2015-07-27, 22:18
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Och detta Isländska företag.., vad heter det och vad gör de i östersjön ?

(de har ju betydligt mer fisk och olja närmare sig)

Förtäckt företag som jobbar undercover åt USA?
2015-07-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Noterar ni hur Dennis hajar till rejält när Peter säger att det inte har med förra årets ubåtsjakt att göra?
Varför gör han det?
Är väll för att Ubåten ser ut att bara ha liggat där några år. kollar man äldre bilder från ubåtar från 80-talet och 90-tal så ser man mer skit och organismer som har växt fast i ubåten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12636614.ab

att man vet storleken får ju andra experter att haja till och klia sig i huvet, vad har de hittat?

Är väll att Dennis nästan förstår att den är från nu-tid och har svårt att tänka sig hur de har hittat den.

Tråkiga är väll att dykarna måste väll veta vad de är för ubåt själva. Så svårt kan det inte vara om man har vetat det i en vecka att grundligt ta reda på vad för ubåt det är när man har längden på den. Verkar ju vara nyfikna killar. Så när de inte säger det verkar de köra fulspel och det kan vara en äldre ubåt som de försöker göra se modernare än vad den är.
Dock skulle nog försvarsmakten vara tidigt ute med att avfärda det hela som en historiska relik då de mycket väl vet vad det är för ubåt och vart den är bygd och vilket serienummer den har, men vill inget säga.
Senast redigerad av Malew 2015-07-27 kl. 22:21.
Medlem
kakburks avatar
Experten Per Andersson, som är säker på att det är "Catfish" från 1916, säger att vraket varit känt av försvarsmakten innan Ocean X hittade den.

http://www.expressen.se/nyheter/expert-allting-tyder-pa-att-det-ar-catfish/
Medlem
Torps avatar

Citat:
Han [Peter Andersson, Torps anm.] är övertygad om att den upptäckta ubåten är den ryska ubåten Catfish som sjönk 1916 i Östersjön.
– Jag känner mig väldigt säker på att det är en Catfish. Det stämmer bra överens med detaljerna på ubåten, säger han.
Per Andersson har även varit i kontakt med före detta kolleger inom Försvarsmakten som uppger att ubåtsvrakets koordinater varit kända sedan en tid tillbaka.

Vraket verkar vara känt sedan ett år av FM alltså.
Medlem
styrlunds avatar
Är det nån som tror att ryska marinen skulle ha lämnat en hel ubåt på detta vis?
Antingen är det ett vrak från världens kriget, eller så är det nån som ljuger.
Gänget som påstår sig ha hittat detta är ju allt annat än trovärdiga. Deras förklaring att ett "norsk bolag" tipsade känns extremt ologiskt.
Det är ju trots allt en ubåt på svenskt farvatten som har hittats. Då lär man nog ringa svenska försvaret innan man snackar med dessa snurrgubbar.
Nä, det ligger en sjöko begravd här....
Senast redigerad av styrlund 2015-07-27 kl. 22:22.
2015-07-27, 22:20
Medlem
Oh-My-Dads avatar
Rysk forskningsubåt som rekar botten i syfte att kontrollera möjligheterna att dra pipelines längst botten.
2015-07-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ubåten som hittats kan vara ett vrak från första världskriget.
Formen tyder på att det rör sig om den ryska ubåten Catfish – som sjönk 1916

Citat:
Per Andersson, pensionerad överstelöjtnant i Kustartilleriet och tidigare medlem i u-båtsanalysgruppen, har tagit del av bilderna och jämfört med ubåtsmodeller.
– Min spontana iakttagelse är att den är gammal. Den ser ut som en u-båt från första eller andra världskriget. Om den är längre än 20 meter tror jag att det är en konventionell, militär u-båt, säger han.

Citat:
Ubåtens storlek och form påminner om ryska ubåtsmodeller som producerades i början av 1900-talet.
– De var smalare än vad de är nu. Då var de långsmala, och tornet såg ut att sitta ganska rätt i förhållande till att den skulle vara från den tiden. Det kan vara en eller två propellrar, det går inte att se genom videofilmen, säger han.
Han är övertygad om att den upptäckta ubåten är den ryska ubåten Catfish som sjönk 1916 i Östersjön.
– Jag känner mig väldigt säker på att det är en Catfish. Det stämmer bra överens med detaljerna på ubåten, säger han

2015-07-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uberjedi
Trams! Dit med ett fartyg med en gång och skicka ner dykare och undersök även om det inte är nåt särskilt.
Det är ju ett sätt att visa att man bryr sig om det svenska territoriet.
Vad skulle marinens fartyg kunna göra som forskningsskeppet inte kan?
Varför skulle det visa att man bryr sig om vårt territorium? Inget hot föreligger.
Om det fanns ett hot skulle du se på annan aktivitet precis som i våras.

Det sämsta FM politiskt sett skulle kunna göra nu är att spärra av området. Det är ju bättre att avslöjandet av nationstillhörighet, typ och ålder på ubåten kommer från en privat aktör än från staten.
Om staten går ut med nationstillhörighet och det är politiskt känsligt kan det orsaka diplomatiska problem samt att vi kommer att slippa alla konspirationsteoretiker som yrar om att man mörkar.
2015-07-27, 22:22
Medlem
Finns det någon bild på ubåten Catfish?
2015-07-27, 22:22
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torp

Vraket verkar vara känt sedan ett år av FM alltså.
Om det är så gammalt borde de se lite mer slitet ut va?
2015-07-27, 22:23
Medlem
Ulvhamns avatar
På bild 4/9 ser vi en blänk i en cylindrisk pryl och detta får mig att tro att det är ett hyffsat nytt vrak.

Sedan får jag en kännsla av att den översta garnering på tornet är borta. Det vi ser upplever jag mer som substruktur under ett "ytterskrov"

Konstigt att @skipper med så lång erfarenhet inte kan se att de vertikala hålen i tornet har jämna kanter och inte ett unns av överväxt.
2015-07-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Är det nån som tror att ryska marinen skulle ha lämnat en hel ubåt åå detta vis?
Antingen är det ett vrak från världens kriget, eller så är det nån som ljuger.
Gänget som påstår sig ha hittat detta är ju allt annat än trovärdiga. Deras förklaring att ett "norsk bolag" tipsade känns extremt ologiskt.
Det är ju trots allt en ubåt på svenskt farvatten som har hittats. Då lär man nog ringa svenska försvaret innan man snackar med dessa snurrgubbar.
Nä, det ligger en sjöko begravd här....
Isländskt, bolaget som hittade båten ljuger inte, det är sannolikt en båt från VK1 som Per Andersson säger till Expressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in