2015-07-28, 06:47
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Det hade ju tydligen setts en silvrig bil stå lite konstigt parkerad, när ägarens dotter lämnade jobbet. Om inte SUV:en har med detta att göra, om den som du säger åkte därifrån, så ja, både en silvrig bil + en SUV har setts nära caféet.

Edit: Kom på det där med AJ:s bil, det som knölar till det jag nyss skrev, är ju anledningen vad den nu är, att han lämnade in den dyngblöt....

Detta om bilar runt Cafet strax efter stängning är ju jätteviktigt , och kan vara en viktig bit för att fälla en GM .
Tjejerna som åker från Cafet säger att dom sett en silvrig bil stå lite konstigt parkerad som du skriver , dom kanske vet att det är Litauerns Ford Galaxy men blivit tystade av Polisen !
Om nu LH pratat med någon i en svart SUV , så tror jag inte det är 35 åringen som sitter i bilen .
Tror inte LH skulle vilja prata med honom , det är bara en känsla jag har .
2015-07-28, 06:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Varför det?

Det kanske är så enkelt som att det är den MGM som har fingrat på Lisas kläder och saker
Och då kommer ju nästa fråga: varför har han gjort det och inte sagt något till polisen när det pågår en mordutredning?
Mitt tänkta scenario skulle vara att han har alibi för tiden då Lisa bortfördes men att hans DNA ändå finns på Lisas saker/kläder. Fattar du. Han har kanske inte med brottet att göra. Bara utsatt för DNA-plantering stackarn.
2015-07-28, 07:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Kan också vara släktingarna som satt dit honom

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-nepilnametes-nuzudymu.htm

"Enligt litauer som bor i Sverige, kommer det att brottet kan vara inblandade även några personer. "En av de gripna i dag erkänt att han deltog i mordet, men att han inte dödas," - säger M.Mažeitavičius".

Det stämmer bra med det jag fått till mig och skrev om igår att (en) "mgm initialt erkände inblandning i händelsen men inte mord". Vem av bröderna är inte klarlagt, jag inser nu att det kan vara båda och det är inte klarlagt.

Å ena sidan kan en mgm ta tillbaka lite allt möjligt efter de fått träffa advokat, å andra sidan är det inte ovanligt att den som har minst att förlora säger vad han vet.

Sedemera släpptes två och misstankarna stärktes mot NB. I samband med överklagan av omhäktning till hovrätten slog advokaten ner på medmisstänktas vittnesmål

"- Vad gäller vittnesmål och medmisstänktas uppgifter har dessa inte redovisats på ett sätt som gör att tingsrätten eller försvaret kan bedöma styrkan i uppgifterna, skriver hans advokat Inger Rönnbäck i överklagandet.
2015-07-28, 07:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
DNA är aldrig bindande bevis eftersom det inte bevisar att en viss person varit på en viss plats utan endast att personens DNA finns där. Just på grund av att det inte är svårt att placera blod, fimpar, hår, sperma eller vad man vill på en plats om man vill sätta dit någon. Däremot är DNA ett mycket besvärande indicie.
Tro nu inte att jag är konspiratoriskt lagt så jag tror att jag tror att någon planterat ut DNA. Jag bara konstaterar faktum att det inte bevisar någon personlig närvaro.
Jag prenumererade för några år sedan på en tidning som tog upp kriminalfall och polisarbete. I denna hade Leif Silbersky en sida - "Fråga advokaten" - eller något liknande där man kunde ställa frågor och få svar. Just detta togs upp där.

Är det sperma på hennes kläder eller blod från henne på hans kläder så anser jag att det binder honom till ett brott och säkerligen även räcker till en fällande dom.

DNA-bevisning, där sådan finns, ligger oftast till stark grund för fällande dom, om alternativa förklaringar kan uteslutas, och att se en sådan vanligtvis stark teknisk bevisning som enbart en indicie anser jag inte verkar helt korrekt.

