2015-07-28, 01:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Funderar ändå på om pappan kanske fått något hot och därav den snabba insatsen först av Hangö egna kollegor därefter av polisen , efterlysning via Interpol hör ju inte heller till vanligheten när 17 åringar försvinner

De flesta 17-åringar som försvinner har en problembild av nåt slag. Kände av soc, psyket, polisen eller har nån annan känd problematik. De rymmer från behandlingshem eller drar iväg med en bad boy. Lisa tillhörde inte den gruppen. Det fick polisen att ana att det var nåt mer komplicerat.
2015-07-28, 01:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Låt säga att GM slängt inn Lisa's kläder i arbetsboden på Martorp.
MGM har färdats i denna arbetsbod igennom flera år, så den är full av MGMs DNA
Polisen skickar Lisa's kläder, som hittats i arbetsboden, til Swedish National Forensic Centre, för bla. DNA test.
Svar kommer inn från SNFC; dom har hittat MGMs DNA på Lisa's kläder.

Är detta SNFC svar då ett tekniskt bevis som binder MGM till Lisa's mord.

Ja det kan det eventuellt vara, MEN behöver absolut INTE att vara det, för det är ju helt uppenbart att man hittar MGMs DNA på dessa kläde iom att MGMs DNA finns more or less över alt i arbetsboden, och om Lisa's kläder kastats/lagts inn där av GM, ja då har MGMs DNA förstås överförts på Lisa's kläder.

Om du tillämpade ens 25% av den kritiknivå du har i det här inlägget mot fakta på dina egna teorier och spekulationer så skulle du inte ha publicerat ett enda sånt inlägg i tråden, det kan jag garantera. Men det är inte så svårt att gissa fortsättningen. Nästan vad som helst för bevis utom ett rent erkännande kommer du att sitta och snacka bort för att kunna fortsätta publicera inlägg om vad nån son till nån markägare körde för bil 2008 eller nåt liknande och att det är misstänkt att nån bytte namn 1993.

Inse en sak: Det finns just nu inte mycket som talar för att din fantastiska intuition som du skrev om i början av tråden för att bedöma folk har träffat rätt här. Litauern måste inte vara oskyldig för att du utifrån några tidningsartiklar med information om typ hur gammal han är, ett foto, att han är gift och vad han jobbar med tycker dig ha kommit fram till att han inte är rätt GM. Din intuition här är inte mer värd än nån sierskas (konstigt att inga såna dök upp i den här tråden som de gjort i flera andra försvinnanden) av det enkla skälet att informationen du har inte på långa vägar är tillräcklig för att avgöra någons oskuld. Dessutom är personlighetsanalyser aldrig någonsin mer värda än bevisning. Du gör exakt samma fel som du gjorde med Kristoffer Johansson i Vatchareeya-fallet och du verkar sakna all insikt om det.

Det du kom med i inlägget är f ö klassiska konspirationsteorier av samma typ som planteringsmördaren i Boden och blodet i bakluckan. Det är inget som någon domstol kommer att fästa avseende vid, det lovar jag. Man skulle f.ö. kunna bortförklara nästan vilken DNA-bevisning som helst i vilket mål som helst med såna argument. Blir det här inte fällande dom så kommer det att bero på andra saker, t ex att den häktade plötsligt börjar skylla på sin lillebror och bara hävdar att han städat upp.
2015-07-28, 01:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
En hypotes om hur LH kom till Martorp

Allt förefaller ha gått friktionsfritt till vid caféet. En stilla fryst scen som helt saknar tecken på att något oroväckande skett. Men något har inträffat i den förrädiska stillheten. Inledningsvis verkar list betydligt troligare än våld.

Markbilder från caféets baksida. Gruset är hårt packat p g a en containerlastbil som hämtar och lämnar.

http://www.mediafire.com/download/1d64e8dnj4vrgfo/Caf%C3%A9+baksida+1.jpg

http://www.mediafire.com/download/8fdp0j8nt1vvh6t/Caf%C3%A9+baksida+2.jpg

http://www.mediafire.com/download/i66x844663yoaw4/Caf%C3%A9+%26+lada.jpg

http://www.mediafire.com/download/r27m62crgymyd7e/Caf%C3%A9+baksida+mot+ladan.jpg

