2015-07-27, 21:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Först så får man ta en titt på uppgiftslämnarens trovärdighet.
Uppgiftslämnare i detta fall är Ocean X team.

De kan dyka och de hittar vrak. De kan vi ge dem. Vad vi också vet är att de varit väldigt kreativa och duktiga i sin kommunikation för att få bra genomslag i press och media.

Vi har cirkeln i Östersjön, och sen vraken i den vattenfyllda gruvan. De vet verkligen hur man bygger en historia, och pressen lever i symbios med dem eftersom de behöver trafik till webbsidorna och läsare av tidningarna.

Min bedömning av hur Försvarsmakten som myndighet hanterar detta får mig att tro att sannolikheten för att det faktiskt är en "ny rysk miniubåt" är låg, och att det i slutändan kommer att bli ett antiklimax.

Det är just nu dessutom jäkligt "luddigt" om ålder på båten. vi "tror" och så vidare.

Dessutom. De har bara släppt ett fåtal sekunder till media, och de är verkligen "less is more".
Har de åkt ut enkom för att filma detta så har de garanterat bättre bilder. Bättre bilder som troligtvis bekräftar att det inte är en "ny rysk miniubåt".

Jag gissar mer på följande än "ny rysk miniubåt":
- Känt gammalt objekt sedan tidigare. (VK2, men av någon anledning ej algbeklätt. Åsa Romsons båtfärg kanske?)
- Känt objekt av nyare slag. Sänkt prototyp/testskrov som man känner till.

Att de inte går ut direkt och avfärdar det är för att de antagligen har sina rutiner även vid rapporter på kända objekt...d.v.s att de måste kollas och dubbelkollas, och kolla tar lite tid. Någon har nog redan gjort en prelbedömmning att det inte är någonting, för om det varit så att de bedömt det som extremt intressant så hade en operation redan pågått och försvarsmakten hade gått ut med:
"En operation pågår i området - och vi har ingen mer information att ge vid detta tillfälle".

Jämför med medias bilder från förra ubåtsjakten. Dramatiska bilder på soldater som lastar ombord på Stridsbåtar. Nu lyser sådana med sin frånvaro.

Kan så klart ha fel, och det skulle vara betydligt mer intressant!

Jag är rädd för att du kan ha rätt...
Jag har för mig att Östersjön är det vrak-tätaste området i världen. Siffran 20 000 vrak eller kanske t.o.m. 200 000 vrak i Östersjön är något jag läst någon gång. Det låter otroligt men det är tätt trafikerat och man inkluderar då båtar sedan åtminstone vikingatiden.
2015-07-27, 21:06
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy
Hur många ubåtar kan ha en cylinderformad topp som den på videon?

Stör mig också på att Expressen inte kontaktar någon som KAN ryska så de slipper spekulera kring det som de kallar den "kyrilliska bokstaven".
Det vore intressant att veta om det finns några ord eller förkortningar som var/är vanliga på ryska ubåtar. Har försökt söka men det är lönlöst.
2015-07-27, 21:07
Medlem
Joosas avatar
Nu var det någon på nyheterna som sa att den kan vara från FÖRSTA världskriget!?? Kan detta verkligen stämma??
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McLudd
Kanske nåt liknande som bilden längst ner på denna sida?

http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=7292.0
Ja! Mycket lik faktiskt, stämmer överens med färgen också.
Medlem
Hoppas det är en NATO-flaggad ubåt. Skulle vara spännande att se regeringens försök att bortförklara det, samt Rysslands reaktion "titta Sverige.. Där fick ni allt på näsan, det var inte vi som var och härjade förra året...".
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Fast om den var så extremt upprostad och sliten skulle väl inte superdödsdykarteamet säga att den är i väldigt bra skick?

Jag bara kommenterade den bild jag såg, där ser den ju ut som metallen på Titanic ungefär

Dykarteamet kan ju ha en önskan att detta ska toppa alla nyheter så länge som möjligt, för att ge maximal PR åt deras verksamhet. Sådana där vrakletare lever ju på spektakulära specialuppdrag och uppmärksamhet, för att få det att gå runt.

Försvarsmakten har väl hittills mest hållit tyst, men sagt att det är osannolikt att den har med förra årets ubåtsjakt att göra.
2015-07-27, 21:08
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Fast om den var så extremt upprostad och sliten skulle väl inte superdödsdykarteamet säga att den är i väldigt bra skick?

Bra skick känns dock en smula ospecifikt avseende en sjunken ubåt.
Medlem
När försvarsmakten väl har bestämt sig lär det inte finnas någonting kvar av ubåten. Ryssland kommer skicka dit en riktig ubåt vilken dag som helst, specialtränade dykare kommer aptera sprängladdningar på den och *poff* så är den borta.

Detta kommer sluta i ett episkt misslyckade från Svensk sida och återigen får vi skämmas skiten av oss på grund av vår inkompetenta försvarsmakt
Senast redigerad av zynius 2015-07-27 kl. 21:11.
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy
Vi får minnas att det är samma team som påstod att ett UFO låg på Östersjöns botten.
Fast det var väl inte teamet som sa det utan media ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Säker och säker, han gissar ju precis som alla andra. Klart det vore mer intressant om den vore rysk, men faktum är att det finns fler nationer med miniubåtar, och även motivbild kring att se sig för i svenska farvatten.

Men nog vore det mer intressant om den är rysk, men i nuläget vet vi ju inte ens om ubåten är militär, kan ju vara civil.

Hur många ubåtar har kyrillisk skrift på skrovet?
2015-07-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Fast det var väl inte teamet som sa det utan media ?

Å media säger nu Ryss...
2015-07-27, 21:10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jahopp..., och på rapport just nu : obekräftade uppgifter att ubåten är ifrån 1915..

Vem fan har rapport konsulterat då ?

Då får man gräva fram någon Fighting ships of WW1 och se vad Tsarryssland hade för ubåtsmodeller på den tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in