Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag har haft anledning att använda Google Translate som råmaterial vid översättning från det synnerligen flekterande språket litauiska i tråden om mordet på Lisa Holm några gånger på senaste tiden. Det är ett råmaterial som ibland är synnerligen missvisande, och kräver åtskilligt glötande i en litauisk grammatik. Vad jag förstår är det fortfarande så att Google Translate obligatoriskt översätter via engelska, och att man alltså introducerar kedjeöversättningsartefakter så fort man översätter mellan två språk varav inget är engelska. Det är olyckligt dels för att engelskan i princip saknar böjningsformer för substantiv, men dels för att engelskan har en annan olämplighet som nästan är värre. Ett engelskt verb kan se ut precis som ett substantiv, vilket gör att många ord kan fungera både som substantiv och som verb med identiskt utseende, och GT alltså riskerar att missuppfatta vilken ordklass som har avsetts.
Man översätter via engelska vilket ofta blir totalt fel med böjningsrika språk. Det verkar dock som att vissa klassiska texter på latin finns färdigöversatta och inprogrammerade i Google Translate. Slang klarar programmet inte alls av.
Min smått cyniska signatur, ur en tysk galghumoristisk sång, blir så här översatt till svenska via engelskan:
"Vänta, vänta bara en liten stund. Snart svart man kommer till dig.
Med den lilla Hackebeilchen han gör nötkött patty ur dig.
Haarmann älskade ungdomar; vacker pojke varna sin flock.
Om han Hatt gjorde också kalla ", Haarmann själv var varm!"
Här är det mesta rätt men ändå är det fyra fel, ett per mening, inte minst att man stoppar in ett helengelskt ord i den svenska översättningen.
Så tar vi ett svårare språk. Här är en mening på tre ord för mycket för programmet:
"Multos servos habet" - "Många slavar" Att det är en person som
har många slavar tappas bort helt, trots verbet i tredje person och trots ackusativen i objektet.
Anglice lingua facile sed pauper est (vilket för övrigt också översätts fel).