Men visst kan det vara så, att DNA kan ha hamnat på hennes kläder, eller vice versa, på annat sätt än att han är skyldig till ett brott men då behöver en förklaring till hur detta skulle ha skett läggas fram. Nu vet vi inte om DNA hittats på kläder som hon hade på sig eller som hittats I terrängen, detta kan förstås påverka värdet I DNA-bevisningen.
2015-07-28, 07:20
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Byssjan, byggbaracken eller manskapsboden BPA 4 - några iakttagelser och tankar

En del skribenter har framfört idéer, eller förmedlat rykten om att BOs kropp kan ha återfunnits i ett vanligt förekommande omklädningsskåp av metall. Skåpet kan ha stått upp, men även legat ner inne i boden på Martorp.
Det är också möjligt att denna bod varit en förvaringsplats för ett levande eller avlidet BO viss tid.

BO kan ha hållits bakbunden (ev med underben spända mot strypsnara) med trasa i munnen och gaffa (gaffer tape) runt huvudet. Ett sätt att se till att en fånge inte kan företa några flyktförsök, som t ex militärt tränade personer känner till. Spänn-remmar av nylon och buntband underlättar och snabbar på detta arrangemang för en ensam angripare. En gärningsman som velat hålla BO vid liv, men stilla och tyst, kan ha orsakat hennes död oavsiktligt. BO kan ha kvävts av egna uppkastningar i ett tillstånd av total förtvivlan. Hon kan ha avlidit som en konsekvens av annans grova försummelse och hänsynslöshet, utan att en aktiv handling lett till hennes död. Detta kan ändå bedömas som mord.

Det är beklagligt, men det finns inget trevligt sätt att säga detta.

Hjälmen verkar ha återfunnits utan några anmärkningsvärda detaljer, enligt osäkra och vaga uppgifter, men kan förstås ha använts för att förvara BO tystad, på samma sätt och av samma skäl som ovan, och orsakat kvävning. Den kan ha suttit på bakvänd. Den kan ha använts för att utestänga ljud, för att undvika att BO hört om någon rört sig i närheten.

Byssjan, byggbaracken eller manskapsboden BPA 4 kan se ut ungefär så här invändigt:
http://www.mediafire.com/download/8g50a6ew29zineh/Liknande+BPA+4.png

Byssjan stod uppställd c:a 100 meter från de närmaste fasta ladugårdsbyggnaderna/stallarna på Martorp. Dessa permanenta byggnader är i mycket gott skick och omfattar en enorm yta/volym med en mängd biutrymmen. Jämför proportioner i bilden nedan. Byssjan, som är försumbart liten, kan knappast haft som funktion att ge ytterligare förvaringsutrymme - det fanns inte behov av det - utan var förmodligen bara uppställd där därför att den inte för tillfället brukades på annan plats. Sekundärt kanske man förvarade något man inte ville ha i de stora ekonomibyggnaderna och som ytterst sällan användes. Exempelvis måttligt hälsovådliga eller brandfarliga kemikalier.
De litauiska bröderna hade i så fall troligen inget ärende till boden under dagarna då sök pågick. Hade de haft det hade de rimligen funnit BOs kropp. Om de inte är inblandade i den här saken kan de inte haft anledning att regelbundet besöka boden på dessa premisser.

Exakt placering:
http://www.mediafire.com/download/dd958gn21bwwg36/Ortofoto+Martorp+BPA4.jpg

Byssjan stod så pass otillgängligt uppställt och med så minimal insyn, utom hörhåll, och omgiven av kraftig gödsellukt från stallar och brunnar som maskerat eventuell liklukt, att det inte kan uteslutas - utifrån den begränsade info som finns till hands - att BO kan ha varit vid liv i flera dygn på denna plats.
Av de foton som florerat framgår att byssjan har galler för vissa fönster men inte alla. Detta gör en eventuell placering av levande BO i låst skåp rationell.

