2015-07-28, 16:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns fullt rimliga förklaringsmodeller att ta till. En som kanske är rimlig är ju omsorgen om lillebror:

Vi kan ju för skojs skull anta att det är den yngre brodern som är GM, varvid den äldre brodern uppträder och säger såpass att den yngre brodern inte omhäktas, utan kan lämna landet till relativ (och skenbar) trygghet i hemlandet. Sedaan förlitar sig MGM på att eftersom han inte begått mordet (han kan mycket väl ha varit medverkande till att hantera kroppen, men "skyddande av brottsling" är trots allt annat än mord) så kommer han inte att kunna överbevisas om mordet.

Ett sådant tänkesätt kräver givetvis en särdeles förmåga att inte räkna med att rättvisan vare sig lyckas eller misslyckas, men det är en avlägset tänkbar teori.

Ja, det är mycket väl en av alla hundratals tänkbara möjligheter som står öppet för allmänheten att spekulera i.
Jag har ärligt talat svårt att lägga vikt på något tänkbart alternativ-scenario, iaf öppet i tråden.

Vi har en litauer häktad på sannolika skäl, med svajigt bevisläge beträffande hela brottet.
Samt vi har en tråd full med spekulationer och faktan blandat i en mängd vi kanske inte riktigt begriper?

Men vad som står uppenbart i mina ögon - Ditt fetade.
Det ser ut som att det kan komma att krävas en "särdeles förmåga" att bringa detta till åtal för vad brottet består i.
2015-07-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jag tolkar advokatens uttalande så som det återgetts i tidningarna som att det framkommit viss information som kan tala för hennes klient om den stämmer och att det nu är polisens sak att undersöka denna information.

Nekar advokatens klient och inte heller gör minsta medgivande om möjlig inblandning så har advokaten att rätta sig efter det. Då t.ex. annan möjlig GM eller följa upp andra tips som framkommit om än inte officiellt, det kan vara allt från att MGM säger sig befunnit sig på annan plats vid tidpunkten och då är det länsmans uppgift att kontrollera detta.
Åklagaren vill inte starta åtalet med en del outredda påståenden från MGM som därmed skulle ställa tvivel på skuld.

Just därför tar utredningen tid och är ingen Beck thriller som är över på 1:45, jag tippar på åtal slutet på september i bästa fall eller t.o.m. in i november. Det är mängder med förhör och analyser som skall göras och sammanställas, sen skall FUP sättas på pränt och ovidkommande till slasken. Skulle tippa på en FUP ca 3000-4000 sidor och en slask på kanske lika mycket.
2015-07-28, 16:28
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Larsson
Inte anonyma "en klasskompis till LH sa att..." utan jag menar intervju med namn & bild och så vidare som gör att man kan kontrollera källan.
http://www.expressen.se/gt/forsvunna-lisas-van-cornelia-har-panik/
2015-07-28, 16:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Gick relativt fort att få henne identifierad vilket gör att jag inte tror att kroppen var i så värst dåligt skick ändå.
Någon i tråden påstod att det bara tar ett fåtal timmar att fastställa om man är släkt med dna-test. Om man hade tagit pappans dna-profil tidigare så kan det också vara så man fastställde identiteten.
2015-07-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det är mycket väl en av alla hundratals tänkbara möjligheter som står öppet för allmänheten att spekulera i.
Jag har ärligt talat svårt att lägga vikt på något tänkbart alternativ-scenario, iaf öppet i tråden.

Vi har en litauer häktad på sannolika skäl, med svajigt bevisläge beträffande hela brottet.
Samt vi har en tråd full med spekulationer och faktan blandat i en mängd vi kanske inte riktigt begriper?

Men vad som står uppenbart i mina ögon - Ditt fetade.
Det ser ut som att det kan komma att krävas en "särdeles förmåga" att bringa detta till åtal för vad brottet består i.
Brottet består i ett mord, krävs varken särskild el unik förmåga att leda det till åtal på det som redan finns
2015-07-28, 16:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Du menar kanske "räkna med att rättvisan misslyckas". Annars så är påståendet obegripligt...
Det som talar emot är väl främst att någonting väldigt tidigt fick polisen på rätt spår. Mest troligt så gav den yngre brodern och MGMs fru samstämmiga uppgifter om sina förehavanden (möjligen även verifierat av grannar) medan de gled isär eller helt sonika sa som det var om MGM - att han var borta under den kritiska tiden.

Rättvisan skulle misslyckas, genom att GM inte fälls, samtidigt som rättvisan lyckas, genom att inte fälla fel GM.

Att en äldre bror gör vad som kan göras för att skydda en lillebror är inte het otänkbart, men mest ett tillspetsat exempel på att det faktiskt KAN vara annorlunda än man kan tro. Jag delar din uppfattning att det är troligt att de båda antingen förklarat sig väl för egen del (eftersom de släppts) och kanske också givit uppgifter i riktning mot MGM.
2015-07-28, 16:32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja sannolikheten att det skulle vara någon annan försvunnen flicka är försumbar och möjliga igenkänningstecken gör att man med 95% kan säga att det är Lisa, sen tar rättsläkare hand om resten av identifieringen och den blir fastställd.

Rättsläkaren identifierar inte....det är polisen som identifierar.

Och om polisen bekräftar identiteten så skall det vara 100%
2015-07-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Någon i tråden påstod att det bara tar ett fåtal timmar att fastställa om man är släkt med dna-test. Om man hade tagit pappans dna-profil tidigare så kan det också vara så man fastställde identiteten.

Vi får se när FUP kommer, jag tror fortfarande inte att hon var i så dåligt skick när hon hittades.
2015-07-28, 16:37
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag har aldrig påstått det, snarare tvärtom, så jag har svårt att förstå ditt inlägg...

Det var mer riktat åt skribenter som verkar tro att den misstänkte inte har någon iblandning i detta, var således inte riktat åt dig
2015-07-28, 16:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Vi får se när FUP kommer, jag tror fortfarande inte att hon var i så dåligt skick när hon hittades.
Kroppen hittades sent på fredagkvällen och hon var identifierad redan på lördag morron. Så om rättsläkarna jobbade hela natten så kan man nog ha hunnit ta ett foto på huvudet iaf. Och då kunde föräldrarna identifiera henne från det. Man vill ju såklart inte förstöra bevis heller i ett sånt här otäckt fall.
2015-07-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Rättsläkaren identifierar inte....det är polisen som identifierar.

Och om polisen bekräftar identiteten så skall det vara 100%
I detta fallet tror jag föräldrar identifierade
2015-07-28, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Undrar vad det är för bevis den häktade anses kunna förstöra? Man vet alltså att det finns något som går att förstöra som ännu inte hittats. Har man inte redan bindande bevis eller...?
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Undrar vad det är för bevis den häktade anses kunna förstöra? Man vet alltså att det finns något som går att förstöra som ännu inte hittats. Har man inte redan bindande bevis eller...?

Oj, det kan ju vara precis vad som helst som kan ha missats. Exempvis en knapp, fler rester av mobilen, en strumpa, fibrer, avtryck - vad som helst, stort som väldigt smått. Vi vet ju ännu inte om vad allt är de har funnit och vad som således saknas. Sedan, allt från att påverka vittnen till att förstöra spår, till att försöka tillförskaffa sig mer alibi, sprida rykten, prata med ev. medbrottslingar etc. Precis vad som helst som har missats eller som kan påverka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in