2015-07-29, 19:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Är denna källan vidimerad?

Nej, den är inte det. Det är en fråga/påstående som ställdes till reporter i livesändning.

(Se min lilla edit till dig)
2015-07-29, 19:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
I en livesändning uppges:

"Vet ni hur hennes kropp fördes bort från platsen i fredags? Vi följde media under hela dygnet hemifrån och det körde en ambulans förbi oss som hade eskort av en polisbil vid mörkrets infall."

EDIT
Dripatologi - ett litet ben till dig

Christer Fuxborg, polisens presstalesman, om Interpol-efterlysningen:
"-Vi har inga bra spaningsuppslag. Därför spelar vi ut det här kortet."

Vem vittnar om ambulansen, var sågs den?

Det där med Interpol kanske har att göra med att polisen ville täppa till möjligheten för en gärningsperson att föra Lisa utomlands, Litauen är utomlands, kanske hade man trots allt koll på trion?
2015-07-29, 19:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Som jag redan har svarat på detta, mer bevis för åtal, ja.
Ju fler bevis, desto bättre för åklagaren - vilket inte är samma sak som att åklagaren inte skulle kunna förvänta sig en fällande dom redan med den bevisning som finns.
2015-07-29, 19:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem vittnar om ambulansen, var sågs den?

Det där med Interpol kanske har att göra med att polisen ville täppa till möjligheten för en gärningsperson att föra Lisa utomlands, Litauen är utomlands, kanske hade man trots allt koll på trion?

Ang ambulans:
Kl. 13:17
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190036

Ang Fuxborgs uttal håller jag enkelt på att det är vad som kan vara brukligt att säga, med en insats som pågår med fokus på närområdet, både beträffande BO & GM.
2015-07-29, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ju fler bevis, desto bättre för åklagaren - vilket inte är samma sak som att åklagaren inte skulle kunna förvänta sig en fällande dom redan med den bevisning som finns.
Åklagaren behöver Vi inte bekymra oss för, hen har som jag o "rotesau" uttrycker det:"Kött på benet" el koll på trasan
2015-07-29, 19:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ang ambulans:
Kl. 13:17
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190036

Ang Fuxborgs uttal håller jag enkelt på att det är vad som kan vara brukligt att säga, med en insats som pågår med fokus på närområdet, både beträffande BO & GM.

En person chattar med media och påstår sig ha sett en ambulans och polisbil köra förbi där hen bor, vi vet inte var på jordklotet detta skedde, min slutsats blir då, lägg ner ambulanssnacket, finns ingen substans i det.
2015-07-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En person chattar med media och påstår sig ha sett en ambulans och polisbil köra förbi där hen bor, vi vet inte var på jordklotet detta skedde, min slutsats blir då, lägg ner ambulanssnacket, finns ingen substans i det.
Om Vi bortser ifrån ambulans, tror jag bortforsling av liket skedde med större polisfordon i samråd med rättsläkare, om vi tänker oss förvaring i slutet utrymme så förstör syre
2015-07-29, 19:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Du o jag brukar kommunicera i "bolltermer"... Ambulans vid arena tolkar jag som profylax

För reservationens skull ska nog nämnas att en politivagn är närpå identisk till utseendet med krim-teknikernas färdmedel.
Mörka VW-bussar..

Profylax med ambulans - möjligt, men vad ska man göra om man har långt till avbytarbänken...
Håller en möjlighet öppen att ambulans fick rycka in för att lägga frisparken.

Men hela frågan är väldigt fakta-haltande.
2015-07-29, 19:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om Vi bortser ifrån ambulans, tror jag bortforsling av liket skedde med större polisfordon i samråd med rättsläkare, om vi tänker oss förvaring i slutet utrymme så förstör syre

Varför kan kroppen inte ha fraktats på sedvanligt vis, finns det något som talar emot det? Jag menar bara att media knappast har sett allt som polisen har gjort, och har media sett något bäras på bår så har man kanske valt att inte publicera av etiska skäl?
2015-07-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Är det realistiskt möjligt att en 35årig man som inte har något brottsligt registrerat
sedan förr, varken i sitt hemland eller dom 6år han varit gästarbetare här i Sverige.
Att första brottet är det grövsta av det grövsta?

