Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Vilket för oss tillbaka till att det är en mycket liten, avgränsad grupp människor som har den kompetensen. Som du skrivit tidigare, passiv-aktiv-passiv. En erfaren spanare som knappt någon lägger märke till utom i det sekundkorta aktiva skedet, därefter som uppslukad av marken. Ett sådant uppträdande tar åratal att tillägna sig. Vilka kan komma ifråga?
Visst, det KAN ha varit en helt anonym svensson med vana att kvällsvandra med laddad revolver på fickan. En som hade en sagolik flåtur (ur hans perspektiv). Men troligtvis inte.
Lite överdrivet om du menar mannen vid Dekorima. Även CP skulle ha kunnat stå där med ett vapen, gått fram bakom LOP, skjutit och sedan försvunnit in i den mörka gränden. Det skulle inte ha funnits något större intresse av att gripa honom den gången - som det verkar med facit i hand.
Däremot hade väl de som eventuellt levererade LOP till mannen vid Dekorima haft nytta av erfarenhet.
Men om det var ett mord som var sanktionerat högt uppifrån och det fanns storpolitiska och ekonomiska intressen inblandade så tror jag inte att skjutandet överläts på en amatör eller en omtöcknad CP.
Nej, jag menar inte Dekorimamannen. Jag tycker det är meningslöst med dessa i efterhand påklistrade etiketter. Jag menar mördaren, helt förutsättningslöst eftersom vi fortfarande inte har en blekaste aning om vem han är.
Sedan förstår jag inget av din fortsättning men det kanske inte är meningen heller.
Och ditt inlägg om sannolikheter förstår jag ännu mindre av. Vad har det i en diskussion om brott att göra? Skall man lagföra folk på sannolikheter eller faktabaserad bevisföring? Det går ju att leda vad tusan som helst i "bevis" om man går på den linjen. Vad är poängen att göra utläggningar om sannolikheter?
Edit: Såg att din utläggning triggades av Castalius inlägg om sannolikhetsbedömningar.
For the record så vill jag påpeka att jag inte begriper det heller.