2015-07-27, 22:03
Medlem
cazzers avatar
Ögonvittnen som har gjort observationer i skärgården som har sett dyk/bärgning från en lite större farkost under senaste veckorna vore ju hyperintressant, Flashback är väl tyvärr helt fel forum för att hitta en massa fritidsmänniskor undantaget knarksvampsjägare..
2015-07-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo14
Hva er posisjonen på ubåten?

Hemligt.
Men östkusten; "mellansverige"
2015-07-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Varför då?
De sjönk/sänktes direkt efter kriget.
Sovjet hade inget att göra med att Tsar-Ryssland varit ute på olydigheter. Det var helt enkelt inte deras problem.
Därför att det var mer eller mindre den sovjetiska stalinistiska linjen rakt över, det som hade nytta gjorde man affär av och basunerade ut oavsett om det var före eller efter revolutionen, det som man inte ville kännas vid såg man till att radera ur arkiven, om det så betydde att man sköt ansenliga vittnen till saker och ting. Men det spelar ingen roll, jag tror inte ens att det är en sådan ubåt öht.
Dessutom så var svenska och ryska kungahusen mycket goda vänner, och ryska fartyg seglade utan hinder i svenska farvatten, även örlogsfartyg var välkomna, så jag ser inte ens att de skulle haft något intresse av sverige utrikespolitiskt, under en tid som Japan var stora huvudvärken för Rysk Flotta.

Jag letar efter noteringar att Italien har förlorat en miniubåt, olycka eller vad som men hittar inget. Såldes Cosmos till andra länder? Jag tänker att om det har landat en italiensk ubåt på östersjön så måste besättningen ha förolyckats, man hade väl rimligen kört en täck-story om en olycka då tänker jag för att förklara förlusten av manskap?
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Noterar ni hur Dennis hajar till rejält när Peter säger att det inte har med förra årets ubåtsjakt att göra?
Varför gör han det?
Yes, det var något jag reagerade direkt på. Kanske har de fått direktiv om att inte säga något sånt, men så tog den illa dolda mediakåtheten över.
Medlem
Citat:
Så du anser det vara brådskande att åka ut till en ubåt som är sjunken och som legat där ett bra tag? Situationerna är helt olika.
Ingen kommer att försöka spränga den eller försöka få upp den kortsiktigt. Forskningsskeppet har troligen likvärdig utrustning som FM för att undersöka vraket.
Troligen håller FM och upphittarna tillsammans på att lägga upp en plan för hur man ska identifiera vraket. Visar det sig att det är ett relativt nytt vrak kanske Belos blir inkallat för att lyfta det men en sådan operation tar månader.

Trams! Dit med ett fartyg med en gång och skicka ner dykare och undersök även om det inte är nåt särskilt.
Det är ju ett sätt att visa att man bryr sig om det svenska territoriet.
2015-07-27, 22:06
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyn-X
De säger mellansverige.. Är inte Sundsvallstrakten att betraktas som mellansverige?
Bara om du är norrlänning.
2015-07-27, 22:06
Medlem
Citat:
Så du anser det vara brådskande att åka ut till en ubåt som är sjunken och som legat där ett bra tag? Situationerna är helt olika.
Ingen kommer att försöka spränga den eller försöka få upp den kortsiktigt. Forskningsskeppet har troligen likvärdig utrustning som FM för att undersöka vraket.
Troligen håller FM och upphittarna tillsammans på att lägga upp en plan för hur man ska identifiera vraket. Visar det sig att det är ett relativt nytt vrak kanske Belos blir inkallat för att lyfta det men en sådan operation tar månader.

Dom vet väl inte ens om det är i området där ubåtsjakten var förra året,så nog skulle jag kolla upp den om jag var försvaret i alla fall.
2015-07-27, 22:07
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Vissa saker behöver kanske inte kreti och pleti få reda på heller.
När marinen håller saker hemligt så finns det en god anledning och Svenska väljare kan leva trygga i vetskapen om att det alltid finns folkvalda representanter som är informerade och även dessa inser nödvändigheten i att inte offentliggöra precis allt som försigår, varken under ytan eller under borden.

Naturligtvis är det så. Hoppas du läst mitt tidigare inlägg i tråden...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankRosenquist
man är jävligt nyfiken på det här tipset dom fått.
Varifrån kommer det och hur?

Vill man vara lite konspiratorisk skulle man kunna tro att ryssen har koll på det här vraket, att det är ett vrak från exempelvis andra världskriget.
Ryssen passar nu då på att tipsa om det här, som lite skön psykologisk krigsföring med svensken.

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/fynd-pa-havsbotten-kan-vara-ubat/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag kan lova dig att du kommer hitta kyrilliska bokstäver någonstans på i praktiken all Rysk utrustning. Sen behöver det inte vara stort och tydligt men precis all utrustning har individuella markeringar på diverse komponenter. Räddninsluckor exempelvis.
Men knappast några stora märkningar som de kunnat se med TV-kamerorna? Fast de hade väl iof dykt på vraket dessutom, då måste de ju nästan veta vilken ubåtstyp det är, de måste ju vara 150ggr mer nyfikna än oss.
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankRosenquist
man är jävligt nyfiken på det här tipset dom fått.
Varifrån kommer det och hur?

Vill man vara lite konspiratorisk skulle man kunna tro att ryssen har koll på det här vraket, att det är ett vrak från exempelvis andra världskriget.
Ryssen passar nu då på att tipsa om det här, som lite skön psykologisk krigsföring med svensken.

Amerikanarna kände till läget, gav infon till Island som står närmre Sverige på många sätt. En neutral mellanhand helt enkelt. *Teori*
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Det lustiga är att det ser ut som "Іъ" vilka båda tecken avskaffades i 1918 års revision av ryska skriften. Mer fuel åt VK1-ubåt?
Nej, så är det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in