2015-07-27, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Att det blev en snitslad bana är ju bara på grund av att han åkte just den vägen . Sen kan det ju vara så att han körde samma väg tillbaka men svängde av mot hemmet och över de öppna åkrarna . För om jag har förstått det hela rätt så låg inte alla saker utefter samma vägslinga . Om jag får gissa så skulle jag tro att han tog den här vägen för att slippa köra förbi hemmet och bli sedd av släktingarna där på vägen upp till Martorp . Men det är bara en spekulation . Det kan ju kanske också vara så att han trodde att polisen skulle låta bli att leta på Martorp i och med att grejerna var utspridda på annat ställe . Vem vet hur en sån här tydligen helt galen människa tänker ...
Gissningsvis ganska rationellt enligt sig självt tills man får panik och känner sig galen av den. Då blir det nog den säkraste vägen hem till lugnet igen.

Har man bundit sitt offer bakom sig i baksätet!
För att ha henne under uppsikt men ändå slippa någon som slänger sig mot tutan och ratten. Då blir det nog att binda denne i vänster bakdörr.
Men fanstyget kanske inte förstår sig på finessen i det, utan sitter i baksätet och fjantar sig och filmar mig med sin telefon, att batterierna tar slut av det, det vet ju inte jag, så, därför och bara därför är det viktigt att krossa telefonen och allt med den. Att detta blir tiderna mest laddade hallå från en död mobil, fattar ju inte jag - i varje fall inte just då. Så hallå eller i cell phone.

Själv har jag kanske lite annat att tänka på för jag är ju på jakt efter kissen för i kissen finns kanske även den lilla musen? Vem vet så kanske det är .... Jag vill bara vara så sädeslärande i kissen eller musen och bryr mig inte om Hel-vetet detta kan skapa och det är nog kanske statistiskt också poängen.

Seeda ut med villospår
Sedan när man förstår vart de flesta spåren leder, så ser man kanske rågen vaja för ens egna del och börjar såsa ur sig en hel del villospår mellan säden bonden säteriet och rågen, som ren grädde på moset. För visst kan det nog ligga en kisse i musen eller tvärtom. Ett litet snabbt handjobb får väl ändå kunna passa handsken som den handräckningen, eller va? Får någon annan ihop Logistiken bättre så välkommen att berätta hur med en för mordet på Lisa Holm som håller vägen ut. Själv var jag ju bara på jakt efter kissen i musen, eller hur?
2015-07-27, 20:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Ok jag ändrar mig då. Så länge vi inget vet så är det väl bara kvalificerade gissningar av olika slag vi alla här håller på med.

Nja, i och med att åklagaren begärt den häktade omhäktad är det dennes DNA som är aktuellt, annars skulle åklagaren begärt att häktningen hävdes omgående. Men vi får se imorgon, omhäktas den misstänkte är det dennes DNA, inte en chans att denne omhäktas om det är någon annans DNA.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-07-27 kl. 20:46.
2015-07-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nja, i och med att åklagaren begärt den häktade omhäktad är det dennes DNA som är aktuellt, annars skulle åklagaren begärt att häktningen hävdes omgående. Men vi får se imorgon, omhäktas den misstänkte är det dennes DNA, inte en chans att denne omhäktas om det är någon annans DNA.
Självklart det blir omhäktning
2015-07-27, 20:51
Medlem
allegragellers avatar
Vad jag förstår kan det vara svårt att skilja på DNA mellan syskon. Då funderar jag på om de tidigare släppta Litauerna har vittnat/berättat/avslöjat något som gör att man är säker på att det DNA man påträffat verkligen är den äldre broderns.

Kan ju även handla om LH:s DNA på MGM, eller en kombination.
2015-07-27, 20:54
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vad menas med att det kan vara något byskvaller? Vet du om det var den bekanta (som hade sett Lisa och en SUV) som har talat om det till dom du pratat med eller hade det hörts i omvägar?

Det var frun som sa att denna (minns ej namnet, en kvinna tror jag) sett Lisa prata med nån i en svart SUV. efter jobbet.
Jag uppfattade det som att hon hört det direkt, med tanke på sättet hon sa det. Men det kan oxå vara så att hon hört det på byn.
Jag skulle dock inte bli förvånad om det kommer fram att LH pratat med nån i en svart SUV efter jobbet, men att det inte har med hennes öde att göra.
Senast redigerad av Qwart 2015-07-27 kl. 21:03.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så du tänker att det är någon annan persons DNA man hittat men att misstankarna på något mystiskt vis ändå har stärkts gentemot den häktade?

Ja det kan man ju också tro. Det är väl redan bevisat i den här tråden många gånger om att det saknas gränser för vad folk kan tro här.