En GM (inte helt olik AJ) har förtjusats av flickan. Han har full koll på sina domäner. Denna kväll den sjunde juni vid 18-tiden står kanske hans svarta SUV på ladans baksida. Bilen som ständigt syns i området, känd av alla. Den enda i trakten. Han överblickar caféet genom laduportarna vid stängningstid, utan att själv observeras.
En GM som handlar överlagt vill säkerligen inte bli observerad i den miljö där det tilltänkta offret förväntas befinna sig, och senast ha iakttagits. Därav; observera - invänta avfärd - följa efter på distans.
För en GM (inte helt olik AJ) har detta mindre dramatisk betydelse. Detta är hans territorium, han förväntas vara här, ses här.
GM kan ha varit inställd på att diskret följa flickan på hennes moppefärd och vid en lämpligt enslig plats i ett skogsområde (t ex strax innan Martorp) stoppa/preja henne mot diket. Han kan initialt inte varit säker på att ha sån tur att LH skulle bli kvar till sist vid caféet.
Men nu visar det sig att hon blir sist kvar, dröjer vid sin moped, donar med överdragskläder och sin telefon. LHs påklädningsprocedur är tidskrävande. Kollegorna ville komma iväg fort, så LH fixar med kläderna för hemresan vid sin moped istället. Hon har inte ens hört dem åka iväg p g a blåsten. GM har tid att fundera och beslutar att ta tillfället i akt redan här och nu.
Han kan ha kört runt gården, ut på landsvägen och stannat till vid Caféet med sin svarta SUV, och sagt till LH att det blir en rejält blåsig kväll att åka hemåt i, för de har nog redan talat om hennes mopedresa.
Hon går närmare för att höra bättre i vinden. Han råkar vara på väg mot Skövde och skjutsar henne gärna, säger han.
En mötande bil passerar. GM tänker: inte bli stående här för länge. Moppen kan hon ju ta hem imorron, säger han. Men hon måste hoppa in snabbt för han har bråttom. Auktoriteten i rösten - den som vet bäst - (detta är välbekant för henne) får LH som just haft fokus på sin slocknade telefon att hoppa in, och hon glömmer i all hast att hon lämnat nyckeln i moppen.
Vid Martorp säger GM att han har ett ärende på gården, vill hon hälsa på de minsta kalvarna under tiden?
På så sätt har LH inom ett tidsspann på fem minuter, utan uppståndelse, utan att något märkligt observerats, hamnat ett par kilometer bort på en obemannad gård, i ett stall för nötkreatur.

En GM (inte helt olik AJ) är just den som, även om någon av hans anställda skulle dyka upp nu, aldrig blir ifrågasatt om sin närvaro där på Martorp och vem han har i sällskap.
För en karaktär som denne GM - eller en med AJ nära lierad person - är även "oplanerade" gärningar överlagda och "panik" står inte på agendan.

AJ är jägare och ägare. Han jagar och han dödar. Han slaktar. Detta är välbekant och självklart för honom. Så är det inte för gemene man. De som har ett slaktrum hemma idag är lätt räknade. AJ umgås i kretsar där dödande och slaktande är ett naturligt nöje och tidsfördriv, och ingår bland de privilegier som rikedom, överflöd och makt ger.

AJ har bekantat sig med LH samma dag. Han har blivit förtjusad. Han har inte kunna släppa LH ur tanken under eftermiddagen. AJ är van att få det han vill. Kanske känner han sig säker på att lillflickan går att övertala till en mindre sexuell tjänst, när han fått henne på tu man hand på okänd mark.
Det här handlar om att njuta av att ha kontroll.
Ännu en trofé.

Ingen kan med större självklarhet än AJ ha rört sig längs Hans&Greta-spårets sträckning (omvägen över Limugnsgärdet och Gumsgärdet) och droppat små fyndsmulor.

Här syns AJ & hans SUV på Gumsgärdet - originalbilden:
http://www.mediafire.com/download/77n89f8p5f7ty7i/Gumsg%C3%A4rdet+AJ+%26+SUV.jpg

För att AJ ska dyka upp planerat och "råka på" LH vid caféet krävs inte att några digitala spår avsätts, ingen telekomtrafik, såvida det inte finns ett GPS-baserat stöldskydd aktivt i AJs SUV som han bortsett ifrån.
AJ vet också att ett bortförandet i bil inte avsätter några doftspår på platsen, alltså är det tryggt för honom att senare plantera den famösa mopedhandsken i ladan - som han är skapligt säker på att den inte kollats noggrant under söndagskvällen - och därmed nagla fast sökandet till ladan. Det har funnits gott om tid och möjlighet för honom att placera den där.
Han gör senare också stor sak av de obebodda husen längs landsvägen (som passerar caféet) och närmaste kalkbrott, som är så långt från Martorp man kan tänka sig en sökåtgärd.

AJ är den ende som har makten att styra sina litauiska drängar rätt i rävsaxen, när det blir lämpligt att peka åt något håll. Han har ett väletablerat samarbete med Kling&Klang. Han har berättat sin historia först - och den finns på band.