Våldtäkt/Frihetsberövande/Mord/Styckning m.m.

Borde det inte funnits en hel del förflutet på denna i så fall?

Våldtäkt, kvinnomisshandel osv VAD TÄNKER NI?

VANSTYRETSTID

Problemet med detta är att delar av Litauen fortfarande är laglöst land trots att det är med i EU. Om man begår brott mot någon som inte har vänner som kan muta poliser blir det troligen så att inget händer. Om man ingår i ett gäng som mutar poliser kan medlemmarna i gänget göra mycket utan att poliserna ingriper.

Det pågår mycket prostitution och trafiking som beror på att tjejerna i allmänhet är skrämda av att män får göra vad de vill oftast, inklusive våld. Mycket av den gamla Sovjet mentaliteten finns kvar, trots att 34 år har gått sen 1991. Alla som är över 40 år gamla växte upp i en sovjetstat och har kvar samma tankesätt. Lägg till också vodka kulturen.

Vi vet nästan inget om hans liv i Litauen. Mycket beror på om han har litauiska eller ryska rötter. Går man utanför turistområden i Lettland t.ex. är det forfarande väldigt fattigt.

När GM kom till Sverige kom han till en plats där han kände bara sin bror och sin fru och där det bor få andra. LH var då endast 11 år gammal och inte jobbade på kafeet. Man kan inte utesluta att han kom att tycker om LH när hon började arbeta där, och att hon var artig och snäll mot GM men inget mer. Då tycker han att han får göra vad han vill men möts av oväntat motstånd. Är man van att få sin vilja fram då kan en ung man lätt tappa behärskningen.
2015-07-29, 19:52
Medlem
Grandiosos avatar
Romualda Rimkuviene är politisk representant för det lilla samhälle på Litauens landsbygd som de båda bröderna kommer från.
http://www.expressen.se/gt/lattnad-i-litauen-alla-har-stod-bakom-dem/

http://www.lrvalstybe.lt/skemiu-seniunija-6731/romualda-rimkuviene-23142/

"Det lilla samhället" det talas om bör väl då vara Radviliski och det har förts på
tal tidigare. Även litauisk press har väl uppgett detta som platsen där bröderna bodde.

Här uppges: Befolkning: 19,914

http://www.geografi.nu/region.php?var1=litauen_2_595449

Radviliskis ligger i regionen Siauliu Apskritis i Litauen!

Fast så står här att det finns två platser namngivna Radviliskis i Litauen.
http://varligger.biz/index.php?qcountry_code=LT&qregion_code=61&qcity=R adviliskis

Ja, ja, nu skulle det i alla fall vara rätt intressant att få klarhet i om det därborta kan tänkas
finnas några ouppklarade sexualmord eller överfallsvåldtäkter utan dödlig utgång.
Det är nog fler än jag förresten som är lite nyfiken på denna sak...
Till exempel utredarna här hemma av Lisafallet. Och det kontrolleras nog i samarbete med
polis i baltbrödernas hemland. Kontroll som nog utsträcker sig över alla ställen där man
vet att de två uppehållit sig genom åren.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-29 kl. 19:59.
2015-07-29, 19:52
Medlem
Citat:
För reservationens skull ska nog nämnas att en politivagn är närpå identisk till utseendet med krim-teknikernas färdmedel.
Mörka VW-bussar..

Profylax med ambulans - möjligt, men vad ska man göra om man har långt till avbytarbänken...
Håller en möjlighet öppen att ambulans fick rycka in för att lägga frisparken.

Men hela frågan är väldigt fakta-haltande.
Polis/ samhället är berörda i det här, Vi är rätt snälla... Brukades ambulans för någon av de sista resorna så har det all min mandat... BO var ett barn, ett barn som dött plötslig spädbarnsdöd åker ambulans trots det varit dött i tim

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in