mordet så kan det vara så att rättsläkaren inte säkert har kunnat fastställa när döden inträtt (jmfr t.ex. VB-fallet). Men full klarhet om detta uppnås endast efter rättsläkarens slutliga rapport. Gärningsbeskrivningen är naturligtvis beroende av dels nämnd rapport, och dels svar på ännu inte inkomna analyser.

Om ett analyssvar t.ex. innebär att AB:s dna förekommer på ett ställe man tidigare inte kunnat förutse, kan åtalet komma att innefatta även honom. Skulle någon annans dna (någon som förekommit i utredningen, alt. är helt okänd) kan åklagaren begära mer utredningstid, alt. låta bli att åtala. - Allt måste redovisas för försvaret. - Yppandeförbudet tenderar nu att få en slagsida eftersom försvaret är så pass bakbundet. Det innebär att det som skrivs i pressen framför allt är till NB:s nackdel, och detta är inte förenat med rättssäkerhet.
2015-07-29, 21:11
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ska du också börja nu, suck!

Nej, XOT har så lite rätt som man kan ha, åklagaren gottar sig inte i onödan, om alls. Det kommer att gå till åtal enligt förundersökningsledarens uppfattning.

Citat;

- Jag tror att vi kan vara klara med utredningen i mitten på augusti och med min erfarenhet tror jag det blir rättegång någon gång i september.

Det är definitivt bra att ha ett obduktionsprotokoll med ett rättsläkarutlåtande om man ska ge en så bra gärningsbeskrivning som möjligt, detta är inte klart och kommer att komplettera utredningen vad det lider. Detta utlåtande kommer med största sannolikhet att säga något om tidpunkten för mordet. Glöm ej heller att en rättsetymolog förmodligen också kommer att ha ett ord med i sammanhanget vad gäller tidpunkt för mordet men kanske också när kroppen placerades på Martorp.

Bevisen finns förmodligen, fler kan tillkomma, dock är de inbördes sammanhangen förmodligen inte till hundra procent fastställda eftersom att vitala underlag ännu ej har producerats.
Senast redigerad av OY 2015-07-29 kl. 21:15.
2015-07-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Precis. Bevisen räcker inte till fällande dom. Vi är helt överens.

Vid mordfall väntar man i stort sett alltid in obduktionsrapporten, speciellt när man inte har ett erkännande. För att veta dödsorsaken i första hand!
Hur vet du att bevisen inte räcker? Insatt? Med i förundersökningsgruppen?
Nej, tänkte det!
2015-07-29, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Vilken otur MGM har, hens DNA finns på Bo:sägodelar o hen viftar bort MP typ flugor ifrån fyndplatsen, dessutom finns vittne utan vit käpp
Varfõr säger då advokaten att bevisningen är inte så stark som den låter? Jag tror att tidningarna har förstorat upp detta med DNA. Vilket vittne? Ja, han har enormt med otur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in