Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-27, 12:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Lite överdrivet om du menar mannen vid Dekorima. Även CP skulle ha kunnat stå där med ett vapen, gått fram bakom LOP, skjutit och sedan försvunnit in i den mörka gränden. Det skulle inte ha funnits något större intresse av att gripa honom den gången - som det verkar med facit i hand.

Däremot hade väl de som eventuellt levererade LOP till mannen vid Dekorima haft nytta av erfarenhet.

Men om det var ett mord som var sanktionerat högt uppifrån och det fanns storpolitiska och ekonomiska intressen inblandade så tror jag inte att skjutandet överläts på en amatör eller en omtöcknad CP.

Om man tror på de vittnesmål som runt MP framstår, iaf för mig, att GMs MO är omöjligt att utföra på egen hand.
Minst en efterföljare och minst en inväntare.
Citera
2015-07-27, 13:01
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Det vore ett rationellt beteende för en mordpatrull, men då måste FMNs, Barbros, knarkspanarnas, WT-testarnas, Holmérs, med fleras agerande kunna bortförklaras. Även Skandiahuset är då en tillfällighet med EAP: are och Contrasanknytning och allt. Inte heller finns det så många möjligheter med falska vittnen...

Hur vanligt förekommande är rena tillfälligheter, enligt din bedömning?
Citera
2015-07-27, 13:05
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn3
Är det någon fler än jag som reagerar på att varje gång någon kommer upp med något nytt och spännande spår om op i media så verkar det som om att det motarbetas med stor kraft där nyheten möts med liknande eller gammal skåpmat som gör att den intressanta, nya nyheten, rinner ut i sanden? Är det media själva som gör det eller finns det krafter bakom som har en direkt uppgift att motarbeta varje initiativ som kan leda till sanningen? Hur ser ni på detta? Har följd fallet op i alla år, men har inte läst igenom tråden så ämnet kan ha varit upp tidigare, men ändå.

Kan du förtydliga det här med några konkreta exempel?
Citera
2015-07-27, 13:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Hur vanligt förekommande är rena tillfälligheter, enligt din bedömning?
Filosofiskt sett finns inga "rena" tillfälligheter. Allt hänger ihop om än ofantligt komplicerat. Men det skulle kunna vara så att flera av de mönster som många ser i mordet och på Sveavägen faktiskt är praktiskt taget oberoende händelser.

Men det kan också finnas en samordning av typen "network management" som var ett ämne som Timbro-maffian fokuserade på under åttiotalet.
Citera
2015-07-27, 14:17
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tycker uppgiften om bonden Mårtensson divergerar mellan olika infallsvinklar. Att det äldre paret på Österlen besökts av Mårtensson styrks av fiskeriarbetaren Larsson. Till viss del också av den officer som det äldre paret först pratar med. Nämnda uppgift styrks därmed av andra vittnesmål.

När vi kommer till uppgiften att Viktor Gunnarsson haft ihop det med Mårtenssons dotter har jag aldrig sett några stödjande uppgifter, utan dessa låter i mina öron som en skröna som fått fotfäste.

Fast det är Mårtensson som är sagesmannen här. Gunnarssons flickvän skulle då vara dotter till den andre mannen vars identitet vi inte känner, så det är ju svårt att helt avfärda med det argumentet.
Det kan ju också finnas info som jag/du inte känner till som knyter ihop säcken.

Att sedan Borgnäs återger historien gör att jag låter den vara kvar i min lista. Denna landsända är spännande överlag.
Senast redigerad av Kopparkalle 2015-07-27 kl. 14:27.
Citera
2015-07-27, 14:38
Medlem
Mordet kommer aldrig klaras upp då alla iblandade snart har gått ur tiden. Borde vara en tidsfråga innan utredningen läggs ner för gott. Jag tror lösningen hade gått att finna i periferin runt polisspåret och försvarsskytteföreningen om viljan funnits och att det hade skett omedelbart efter mordet. Fanns ju om inte annat en hel del konkreta saker att ta på efter tullkriminalens husrannsakan hos Östling 1988. Palme var långt ifrån älskad av alla ens i sitt eget parti och det är inte helt uteslutet att det på politisk nivå fanns en ovilja till att klara upp mordet. Alla sanningskommissioner och dylikt är bara ett spel för gallerierna. Känslan jag har fått är att dom flesta initierade vet på ett ungefär vart sanningen hör hemma men att det är underförstått att det inte ska rotas vidare i ärendet. Här finns många paralleller att dra till mordet på JFK där utgången blev ungefär densamma. Skillnaden är att deras Christer Pettersson blev dräpt istället för frikänd i hovrätten.
Citera
2015-07-27, 17:41
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Filosofiskt sett finns inga "rena" tillfälligheter. Allt hänger ihop om än ofantligt komplicerat. Men det skulle kunna vara så att flera av de mönster som många ser i mordet och på Sveavägen faktiskt är praktiskt taget oberoende händelser.