http://www.mediafire.com/download/ru7366769z1xd47/Bod+1.jpg

http://www.mediafire.com/download/cp2uzgu9xwgujzd/Bod+2.jpg

http://www.mediafire.com/download/aawctguf19cpfzj/Bod+3.jpg

http://www.mediafire.com/download/f4b4b5qjk7qyx58/Bod+4.jpg

http://www.mediafire.com/download/gvo8upog4mpgnha/Bod+Exp.jpg

http://www.mediafire.com/download/k2nfpxkrh7s9tw0/Bod+kollage.jpg

http://www.mediafire.com/download/x0fgkp2hvkeepg4/Bod+utan+galler.jpg

Notera att på den sista bilden, som är tagen från gårdsplanen, framgår tydligt att det finns trefas 16A framdraget (handske inkopplad närmast i bild) och att det hänger ut en jordad 240V enfas-kabel ur ventilen (längst bort i bild). Här har man ordnat strömförsörjning, minst hundra meter från närmaste el-anläggning. Detta besvär gör man sig inte utan anledning.

Det kan tyda på, precis som skribenten "duqu" påtalat, att det kan ha funnits en frys i byssjan. Om BOs kropp förvarats nedfryst blir det svårt att specificera den tidpunkt då döden inträdde. Detta förklarar varför eventuella hundpatruller i omgivningen inte omedelbart detekterat liklukt under veckan.
Om en sådan tänkt frys även är låsbar kan döden ha inträtt p g a syrebrist och kyla vid inlåsning.

Notera också gardinen i fönstret. Tanken slår en att det liknar en bostad mer än ett kemikalieupplag. Tidigare har frågan rests om den yngre brodern bodde för sig själv i närheten av Martorp sen en tid. Är det möjligt att han bott i denna manskapsbod under en period?

Som alltid intressant att läsa dig, duqu!

@

Det fanns nån uppgift tidigt i tråden att byggboden användes när det byggdes nytt på Martorp för ett antal år sedan , och därefter bara blivit kvar .
Den verkar vara så risig att jag tvivlar på att den användes till något alls .
El grejerna man ser utanpå boden kan vara sånt som sitter kvar från förr .
Gammalt skräp som blivit stående utan att användas tror jag .
2015-07-28, 08:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Fast lite speciella är väl militärer. Brott mot en militär räknas väl värre än brott mot en vanlig Svensson. Räknas det inte typ som mot polis? Så lite fiiina är de allt.

Det kan finnas situationer där militär personal har förstärkt rättsskydd, dvs samma skydd som SJ-konduktörer, poliser och kronofogdar har i tjänsten. Men det finns inget generellt sådant skydd, utan det har med yrkesutövningen att göra.
2015-07-28, 08:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
du är ju nästan dum-rolig.

Misstankarna har stärkts ytterligare mot MGM genom att dna hittats på kläder och tillhörigheter. PUNKT!
Jag kan säga detsamma om dig, men jag skulle stryka nästan rolig.

Det var inte svar på mitt inlägg, och jag har inte fått svar på om din källa har påstått att MGM har erkänt en andra gång.
2015-07-28, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
- En silvrig bil har setts i närheten
- En svart SUV har setts utanför caféet
- Lisa har setts stå och prata vid denna svarta bil

Intressant, men har du källa på att hon stått och pratat vid en svart bil?
2015-07-28, 08:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men har du glömt att det finns mobiler? Och LH:s mobil funkade med stor sannolikhet innan den förstördes.
Nej, det har jag inte gjort, jag nämnde mobil i mitt inlägg. Mobiler kan krångla. En förälder måste vara hemma för att ta emot Lisa eller ett besked.
2015-07-28, 08:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

Jo, men varför säger hon inte det(*) då ?

(*): Hur bevisläget/detaljerna är avseende DNA-spåren

Utredningstekniska skäl:

När fakta föreligger vill man fråga runt dessa fakta på ett sådant sätt (om man är en ärlig utredare, vilket vi får förutsätta) att omständigheterna runt dem klarläggs. Vi kan ponera att det finns Lisa-DNA på baltens kläder, och anledningen till detta kan då vara besvärande, eller inte - beroende på omständigheterna.

Att då gå ut med detaljer i media (för att göra FB, skvallerpressen och mer allmänt nyfikna) glada kan vara förödande för utredningen, eftersom detaljkunskap kan medföra att osanna förklaringar skapas. Ett synnerligen gott exempel på hur detta kan medföra stora problem är Quick-fallet, där den (trots allt) inte helt ovanliga effekten blev att för mycket information gjorde det möjligt för Quick att göra trovärdiga erkännanden.

