2015-07-27, 23:52
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Om han förmedlade "du ska spränga Kaknästornet", hade du gjort det då? Varför/varför inte?
Han skulle inte säga det... Sen vet jag väl själv vad som är bra eller dåligt, är ju ingen robot. Om han hade bett mig att göra onda saker så hade det väl varit mer ett tecken på att det var djävulen.
Citera
2015-07-27, 23:56
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Han skulle inte säga det... Sen vet jag väl själv vad som är bra eller dåligt, är ju ingen robot. Om han hade bett mig att göra onda saker så hade det väl varit mer ett tecken på att det var djävulen.

Tja, Abraham hörde också gud och var på vippen att sprätta upp sin egen grabb. Helt otroligt vore det ju knappast om du bara lydde order.
Citera
2015-07-28, 10:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sen vet jag väl själv vad som är bra eller dåligt, är ju ingen robot.

Vad är detta ditt etiske underlag, som kan ge dig en möjlighet för att ifrågasätta möjliga instruktioner från dom röster du hör?
Citera
2015-07-28, 10:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag hörde en röst men det var inne i mitt huvud, det var ingen kvinnlig om man säger så.

Citat:
Han förmedla det i mina tankar, alltså ingen klar röst.

Bestäm dig.
Citera
2015-07-28, 12:50
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jag hörde en röst men det var inne i mitt huvud, det var ingen kvinnlig om man säger så.

Vilket språk? Dialekt?
Citera
2015-07-28, 14:08
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bestäm dig.
När jag säger att det inte är en klar röst menar jag att jag inte hör han utan för mitt huvud.
Citera
2015-07-28, 14:09
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vilket språk? Dialekt?
Svenska.
Citera
2015-07-28, 14:33
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Svenska.

Vilket slags ordbruk användes? "huru vida", "du skola...", eller mera "ba typ"?

Kan du citera lite?
Citera
2015-07-28, 16:04
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vilket slags ordbruk användes? "huru vida", "du skola...", eller mera "ba typ"?

Kan du citera lite?
På helt helt vanligt sätt inge speciellt språk, ord osv. Att han skulle hålla på så är nog mest i film. Jag får veta när jag gör rätt eller fel och vad jag ska göra, han påminner mig även om saker jag vet att jag borde ta i tur med.
Citera
2015-07-28, 16:16
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
På helt helt vanligt sätt inge speciellt språk, ord osv. Att han skulle hålla på så är nog mest i film. Jag får veta när jag gör rätt eller fel och vad jag ska göra, han påminner mig även om saker jag vet att jag borde ta i tur med.

Aha, du menar alltså sånt som friska människor kallar för "tankeverksamhet"?
Citera
2015-07-28, 16:19
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Alla är präglade av sin tid och sin miljö. Språk fungerar i hög grad som både en klassmarkör en åldersmarkör. Därför är jag väldigt intresserad av vilka ord han använder.

Verkar han ungefär lika gammal som dig?
Citera
2015-07-28, 16:21
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Aha, du menar alltså sånt som friska människor kallar för "tankeverksamhet"?
Fast jag kan skilja på tankar och gud. Jag vet väl själv när jag tänker något som jag borde göra och när gud säger det till mig, det är inte som att han säger åt mig exakt hela tiden vad jag ska göra! Men att du inte tro på gud respekterar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in