Men det kan också finnas en samordning av typen "network management" som var ett ämne som Timbro-maffian fokuserade på under åttiotalet.

Ett grundläggande problem för konspirationsteoretiker, filosofiskt sett, är deras tendens att alltför okritiskt söka samband mellan oberoende händelser. Samtidigt är den nödvändiga sannolikhetsbedömningen som bortblåst.

Exempelvis var det sannolikt inte av en slump som just Olof Palme blev skjuten till döds, istället för Lisbeth eller valfri annan person som befann sig på den platsen vid den tidpunkten. Däremot var det högst sannolikt en ren tillfällighet att Olof Palme valde att se filmen Bröderna Mozart innan han blev mördad. Att han gick och såg just den filmen har med andra ord sannolikt inget som helst samband med att han efteråt blev mördad.

Det här var två närmast övertydliga exempel. Där emellan finns ett stort spann av händelser, i tid och rum nära anknutna till den centrala händelsen MOP, med varierande sannolikhetsgrad gällande samband med den centrala händelsen. Min poäng är bara att sannolikhetsbedömningen är av helt avgörande betydelse för den som vill undvika att hamna alldeles bort i tok med sina teorier. Det tål att upprepas.
Citera
2015-07-27, 17:53
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Mordet kommer aldrig klaras upp då alla iblandade snart har gått ur tiden. Borde vara en tidsfråga innan utredningen läggs ner för gott. Jag tror lösningen hade gått att finna i periferin runt polisspåret och försvarsskytteföreningen om viljan funnits och att det hade skett omedelbart efter mordet. Fanns ju om inte annat en hel del konkreta saker att ta på efter tullkriminalens husrannsakan hos Östling 1988. Palme var långt ifrån älskad av alla ens i sitt eget parti och det är inte helt uteslutet att det på politisk nivå fanns en ovilja till att klara upp mordet. Alla sanningskommissioner och dylikt är bara ett spel för gallerierna. Känslan jag har fått är att dom flesta initierade vet på ett ungefär vart sanningen hör hemma men att det är underförstått att det inte ska rotas vidare i ärendet. Här finns många paralleller att dra till mordet på JFK där utgången blev ungefär densamma. Skillnaden är att deras Christer Pettersson blev dräpt istället för frikänd i hovrätten.

Eftersom preskriptionstiden är upphävd kan det nog dröja länge innan utredningen läggs ner rent formellt. Många skulle nog å andra sidan hävda att det inte bedrivits något utredningsarbete värt namnet de senaste två decennierna. En spekulation är att 30-årsdagen nästa år blir sista chansen för att avslöja nya uppgifter i någon större omfattning. Med tanke på det jämna årtalet borde frågan väcka allmänhetens intresse mer än de senaste åren, vilket leder till att det också hamnar högre på mediernas dagordning. Blir intressant att se om det sammanfaller med några intressanta bokpubliceringar.
Citera
2015-07-27, 19:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ett grundläggande problem för konspirationsteoretiker, filosofiskt sett, är deras tendens att alltför okritiskt söka samband mellan oberoende händelser. Samtidigt är den nödvändiga sannolikhetsbedömningen som bortblåst.

Exempelvis var det sannolikt inte av en slump som just Olof Palme blev skjuten till döds, istället för Lisbeth eller valfri annan person som befann sig på den platsen vid den tidpunkten. Däremot var det högst sannolikt en ren tillfällighet att Olof Palme valde att se filmen Bröderna Mozart innan han blev mördad. Att han gick och såg just den filmen har med andra ord sannolikt inget som helst samband med att han efteråt blev mördad.

Det här var två närmast övertydliga exempel. Där emellan finns ett stort spann av händelser, i tid och rum nära anknutna till den centrala händelsen MOP, med varierande sannolikhetsgrad gällande samband med den centrala händelsen. Min poäng är bara att sannolikhetsbedömningen är av helt avgörande betydelse för den som vill undvika att hamna alldeles bort i tok med sina teorier. Det tål att upprepas.
Jag vet inte vad du menar med sannolikhetsbedömningar men om du menar någon form av beräkning så har du helt fel. Det går inte att göra beräkningar för de två fall du tog upp. Det är inte korrekt att avfärda möjligheter att påverka människors beslutsprocess med sådana argument.