Ovanstående resonemang kan även med viss modifikation gälla valfri spanjor eller annan släkting/affärspartner/jägarkompis. Flera individer kan ha bjudits in i leken. Överhetens frälse har en lång tradition av att tvinga sig på "kaffeflickor". Det vet många kvinnor vilka som unga arbetat som serveringspersonal.

Viktigt att klarlägga:

1. När AJ för första gången träffade LH vid sitt spontana besök på caféet på morgonen 7 juni. Var han där själv eller hade han sällskap med sig? Fanns det ytterligare en person som lät sig "förtjusas" vid tillfället?

2. Har AJ topsats?

3. Har AJs bostad genomsökts?

Se även Det verkar stå en elefant mitt i rummet...

@

Och lägg till FAKTUM att AJ försökt sälja/byta inn en av sina fordon den 26 Juni 2015 och att försäljaren kontaktade polisen iom han tyckte det verkade som om det möjligtvis fanns bevismatrial i bilen !!!
2015-07-28, 01:40
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Eftersom det inte hörts något om några fynd i bilar eller något intresse mot svarta SUV bilar och att de har DNA bevis som stärker misstankarna mot mgm så känns det lite långsökt.

Av det du säger så är det enda vi säkert vet, att åklagaren har bra på fötterna när det gäller NB, enl. senaste artiklarna.
Balternas bil har jag för mig fortfarande är beslagtagen men det beslagtas ju massvis med olika saker i en förundersökning.

Vi vet ju inte om den silvriga bilen som sågs, är sagd se ut som brödernas bil, vi har bara läst att ett vittne sett den.
Den som skrev på sociala medier om den svarta bilen bakom ett träd, har uppgett märke och delar av regnumret i sin anmälan.

Bara för att vi inte hört nånting om ev. fynd eller intresse för specifika bilar, behöver ju inte betyda att det inte finns.
2015-07-28, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ja, jag undrar också precis som du varför det skulle vara så märkligt att hon åkte moppe. Saker och ting analyseras sönder till oigenkännlighet.

En annan sak, någon/några här undrar varför pappan inte skjutsade henne på morgonen (han var ju där på dagen, gunås). Är det verkligen viktigt? Men, han kanske inte kunde eller så kunde han inte hämta på kvällen också, moppen var då bra. Men detta vet jag ingenting om.

Jag tycker egentligen inte heller att det är märkligt att hon åkt moppe till jobbet men det är just att det var riktigt dåligt väder denna dag, om jag nu inte minns fel, och av just det skälet hade nog skjuts aboslut varit att föredra. Att hon inte fick skjuts denna dag hade förmodligen sina icke märkliga skäl som vi ännu inte känner till, om vi någonsin får veta.
2015-07-28, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Funderar ändå på om pappan kanske fått något hot och därav den snabba insatsen först av Hangö egna kollegor därefter av polisen , efterlysning via Interpol hör ju inte heller till vanligheten när 17 åringar försvinner

Blev ju ganska stort pådrag snabbt då man förstod att något allvarligt hänt inledningsvis då mopeden stod kvar och att LH var den hon var, ordentlig och skötsam - d.v.s ingen person som skulle "försvunnit" frivilligt. Vet att faderns militära uppdrag togs upp i pressen som en möjlig ledtråd i början men mig veterligen så är allt i den riktningen avfärdat.
2015-07-28, 01:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det vore ju andra sidan ganska tråkigt om tråden endast var
för folk som tycker likadant.

Jag respekterar Zenia för att hon orkar svara sakligt på alla (ibland personkränkande) påhopp när det i tråden finns mycket märkliga teorier och antaganden på verkligt låg nivå. Besvara dom istället, den som inte har blivit helt utmattad av alla slags vanvettiga inlägg.

B l a annat att polis är inblandad i mordet, att bevis har planterats, att pappan är skyldig mm.

Jag är mer intresserad av hur än pålöst person som försöker ta seriöst på det hela argumenterar i sina bedömningar av det mest sannolika scenariot än hur trådens pårökta kriminologifilosofer, tokiga rättshaverister och danska sjuksköterskor som tror att dom kan ställa fjärrdiagnoser på folks förmåga att begå mord efter en artikel i Aftonbladet tänker. Även om jag som du kanske sett hackar lite på dom ibland också

Som Hamilkar alltid tjatar om så är inte respekt samma sak som att låta argument så oemotsagda. Att inte förklara litauern som skyldig är en sak, det är en i högsta grad rimlig ståndpunkt fortfarande så länge vi inte sett FUP. Att sätta andra GM-hypoteser som likvärdiga i sannolikhet börjar kännas mer skakigt i det här läget. Att hävda att det fortfarande är mer rimligt att tro på en annan GM är i ljuset av DNA-bevisning och annat rent ut sagt ganska märkligt.

