Citat:
Ursprungligen postat av
flashdownssyndrom
Jag tittade på "Rooftop" på youtube tidigare idag för att jag var nyfiken på hur Zara sjunger och tycker att HepCats beskrivning är klockren för musikvideon (har bara sett den enda videon med henne). Väldigt heteronormativ med traditionella könsroller och tonåringskänsla över hela videon.
Håller med, annars var det t ex
Carry You Home jag hade sett tidigare och den är verkligen 'heteronormativ' och objektifierande så det stänker om det. Jag förmodar att t ex Tiina Rosenberg eller Sonja Schwarzenberger (för några år sedan chefred. för
Bang och en tungviktare inom svensk feminism) skulle kallat den för en killig runkfantasi som skjuter tjejen åt sidan som person. Zara vandrar förbi ett stort hus och sjunger trånande att hon skulle vilja bära hem "dig", hon lutar sig mot nättstaket längs en väg på öppen mark och killen på motorcykel susar förbi. Liksom i Rooftop är det "love interest" som Zara trånar efter entydigt en ung man, och det är han som ska susa fram och plocka upp henne; videon antyder klart att det mest är han om ska ha kontrollen och hon som gör sig snygg för honom - och för dem som ser videoklippet. Det är ingen större skillnad på det här, i fråga om upplägg och könsroller, och t ex scenen där Frank Sinatra och Deborah Kerr badar och trånar på stranden i
Härifrån till Evigheten. Det är en form av romantisk hetero-estetik som inte direkt är poppis annars bland svenska feminister nu för tiden. Men Zara är ju certifierad feminist, så då går det fint!
Stmated invände att man inte behöver vara renritat lesbisk för att få vara feminist. Nej, men Zara har höga anspråk på att äga radikalfeminismens tilltal och att bli accepterad av sina kompisar. Hon vill, precis som de, kunna sätta gränser och fälla domar ör vad som
ska vara tillåtet - måste man argumentera mer kring realiteter och inte bara kring folks ordval blir det ju mycket jobbigare. Det har varken hon eller Lady Dahmer tid med, nämligen. Så då ter det sig litet problematiskt att den här tunga delen av hennes image som danspopstjärna är så tydligt inriktad på vanlig heteroromantik, och att hon inte gör ett dugg för att problematisera den sortens bilder och historier.
(Och många radikalfeminister anser faktiskt att lesbiska är moraliskt överlägsna andra kvinnor, alternativt att den som är feminist på riktigt
bör vara lesbisk: det blir ett politiskt och etiskt statement helt enkelt. Fanny Åström (på bloggen arsinoe.se) är ett extremt tydligt exempel men det finns flera andra, inte minst inom FI.)
Samtidigt som hon sjunger och showar så pass straight skriver Zara Larsson ut feta checkar på att "manshat är nödvändigt" och "att hata män i grupp" som feministisk tänkare. Ett tips: det är litet svårt för tjejer i den åldern (och äldre) att träffa en kille och få igång en bra, varm relation, om man metodiskt undviker alla sammanhang där unga män hänger ihop med sina manliga vänner och gör något de gillar.