2015-07-27, 18:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Jag tror inte man måste läsa bibeln eller gå i kyrkan för att ha kontakt med honom.

Känner igen mig i det du skriver, känns som han har varit en del av livet hela tiden, bara att jag vände mig i mot honom utan att tänka på det.
Nej det behöver du inte. Finns så att säga skriftlärda som anser sig vara experter men som ej har den minsta gnutta medmänsklighet eller kärlek i sig till och med ateister kan vara närmre Gud än så att säga Kristna.
Gud bry sig inte om att du är expert, utan hur du använder det du lärt dig.
Så ser jag på det hela.
Citera
2015-07-27, 18:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ja, det kan lyfta berg, positiva tankar.

Jag förstår att det är en allegori, men du kanske kunne landa i verkligheten och komme med riktiga exempel?
Citera
2015-07-27, 18:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag kan däremot genom möten eller olika händelseförlopp se en slags inblandning av Gud och ser samvetet som Guds röst.

Siste gång du nämnde exemplet 'gud' --> samvete var det pseudo-objektivt. Är det fortfarande det?
Citera
2015-07-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag förstår att det är en allegori, men du kanske kunne landa i verkligheten och komme med riktiga exempel?
¨
Om att ha positiva tankar ? Kliv upp i morgon och det regnar, med ett leende än att kliva upp och vara sur över vädret. Men nu handlar inte tråden om det.
Men låt oss säga att det är en signal ifrån Gud. Var glad.
Citera
2015-07-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej det behöver du inte. Finns så att säga skriftlärda som anser sig vara experter men som ej har den minsta gnutta medmänsklighet eller kärlek i sig till och med ateister kan vara närmre Gud än så att säga Kristna.
Gud bry sig inte om att du är expert, utan hur du använder det du lärt dig.
Så ser jag på det hela.

Hur ska du lära dig om du inte läser ?
Då går du på vad andra gör. De kan göra fel.
Citera
2015-07-27, 19:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om att ha positiva tankar ? Kliv upp i morgon och det regnar, med ett leende än att kliva upp och vara sur över vädret. Men nu handlar inte tråden om det.

Citat:

Varför skulle vi säga det?
Citera
2015-07-27, 19:18
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
¨
Om tråden inte handlar om signaler, vad handlar tråden om då, dina egna signalsubstanser?

Du får ju vissa signaler i hjärnan av ihärdigt läsande av bibeln, som ett slags btränselematerial, nej?

Isf.. vad vet du om hur mänsklig kognition utvecklas? Menar du att barnet, får ingivelse av gud, att läsa bibeln?

Bibeln är ju din förstahandskälla. Snacka om att ha låga krav... men men...
Citera
2015-07-27, 20:25
Medlem
Citat:
Känner igen mig i det du skriver, känns som han har varit en del av livet hela tiden, bara att jag vände mig i mot honom utan att tänka på det.

Eller så var det han som vände sig från dig?
Citera
2015-07-27, 21:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Han förmedla det i mina tankar, alltså ingen klar röst.

Utan att höra en röst, hur har du då könsbestämt hen? Såg du en kuk?
Citera
2015-07-27, 21:27
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Är det nån som känner igen sig i det? Bara man lyssnar så funkar allt mycket bättre?

Jag kallar det intuition, dock brukar jag inte intuitionen på så vis att jag följer den blint som den enda drivkraften, använder även rationellt analyserande och beslutsfattande, för det mesta är den en kombination av båda som blir det mest lyckade resultatet för mig när det gäller omständigheter i min vardag.

Gud kallar jag det dock inte.
Citera
2015-07-27, 22:48
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Utan att höra en röst, hur har du då könsbestämt hen? Såg du en kuk?
Jag hörde en röst men det var inne i mitt huvud, det var ingen kvinnlig om man säger så.
Citera
2015-07-27, 23:24
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Han förmedla det i mina tankar, alltså ingen klar röst.

Om han förmedlade "du ska spränga Kaknästornet", hade du gjort det då? Varför/varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in