2015-07-27, 22:09
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
bilden är ju klockrent identisk. Masten genom det fyrkantiga hålet, kupolen. Vad håller dom på med?

Knappast klockrent identisk. Fronten framför det fyrkantiga hålet där masten sticker upp är ju spetsig på ubåtsbilden medan på modellen är den rund.
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Nej, så är det inte.
Utveckla?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%D0%AA
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%D0%86
Medlem
Antiklimax de luxe.

Tycker FM kan åtminstonde göra sig besväret och bärga den "bara för att"/"övning".

Är det en gammal seehund bör den absolut tas upp.
2015-07-27, 22:11
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothatshitdoit
Antiklimax de luxe.

Tycker FM kan åtminstonde göra sig besväret och bärga den "bara för att"/"övning".

Är det en gammal seehund bör den absolut tas upp.

Det är ingen Seehund.
Tro mig!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/fynd-pa-havsbotten-kan-vara-ubat/
Vad är din poäng?

Citat:
Varför det isländska företaget hade kommit fram till just den positionen vill inte Dennis Åsberg säga något om. Men uppgifterna visade sig stämma:
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uberjedi
Trams! Dit med ett fartyg med en gång och skicka ner dykare och undersök även om det inte är nåt särskilt.
Det är ju ett sätt att visa att man bryr sig om det svenska territoriet.
Ja, men nu kanske svenska marinen vet exakt vad det är som har hittats redan, och kanske inte är så sugna på att dra på sig en massa övertid och indragna semesterveckor för "spelets skull"? Jag får för mig att man nämligen är helt på det klara med vad det är för nåt man hittat.

Äldre än kalla kriget gissar jag trots allt, för hade det varit såpass känsliga grejer som exempelvis en COSMOS-ubåt så har jag svårt att tro att man låtit de gå ut med att de hittat en ubåt. De hade haft högsta sekretess på materialet. Den delen av historien får mig att tro att det är en gammal tysk ubåt från kriget.
2015-07-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Dom vet väl inte ens om det är i området där ubåtsjakten var förra året,så nog skulle jag kolla upp den om jag var försvaret i alla fall.
Med dom antar jag att du menar upphittarna?
Varför skulle de inte veta det? Det skrevs ju en hel del om det och detta är ju en typ av info som intresserar sjöbjörnar.
Vi kan nog vara övertygade om att att FM och forskarna står i kontakt med varandra. FM kanske till och med har personal ombord på skeppet.
2015-07-27, 22:13
Medlem
OvissFramtids avatar
På danska nyheter för 10 minuter sedan var detta första nyhet...

De visade även en karta över Östersjön och sedan en cirkel utanför Gävle/Sundsvall mellan Sverige och Finland med radien 3 kilometer där ubåten hittats. Så antagligen rör det sig om norr om Stockholm, inte skärgården. OM man nu ska tro på dansk media. Vid vidare eftertanke, var det inte i samma trakter utanför Sundsvall som samma mediehoror från Ocean X Team fann "UFOT", på havsbotten?

I dansk media sa en man också att det kunde vara ubåten som synts till i skärgården från höstas. Vilket man ska ta med en stor nypa salt...

Luktar falseflagg detta...antagligen gammalt skrot från början av 1900-talet...
Senast redigerad av OvissFramtid 2015-07-27 kl. 22:15.
2015-07-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draup.
En smart sak en av experterna på TV sade nyligen är dock att moderna Ryska undervattensfarkoster inte har Kyrilliska bokstäver och namn på sig, ofta enbart enhetsnummer.

Det kan ju dock röra sig om mindre instruktionstexter typ vars man ansluter strömförsörjning , nödprocedurer för luckor etc .
Medlem
Citat:
Per Andersson, pensionerad överstelöjtnant i Kustartilleriet och tidigare medlem i u-båtsanalysgruppen, har tagit del av bilderna och jämfört med ubåtsmodeller.

Citat:
Ubåten som hittats kan vara ett vrak från första världskriget.
Formen tyder på att det rör sig om den ryska ubåten Catfish – som sjönk 1916.
– Allting tyder på att det är Catfish, säger Per Andersson, tidigare medlem i u-båtsanalysgruppen.

http://www.expressen.se/nyheter/expert-allting-tyder-pa-att-det-ar-catfish/
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuitNoire
Jo känns väldigt dumt i min mening också. Ironin om ubåten visar sig tillhöra en Nato medlem.

Då blir det locket på och allt kommer att falla i glömska. Av säkerhetsskäl kommer vi inte att få veta någonting, för att inte stöta oss med främmande makt.
Medlem
Sharp19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Båten som finns på deras hemsida heter Ancylus men den ger inga som helst träffar på marinetraffic.com.

Däremot finns det 2 ryska fartyg som båda seglade från St Petersburg samtidigt, och nu ligger jämte varandra sydost om Örnsköldsvik.
Tekniskt sett är det i mellansverige.
De ligger också i perfekt läge för att sända till Ryssland.

De borde ha lämnat St Petersburg runt den 23e (i torsdags).
OMSKIY-132
VOLGO-BALT 195

Långsökt? Ja...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in