Citat:
Ursprungligen postat av
Dimmable
Jag är ingen politiker men att höja skattetrycket med 1-2 procentenheter för att bekosta ett värdigt mottagande för flyktingarna samt till bostadsbyggandet så att grupper inte ställs mot grupper på bostadsmarknaden.
Boverket ger i sin prognos att det kommer behövas 460.000 lägenheter till 2020 för att täcka behovet enligt nån siffra jag såg av nyproducerade lägenheter. Regeringen har utlovat ungefär hälften av det. 250.000 nya lägenheter.
http://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2015/behov-av-bostadsbyggande/
Citat:
Enligt den långsiktiga prognosen är det totala byggbehovet 558 000 nya bostäder mellan 2012 och 2025. Tre av fyra bostäder behöver byggas i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö och behovet är störst fram till år 2018.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Byggnadskostnader/Priser-for-nyproducerade-bostader/7329/7336/29543/
Flerbostadshus (2012)
-------------------------------------
Hela Sverige (snitt) 36 416/m2
Storstadsområden 39 993/m2
Småhus (2012)
------------------------------------
Hela Sverige (snitt) 27 042
Storstadsområde 29 193
Låt oss säga att vi ska bygga 460.000 lägenheter med en snittstorlek på 40m2. Då måste vi således bygga 460.000*40 kvadratmetrar lägenhet i flerbostadshus för 37.500kr/kvm. Det ger då vid handen att vi måste producera 18 400 000 (18.4 miljoner kvm) till en kostnad av 37.500 kr/m2 (snitt mellan storstad/landsbygd).
Det ger en kostnad på 690 miljarder i runda slängar. 138 miljarder/år. Inkomstskatten är ungfär 500 miljarder/år - och du pratar om en 1-2% skattehöjning? Prova 30% skattehöjning.
"Vettigt".
Citat:
Ursprungligen postat av
Dimmable
SD utnyttjar den dåliga integrationen och har elaka intentioner. SD VILL ha dålig integration. Skyller allt på invandrarna när det är systemet och upplägget det är fel på.
Detta är direkt felaktigt. SD kritiserar systemen. Inte individen. SD förespråkar assimilation. Det problemet 7K-politikerna har är att de pengar som behövs för att bygga de bostäder som behövs inte finns. Så det finns inget sätt att göra mottagningssystemen bra för dagens volymer. Vi har helt enkelt inte råd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dimmable
Hellre det än att fascister ska få bilda eller ingå i en modern svensk regering.
Mmm.. Det är där skon klämmer, det får kosta vad det kosta vill. Självgodhetsonanin kostar på. Det har det gjort för länge nu. Ni får helt enkelt börja självgodhetsonanera för egna pengar genom att tok-smsa in pengar till nån flyktinggala i TV4 istället.
Du kan också låta det här förenklade räkneexemplet som ett svar på din fråga
"hur i helvete kom vi hit?"
Vi som tillhör den arbetande klassen vill inte betala dom här astronomiska summorna - det är därför som den arbetande klassen överger 7K, så ni kommer bara ha "öppna-gränser-extremister" på den ena sidan och bidragsfinansierad sektvänster kvar på den andra sidan till slut.
EDIT:
Jag har räknat för lågt i exemplet, då 75% av bostadsbeståndet måste produceras i storstadsområdena såg jag nu, men jag räknade på snittet för produktionskostnaden (37.5tkr) per byggd kvadratmeter, som då blir för lågt. Jag vet också att det är några år gamla produktionskostnader men det var dom jag hittade i brådrasket. Så se den här räkneövningen som ett lågt hållet exempel.