Dessutom är metaforen med de två lagen där bara en lagledare fått uttala sig inte helt lyckad. Som tingsnotarien påpekat flera gånger så är det väsentliga i den delen inte att åklagaren velat häkta och omhäkta MGM flera gånger nu,utan att alla domare som fått det förelagt sig hittills har varit eniga om att det varit korrekt.

Man bör i sammanhanget också minnas att den normala tolkningen av "sannolika skäl" är att det är mer sannolikt att den häktade är skyldig än att han är oskyldig. Det man gör om man då fortsätter hävda att en annan GM är mer sannolik är att underkänna kompetensen hos de experter som prövat frågan rättsligt - experter som haft tillgång till mycket mer material än man själv. Det är en ganska märklig ståndpunkt att inte om man är en sansad skribent kan jag tycka.
2015-07-28, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ursäkta mig kära MegaTant, du är bra, men det där att föräldrarna var si och så har jag reagerat på många gånger i tråden och vi tycker och tänker och uppfattar olika men jag menar att det vet vi ingenting om hur de var. Min känsla är t ex att de var jättebra föräldrar men det säger ingenting vad jag känner eller inte.

Och allt som skrivits om att pappan är militär och (hiskeliga) antaganden gjorda om hur hennes uppfostran såg ut utifrån det är komiska. Känner många barn till militärer och är själv ett av dem, ingen speciell uppfostran för det överhuvudtaget. Precis som grannens barn utan militärföräldrar. En annan sak, militärer är inga myndighetspersoner eller får någon särskild slags respekt, räknas inte som fiiina på något sätt och får ingen specialbehandling. Lever vissa kvar i 1800-talet eller hur står det till egentligen. Verkligheten hallå?

Jag håller fullständigt med dig. Men jag måste få säga att jag har inte sagt ett ord om pappan. Inte heller om hans yrke.

Vi borde ine spekulera eller diskutera om Lisas familj här. Vi har förstås rätt för att uttrycka våra egna känslor men det finns gränser. Att bedömma människor på usteende tex. Eller på deras yrke. De har all rätt att leva sitt pivatliv utan att bli bedömda här i forumet.
2015-07-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Av det du säger så är det enda vi säkert vet, att åklagaren har bra på fötterna när det gäller NB, enl. senaste artiklarna.
Balternas bil har jag för mig fortfarande är beslagtagen men det beslagtas ju massvis med olika saker i en förundersökning.

Vi vet ju inte om den silvriga bilen som sågs, är sagd se ut som brödernas bil, vi har bara läst att ett vittne sett den.
Den som skrev på sociala medier om den svarta bilen bakom ett träd, har uppgett märke och delar av regnumret i sin anmälan.

Bara för att vi inte hört nånting om ev. fynd eller intresse för specifika bilar, behöver ju inte betyda att det inte finns.

Nej, just det att vi inte vet något mer än DNA beviset och då blir det svarta SUV spåret lite långsökt. För inget talar för att mgm haft någon svart SUV.
2015-07-28, 01:51
Bannlyst
Det känns som att folket från Missing people startade denna häxjakten. De ville säkert väl & hade ögon & öron toköppna. De ville bidra & det slog över liksom. De hoppas på medalj men jag hoppas att de får en reprimand. I framtiden bör deras uppgift bara vara att leta saker & människor. Inte studera folks beteende & dra egna slutsatser av det.
2015-07-28, 01:55
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Det känns som att folket från Missing people startade denna häxjakten. De ville säkert väl & hade ögon & öron toköppna. De ville bidra & det slog över liksom. De hoppas på medalj men jag hoppas att de får en reprimand. I framtiden bör deras uppgift bara vara att leta saker & människor. Inte studera folks beteende & dra egna slutsatser av det.
Å andra sidan skulle man kunna argumentera för att Lisa utan MPs hjälp kanske aldrig hade hittats.

Undrar fortfarande om Lena från caféet har någon son?
2015-07-28, 01:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Nej, just det att vi inte vet något mer än DNA beviset och då blir det svarta SUV spåret lite långsökt. För inget talar för att mgm haft någon svart SUV.

Det finns i mina ögon, en uppenbar sannolikhet att litauerna haft tillgång till andra fordon.

http://www.expressen.se/gt/sa-viktig-ar-brodernas-bil-for-lisa-holm-fallet/

"Det finns minst en annan bil som undersökts i mordutredningen. Den har koppling till Blomberg och lämnades in på en verkstad dagarna efter Lisa Holms försvinnande.
– Bilen har undersökts och är avförd från utredningen, säger Lars Johansson."

Tänk nu på att polisen hela tiden fått uppgifter. Att det utifrån uppgifter plockas in en bil som körts till en "verkstad" under veckan, tyder starkt på att tillgång till fler fordon har funnits.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-28 kl. 02:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in