2015-07-28, 14:39
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Vi antar nu att båten är från 1916. Är det tillåtet för Ocean X Team att bärga den eller är u-båten en krigsgrav? Då kanske det är bättre att låta den ligga kvar.
Olyckan skedde väl 1916, men ubåten i sej kan ju mycket väl vara äldre än så.
2015-07-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Olyckan skedde väl 1916, men ubåten i sej kan ju mycket väl vara äldre än så.

Som (f.d Fulton) byggdes 1901.

http://militaryhonors.sid-hill.us/history/gwmjh_archive/Documents/Som.html
2015-07-28, 14:52
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Som (f.d Fulton) byggdes 1901.

http://militaryhonors.sid-hill.us/history/gwmjh_archive/Documents/Som.html
Ja, detta är ju mycket troligt!
2015-07-28, 14:57
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nu är det inte rysk egendom av flera orsaker. Hade det varit rysk egendom som varit värt något (det här vraket kostar mer att bärga än man får ut av det) så hade kronofogden kunnat utmäta det som man gjorde med den f.d. ambassaden i sthlm. Ryssland är skyldiga så mycket pengar för Yukos, $50 miljarder som europeiska länder får inkassera snart.
Du blandar och ger en del i ditt inlägg. Huset på Lidingö var inte en fd ambassad utan ett bostadshus som brukas av tjänstemännen på ryska ambassaden. Bakgrunden till kravet hade inget med Yukos att göra utan var kopplade till en tysk affärsman som förlorat egendom i Ryssland.

Jag är inte alls så säker som dig på att det juridiska läget är så glasklart som du vill göra gällande. Läs gärna följande ang ägande av vrak:
http://www.juridicum.su.se/transport/Forskning/artiklar/vrak.htm
Det intressanta är att vraket blir ett fornminne nästa år, fram till dess skulle jag hävda att äganderätten är åtminstone diskutabel. Finns säkert någon riktig jurist i tråden som kan sprida ljus över det hela.
2015-07-28, 15:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jaja - då tycker jag att du läser om det första inlägget i från mig i detta meningsutbyte igen och försöker förstå - du verkligen mycket svåra problem med läsförståelse. Försöker du verkligen? Om ja, så behöver du nog professionell hjälp. Och föresten hävdade du ju i en annan tråd först att jag var serb och sedan att jag var kines. Fel allihopa för övrigt - men du är ju van vid att ha fel...

Annars har ju flera deltagare här visat prov på en avsevärd kunskap om ubåtar som imponerar på mig.Flashback låg före gammelmedia när det gällde teorin att det är en rysk förstavärdskrigsubåt, som märk väl inte kränkt svenskar territorialvatten.
Då kan du lägga ner dina försök att kränka oss svenskar i tråden med ditt ryssrunkande skit. Jag tror inte ni femtekolonnare har så mycket att fiska efter i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av rickdangerous
Jag kan tänka mig att svenska staten är den som sitter på avgörandet. Ryssen har i vart fall inget att säga till om.
Nej de har inget att säga till om, vi vill såklart inte att ryssarna dyker på svenskt vatten. Man kan inte lita på dom för fem öre, se hur de försöker förhindra att vi drar elledningar till baltikum de svinen.
Dessutom är intresset lågt, det är inget speciellt med en gammal förlist ubåt som det finns flera ex av på land, speciellt inte då det bästa är att låta de döda ligga där de ligger.
2015-07-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Ryssarna vill erbjuda hjälp för att undersöka vraket och kanske senare förklara det som ett krigsminnesmärke.

http://se.sputniknews.com/norden/20150728/468285.html
Är instinktivt emot att ha ett ryskt krigsminnesmärke på svenskt territorium.
2015-07-28, 15:03
Medlem
ja ska dom har tokskallarna till dykare börja trolla så fort dom hittar ett vrak i svenskt vatten kommer det ju skrivas hur mycket som helst. förstå hur mycke vrak det ligger i vårt hav . men ja gillar det här med vrak av alla de slag. allt är intressant ,
2015-07-28, 15:08
Bannlyst
Jag tror ju detta är en U-båt som svenska försvaret sänkte under u-båtsjakten senast Det är väldigt hemligt därför locket på.
2015-07-28, 15:09
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Jag tror ju detta är en U-båt som svenska försvaret sänkte under u-båtsjakten senast Det är väldigt hemligt därför locket på.

Vad innebär egentligen sänkte i detta sammanhang? Ubåten är ju tydligen väldigt oskadd och intakt, hur kan den då vara "sänkt"?

edit: den* givetvis
Senast redigerad av elgecy 2015-07-28 kl. 15:19.
2015-07-28, 15:15
Medlem
Mullrets avatar
Kostar en 20 mille dra upp ett sådant vrak. De har de gjort i Danmark 1993. Visserligen en större Ubåt U-534, men med valutakurs och penningvärde antagligen samma idag.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/arkiv-video-se-da-nazi-ubaaden-u-534-blev-haevet-i-danmark
2015-07-28, 15:16
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Vad innebär egentligen sänkte i detta sammanhang? Ubåten är ju tydligen väldigt oskadd och intakt, hur kan det då vara "sänkt"?

Jag tänker att sådär gamla skorvar inte nödvändigtvis behövt för hårda törnar för att gå under. Eventuella skador kan vara små och inte synas för närvarande.
2015-07-28, 15:23
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag tänker att sådär gamla skorvar inte nödvändigtvis behövt för hårda törnar för att gå under. Eventuella skador kan vara små och inte synas för närvarande.
Den ubåten vi tror det är kolliderade med en Svensk ångare under ytan, den borde ju ha skador efter den kollisionen som troligen sänkte den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in