Däremot kan man kalkylera med sannolikheten för att någon oberoende klev ut från Skandia i ett tidsintervall på säg 15 sekunder vid denna tid på dygnet. Denna typ av förlopp kallas för Poissonprocesser. För att göra det måste man bara veta hur många personer per timme som lämnade byggnaden ungefär vid denna tid på dygnet. Sedan att en EAP-are står och talar med en person med koppling till Contra och precis kliver ut i ett 15-sekundersintervall när LOP passerat är det inte heller möjligt att räkna på. Men man kan begrunda det med sitt sunda förnuft.
Citera
2015-07-27, 20:41
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vilket för oss tillbaka till att det är en mycket liten, avgränsad grupp människor som har den kompetensen. Som du skrivit tidigare, passiv-aktiv-passiv. En erfaren spanare som knappt någon lägger märke till utom i det sekundkorta aktiva skedet, därefter som uppslukad av marken. Ett sådant uppträdande tar åratal att tillägna sig. Vilka kan komma ifråga?

Visst, det KAN ha varit en helt anonym svensson med vana att kvällsvandra med laddad revolver på fickan. En som hade en sagolik flåtur (ur hans perspektiv). Men troligtvis inte.
Lite överdrivet om du menar mannen vid Dekorima. Även CP skulle ha kunnat stå där med ett vapen, gått fram bakom LOP, skjutit och sedan försvunnit in i den mörka gränden. Det skulle inte ha funnits något större intresse av att gripa honom den gången - som det verkar med facit i hand.

Däremot hade väl de som eventuellt levererade LOP till mannen vid Dekorima haft nytta av erfarenhet.

Men om det var ett mord som var sanktionerat högt uppifrån och det fanns storpolitiska och ekonomiska intressen inblandade så tror jag inte att skjutandet överläts på en amatör eller en omtöcknad CP.
Nej, jag menar inte Dekorimamannen. Jag tycker det är meningslöst med dessa i efterhand påklistrade etiketter. Jag menar mördaren, helt förutsättningslöst eftersom vi fortfarande inte har en blekaste aning om vem han är.

Sedan förstår jag inget av din fortsättning men det kanske inte är meningen heller.

Och ditt inlägg om sannolikheter förstår jag ännu mindre av. Vad har det i en diskussion om brott att göra? Skall man lagföra folk på sannolikheter eller faktabaserad bevisföring? Det går ju att leda vad tusan som helst i "bevis" om man går på den linjen. Vad är poängen att göra utläggningar om sannolikheter?

Edit: Såg att din utläggning triggades av Castalius inlägg om sannolikhetsbedömningar. For the record så vill jag påpeka att jag inte begriper det heller.
Senast redigerad av FurirRevaer 2015-07-27 kl. 20:43.
Citera
2015-07-27, 20:48
Medlem
Citat:
Eftersom preskriptionstiden är upphävd kan det nog dröja länge innan utredningen läggs ner rent formellt. Många skulle nog å andra sidan hävda att det inte bedrivits något utredningsarbete värt namnet de senaste två decennierna. En spekulation är att 30-årsdagen nästa år blir sista chansen för att avslöja nya uppgifter i någon större omfattning. Med tanke på det jämna årtalet borde frågan väcka allmänhetens intresse mer än de senaste åren, vilket leder till att det också hamnar högre på mediernas dagordning. Blir intressant att se om det sammanfaller med några intressanta bokpubliceringar.

30-årsdagen lär onekligen bli intressant. Lär förmodligen dyka upp en hel del dårbekännelser men kanske även något av substans där man vill lätta lite på samvetet på äldre dar. Jag tycker att en preskription av brottet vore på sin plats medans det fortfarande finns folk vid liv som kan erkänna något. I annat fall får man hoppas på testamentsbekännelser eller liknande, brukar dock vara svårt att kontrollera uppgifter där alla inblandade är avlidna.
Citera
2015-07-27, 21:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nej, jag menar inte Dekorimamannen. Jag tycker det är meningslöst med dessa i efterhand påklistrade etiketter. Jag menar mördaren, helt förutsättningslöst eftersom vi fortfarande inte har en blekaste aning om vem han är.

Sedan förstår jag inget av din fortsättning men det kanske inte är meningen heller.

Och ditt inlägg om sannolikheter förstår jag ännu mindre av. Vad har det i en diskussion om brott att göra? Skall man lagföra folk på sannolikheter eller faktabaserad bevisföring? Det går ju att leda vad tusan som helst i "bevis" om man går på den linjen. Vad är poängen att göra utläggningar om sannolikheter?

Edit: Såg att din utläggning triggades av Castalius inlägg om sannolikhetsbedömningar. For the record så vill jag påpeka att jag inte begriper det heller.
Nej man kan inte lagföra någon för att ha kommit ut från Skandia precis efter att LOP gått förbi, men det skulle kunna ha varit ett intressant spaningstips. Om någon misstänkt för samröre med terrorister på samma sätt klivit ut bakom personer som sekunderna efteråt attackerades av terrorister så skulle Säpo tagit fasta på det. Som ett uppslag. Nu gjorde man ingenting sådant därför att Säpocheferna själva önskade livet ur OP och aldrig bidrog det minsta till att hitta mördarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in