Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Jag undrar vad som egentligen motiverar Försvarsmakten att sätta regnbågsflagga i sin Logotyp:
Vill lyfta frågan. (nej, tror jag inte)
Vill inkvotera fikusar i Försvarsmakten. (tror inte på detta)
Eller vill utöva makt internt. (jag tror på detta)
Detta var ju lite av en tankeställare!
Det skulle kunna fungera som grunden för en väldigt klassisk militär jargong.
Jag ser morgonuppställningen i korridoren framför mig. Framför varje grupp ur plutonen står varsin gruppchef redo att lämna av till befälet. På väggen mittemot soldaterna har en affisch satts upp. På begäran av förbandsledningen och högkvarteret, en Pride-affisch.
"Pass på!", ropar en ur plutonen, befälet kommer. Befälet gör vänsterom-halt framför soldaterna och kommenderar gruppcheferna att lämna av.
"Tack, jag tar befälet! God morgon, soldater!", hela plutonen svarar i kör. Efter morgonvisitationen börjar befälet gå igenom vad som skall ske nu på morgonen. Plötsligt får han syn på den nya affischen, han avbryter sig själv och tystnar ett ögonblick, en konstpaus. "jaha...?" säger han lugnt och försiktigt frågande. Sedan fortsätter han som vanligt. Flertalet soldater drar på smilbanden och fåtalet fnissar till.
Plötsligt har bandet mellan befäl och soldater stärkts, det är nu dem mot ledningen. Ledningen som gör lite hur dem vill.
Lite grann som min profilbild, von Döbeln och hans Björneborgska regemente.
På sådant vis kan det ju stärka moralen under fredstid, faktiskt.
Men jag tvivlar på att det var ett sådant scenario som förutsågs och eftersträvades av HQ och pappersvändarna.