2015-07-28, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
http://www.expressen.se/gt/forsvunna-lisas-van-cornelia-har-panik/

Tänk när reportaget skrevs.. Då kanske LH låg i den där frysboxen, bakbunden, med heffatejp runt munnen och mopedhjälmen på sig bak och fram.. Och låg där och dog efter många våldtäker och misshandel.
2015-07-28, 16:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Brottet består i ett mord, krävs varken särskild el unik förmåga att leda det till åtal på det som redan finns

Det som redan finns?

... Är DNA på tillhörigheter. Vittnesuppgifter och förhörsuppgifter. Okänd bevisbörda.

Jag har precis lyssnat på en åklagare som står och kniper ihop med r*vhålet medans allt detta redogörs för media.

Eller så här:
Om dom hade gått till åtal idag, vad hade rubriceringen/straffet landat i, tror du?
2015-07-28, 16:48
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
I detta fallet tror jag föräldrar identifierade

Jag vet självklart inte men i det här fallet så tror jag att polisen klarade av en identifiering utan föräldrarnas bistånd.
Som jag tidigare skrivit så har polisen ett flertal möjligheter för att genomföra en säker identifiering.
2015-07-28, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag vet självklart inte men i det här fallet så tror jag att polisen klarade av en identifiering utan föräldrarnas bistånd.
Som jag tidigare skrivit så har polisen ett flertal möjligheter för att genomföra en säker identifiering.

Någonstans i tråden står det att LH blev identifierad av sina föräldrar. Sök eller det kanske står med vid trådstarten.
Senast redigerad av Gosif 2015-07-28 kl. 16:54.
2015-07-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det som redan finns?

... Är DNA på tillhörigheter. Vittnesuppgifter och förhörsuppgifter. Okänd bevisbörda.

Jag har precis lyssnat på en åklagare som står och kniper ihop med r*vhålet medans allt detta redogörs för media.

Eller så här:
Om dom hade gått till åtal idag, vad hade rubriceringen/straffet landat i, tror du?
Kniiipandet var nog framkallat av rådande förbud, hade ett åtal lämnats idag tror jag på mord som rubricering, straffet vad som är kutym typ 14 år-livstid
2015-07-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ja och det det handlar om är att jag inte tror att kroppen var i så dåligt skick.

För att identifiera en person behöver man inte titta på k r o p p e n. Det räcker med ansiktet eller del/ar av kroppen som är väldigt karaktäristiskt för individen.

Om kroppen inte var i så dåligt skick, varför tar då obduktionen så lång tid?
2015-07-28, 16:56
Medlem
David-Humes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Någonstans i tråden står det att LH blev identifierad av sina föräldrar. Sök eller det kanske står med vid trådstarten.

Citat:
– Flickan är identifierad av sina föräldrar, säger Ulla Brehm, polisens presstalesperson.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957250.ab
2015-07-28, 17:03
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Den saken behandlades i tråden och det framhärdades att flickans föräldrar hade sett kroppen och i.o.m. detta identifierat flickan.
Det framhärdades även att detta var ett bevis för att kroppen inte var illa åtgången.

Sanningen är ju att nära anhöriga är enbart en av många vägar för polisen att identifiera en avliden och det kan då räcka med ett fotografi på ansiktet eller t.o.m. ett särskilt kännetecken.

Jag skulle kunna tänka mig att polisen i ett mkt tidigt skede från föräldrarna erhållit några fotografier på flickan som föräldrarna bekräftade som utseendemässigt mycket aktuella.

OT: Vad det gäller porträttbilden som tidningarna brukar så skulle jag kunna tänka mig att det är hennes passfoto?
2015-07-28, 17:03
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
För att identifiera en person behöver man inte titta på k r o p p e n. Det räcker med ansiktet eller del/ar av kroppen som är väldigt karaktäristiskt för individen.

Om kroppen inte var i så dåligt skick, varför tar då obduktionen så lång tid?
Ja, det undrar jag över med.
Maginnehåll brukar vara träffsäkert oavsett kroppens skick. Men det kan finnas ett mer obehagligt skäl till att det dröjer. Att de vet att Lisa levde under en tid efter hon försvann. Polisen vill då av förståeliga skäl vänta med detta. Men jag hoppas verkligen att jag har fel.
2015-07-28, 17:05
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
"I samband med häktningsförhandlingen har Annette Olsson berättat att man har DNA-bevisning mot mannen och att man säkrat hans DNA på bland annat Lisa Holms kläder."

Källa: http://www.expressen.se/gt/advokatens-kritik-mot-bevisen-i-lisa-fallet/

Då är det väl klart då?
De spred hennes prylar mot deras egna hus som ett villospår för att peka ut sig själva och sedan hävda att de är utpekade bara för att de är litauer.
2015-07-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
http://www.expressen.se/gt/forsvunna-lisas-van-cornelia-har-panik/

Intressant länk - tack. Cornelia verkar ju inte vara mediakåt med putande läppar på varje foto. Kolla in hennes blogg: http://nouw.com/corneliaenegreen/2015/07 ,,,, lite att läsa kring LH finns på några blogginlägg. Dock ser det ut som om mode och färgglada maträtter intresserar henne mer än LH´s öde. Om hon är hennes vän sedan mellanstadiet så är iaf hon ytterst intressant.
2015-07-28, 17:11
Avslutad
Citat:
Den saken behandlades i tråden och det framhärdades att flickans föräldrar hade sett kroppen och i.o.m. detta identifierat flickan.
Det framhärdades även att detta var ett bevis för att kroppen inte var illa åtgången.

Sanningen är ju att nära anhöriga är enbart en av många vägar för polisen att identifiera en avliden och det kan då räcka med ett fotografi på ansiktet eller t.o.m. ett särskilt kännetecken.

Jag skulle kunna tänka mig att polisen i ett mkt tidigt skede från föräldrarna erhållit några fotografier på flickan som föräldrarna bekräftade som utseendemässigt mycket aktuella.

OT: Vad det gäller porträttbilden som tidningarna brukar så skulle jag kunna tänka mig att det är hennes passfoto?

Kan säkerligen ha varit illa åtgången men inte styckad för att föräldrarna hade gjort en identifiering men o andra sidan.. Ett huvud kan man också identifiera.. Beror väl på hur kvacklig man är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in