Nu vill man matcha fynden man gjort mot den misstänktes berättelse, och ju mindre den misstänkte vet om vad som styrker eller motbevisar berättelsen, ju säkrare blir utredningen. För den som tänker rättssäkert, betänk att en oprovocerad men "bra" förklaring till ett fynd får en styrka även i den friande riktningen, mer än en förberedd förklaring eller mer allmänt förnekande, som man fått tänka ut i lugn och ro.

Att MGM i dagsläget förnekar allt och är "helt oförstående" torde vara på rekommendation av advokaten, som (hon är ju professionell) troligen har förklarat att som misstänkt är det polisens och åklagarens sak att bevisa brott, inte den misstänktes sak att förklara sig. 9 av 10 som inte är förhärdade yrkesbrottslingar säger för mycket, förklarar sig i onödan, glömmer vad de sagt. Skulle litauern fått rådet att säga så litet som möjligt i förhören är det (ur ombudets och den misstänktes perspektiv) nästan alltid ett gott råd.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-07-28 kl. 08:57. Anledning: stavfel
2015-07-28, 08:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det inte det du har gjort om du håller fast vid att den troligaste GM är en yngling i Lisas bekantskapskrets, trots att det nu tydligen även finns DNA-bevisning mot den häktade? Det ger intryck av en envis vilja att hålla på andra laget så mycket det går, även om du medger att det ändå kan bli så att många andras favorit inkl fotbollsdomarnas vinner matchen?
Nej, jag svarade på frågan "Ska också bli intressant att se om Xenia ändrar uppfattning nu om mest trolig GM fortfarande är okänd finnig yngling eller litauisk gästarbetare". Det svaret ändras inte beroende på vad ena lagledaren säger. Dessutom har jag aldrig sagt vilket som är mest troligt, bara vilket som statistiskt är sannolikast.
2015-07-28, 09:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du tillämpade ens 25% av den kritiknivå du har i det här inlägget mot fakta på dina egna teorier och spekulationer så skulle du inte ha publicerat ett enda sånt inlägg i tråden, det kan jag garantera. Men det är inte så svårt att gissa fortsättningen. Nästan vad som helst för bevis utom ett rent erkännande kommer du att sitta och snacka bort för att kunna fortsätta publicera inlägg om vad nån son till nån markägare körde för bil 2008 eller nåt liknande och att det är misstänkt att nån bytte namn 1993.

Inse en sak: Det finns just nu inte mycket som talar för att din fantastiska intuition som du skrev om i början av tråden för att bedöma folk har träffat rätt här. Litauern måste inte vara oskyldig för att du utifrån några tidningsartiklar med information om typ hur gammal han är, ett foto, att han är gift och vad han jobbar med tycker dig ha kommit fram till att han inte är rätt GM. Din intuition här är inte mer värd än nån sierskas (konstigt att inga såna dök upp i den här tråden som de gjort i flera andra försvinnanden) av det enkla skälet att informationen du har inte på långa vägar är tillräcklig för att avgöra någons oskuld. Dessutom är personlighetsanalyser aldrig någonsin mer värda än bevisning. Du gör exakt samma fel som du gjorde med Kristoffer Johansson i Vatchareeya-fallet och du verkar sakna all insikt om det.

Det du kom med i inlägget är f ö klassiska konspirationsteorier av samma typ som planteringsmördaren i Boden och blodet i bakluckan. Det är inget som någon domstol kommer att fästa avseende vid, det lovar jag. Man skulle f.ö. kunna bortförklara nästan vilken DNA-bevisning som helst i vilket mål som helst med såna argument. Blir det här inte fällande dom så kommer det att bero på andra saker, t ex att den häktade plötsligt börjar skylla på sin lillebror och bara hävdar att han städat upp.
Bara för att du lovar att ingen domstol kommer att fästa avseende vid något behöver det inte vara osant. Domstolar röstar om vad som är sant, och ibland blir det fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in