Nä där förstod du nog inte riktigt, jag tänker mer såhär, om man inte otvetydigt pekar på MGM så kan man inte dra slutsatsen att DNA spår även/eller kan gälla någon annan. Jag utesluter inte MGM´s eventuella skuld efter en rättegång, men där är vi inte idag, ej heller utesluter jag annan gärningsman för brottet, död genom icke naturliga omständigheter. Med andra ord jag har ingen personlig uppfattning med de knapphändiga uppgifter som är officiella för vem som begått brott, och jag förbehåller mig rätten att slå ned på de brister i fakta där vissa gärna dömer på magkänsla i förtid utan hänsyn till de inblandades eventuella oskuld.
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Suck!! Misstankarna har stärkts säger chefsåklagare Anette Olsson, inget nämns om något som helst bevisvärde, är det verkligen så svårt att både läsa och förstå innebörden av vad som skrivs?

Frågan är däremot om har DU svårt att läsa ovh förstå innebörden i text?

"Enligt åklagaren har ny teknisk bevisning stärkt misstankarna mot 35-åringen".

"Till Aftonbladet säger chefsåklagaren att det rör sig om DNA-spår på kläder och andra föremål som hittats på Kinnekulle. "

http://www.expressen.se/gt/starkt-bevisning-i-lisa-holm-fallet/
2015-07-27, 20:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag ser två förklaringar till detta. Ingen av dem är att "de" (förundersökningsledningen antar jag att du menar) har låtit sig intervjuas i litauiska media.

1) Någon av de bägge andra litauerna har pratat bredvid mun om saker de fått veta under sina egna förhör och det har sen spritts vidare till media
2) Tolken/tolkarna har pratat bredvid mun

Dessutom kan man tänka sig att det är nån slasksajt som bara chansat och råkat chansa rätt. "DNA på kläder" är varken en särskilt specifik eller särskilt originell gissning att göra utifrån de fakta som funnits att tillgå i målet.

3/
Mer troligt.
Ända sedan MGM först häktades och dom första nyheterna om teknisk bevisning uppkom, är det flera här, inkl jag själv, som uppfattat att det är genom tillhörigheterna det hittills sammankopplats. Idag blev det verklighet, utanför FU-locket.
Litauisk media kan säkert också hantera google translate...
Detta är troligt eftersom litauisk media från början hänvisat lite till Flashback, samt att även vår egna svenska media verkar göra reportage om sådant som dyker upp här.
2015-07-27, 20:57
Medlem
Tog en dagstur och åkte dit idag. Vid cafeét är det relativt mycket trafik, 15-20 bilar/minut. Om det var samma puls vid försvinnandet så är det märkligt om ingen sett nåt. I övrigt inga spår, en idyll helt enkelt.
2015-07-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men det är väl ändock anmärkningsvärt att alls det finns någon form a. beröringspunkter mellan MGM och Lisa? Denne nekar till ALL inblandning:

"Den 35-årige mannen, som är litauisk medborgare, förnekar all inblandning i aktuell händelse, skriver hans advokat Inger Rönnbäck i överklagandet."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab

Det har dessutom initialt genomförts dörrknackning och sedermera flertalet förhör och denne nekar fortfarande, och kan ej inte lämna någon förklaring till förekomsten av den tekniska bevisning du hänvisar till:

"Han har inte kunnat lämna några förklaringar till detta och av det som har kommit fram hittills"
http://m.ttela.se/nyheter/regionalt/1.4157742-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades

Absolut anmärkningsvärt dock inget bevis på hans skuld.
2015-07-27, 21:01
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjolitalej
Tog en dagstur och åkte dit idag. Vid cafeét är det relativt mycket trafik, 15-20 bilar/minut. Om det var samma puls vid försvinnandet så är det märkligt om ingen sett nåt. I övrigt inga spår, en idyll helt enkelt.
15-20 bilar per minut kan väl ändå inte stämma? Det är ju mer än på de flesta europavägar?
2015-07-27, 21:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
"– Min klient är förtvivlad. Han har samma inställning som tidigare – att han är helt oskyldig, säger hans advokat Inger Rönnbäck"
Han har inte erkänt någonting och det är nånting över det hela som som gör att man tror att han inte är GM.

Blir dock lite svårare att bortförklara DNA-bevis då den häktade nekat till ALL inblanding:

"Den 35-årige mannen, som är litauisk medborgare, förnekar all inblandning i aktuell händelse, skriver hans advokat Inger Rönnbäck i överklagandet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab

"Till Aftonbladet säger chefsåklagaren att det rör sig om DNA-spår på kläder och andra föremål som hittats på Kinnekulle."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21177558.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in