Citat:
Ursprungligen postat av
OY
NB hade kanske span på sig i ett tidigt skede därför att han har befunnit sig vid caféet när Lisa skulle köra hem och att polisen kan se det genom att platsbestämma hans mobiltelefon.
Han ljuger om var han har varit, medger efter några dagar att han har befunnit sig vid caféet. Kan vara det här som gör att han knyts till Lisa då ingen annan känd person har befunnit sig vid caféet aktuell tid, och dessutom är det komprometterande att han inte berättade sanningen direkt.
Om han hade mobiltelefonen med sig kan det tyda på att brottet inte var planerat, NB hade en anledning att vara vid caféet, vägarna korsades av en slump, brottet är en impulshandling.
Så tänker jag just nu kring det här.
Angående Lisas mobil, varför bemödade sig gärningspersonen med att förstöra den? Hade räckt med att stänga av den eller kasta den som den var på en åker. Fanns det information i den som knyter honom till Lisa?
Mitt fetade: Knappast planerat utan av någon anledning korsas deras vägar och jag tror starkt på att alkohol varit inblandad, MGM var på lyset och hela proppskåpet brann av.
Lisas mobil och att han demolerar den är nog panik lång väg. Det jag funderat på är att någon polisman (finns nog i tråden) nämnt tidigt vid sökandet att "hennes mobil färdats söderut".
Man sökte nogsamt söderut från cafe't och påträffade där mobildelar, kan det vara så att Lisa hade en GPS Tracking app i luren. Föräldrar skulle kunna se hennes hemfärd på moppen men den avstannade nästan omedelbart och därför reagerade de väldigt snabbt, inget svar vid påringning och mobben avstängd/demolerad.
Fick känslan att länsman visste i vilken riktning och område man skulle leta och gjorde bl.a. mobilfynd mm. Av kända klockslag så är det ca 7 minuter från SMS tills mobilen lämnar nätet vilket får en att tro MGM övermannar/tvingar offret och det bär iväg i en bil söderut och svänger in på grusvägen.
Däri kommer också intresset för två gästarbetare vilket de säkert kollar extra noga då de befunnit sig i området sen Lisas försvinnande och det lutar åt att hon finns kvar i området. Man får i.a.f. känslan nu i efterhand att länsman anade att hon inte är miltals bort utan finns i omgivningen.
Det verkar inte heller kommit in några säkra tips om okänd bil, person eller liknande som figurerat i området vid försvinnandet.