2015-07-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Jag tittade på "Rooftop" på youtube tidigare idag för att jag var nyfiken på hur Zara sjunger och tycker att HepCats beskrivning är klockren för musikvideon (har bara sett den enda videon med henne). Väldigt heteronormativ med traditionella könsroller och tonåringskänsla över hela videon.

Motsäger det någonting? Sedan när måste man vara lesbisk (eller liknande) för att vara en feminist, eller för att föra ett feministiskt budskap? Det finns inget i den videon som jag kan se som visar ett skevt förhållande mellan könen. Det är folk som åker lite bil, som festar på ett tak och sedan går hem. Killarna kanske skulle ha varit i koppel? Eller kvinnorna kanske skulle ha gått med bara bröst? Vilken skitvideo som inte anspelar på alla onormativa läggningar.

Har svårt att se varför du ens tar upp den här ytterst dåliga argumentationen.

Citat:
Hur gammal är du Stmated? Antagligen 15-19 år, det är ok, och antagligen därför du inte ser med samma blick som oss som är äldre ...

Jag är faktiskt 28 år, så du kan hålla käften med ditt nedvärderande skitsnack. Jag struntar fullständigt i om min högre ålder får mig att kanske se ännu sämre ut i dina ögon, men jag blir ärligt talat förbannad av personer som har så dåliga argumentationer att de kör "lilla gubben"-kortet.

Citat:
Sångmässigt så lät hon förväxlande lik ett stort antal (amerikanska) sångare. Hon sjunger bra, men inget originellt alls, en produkt skapad för att låta så lik som möjligt det som säljer idag bland unga.

Vad har det med saken att göra?
Senast redigerad av Stmated 2015-07-26 kl. 23:57.
Citera
2015-07-26, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen
Faktumet att manshat är tillåtet, socialt accepterat och till och med ryggdunksgenererande är riktigt skrämmande. Lika skrämmande som det importerade kvinnohatet feminister vill lägga över bördan på vita män för.
Haha, nu i efterhand ser den meningen riktigt konstig ut, slå barn med snopp.
Men lady dahmer vill slå pojkar. ( med eller utan snopp)

Nä, det är inte tillåtet att slå pojkar, våldta pojkar eller ta ifrån er rösträtt och kaslingarna.

Däremot är det tillåtet att uttrycka sig med ord och skrift, och på internet idag på privata bloggar etc. så är ordet relativt "fritt".

Eftersom världen ser ut som den gör, och kvinnor mer och mer börjar få spader pga detta och att det går så satans långsamt, så får nog ni män snällt acceptera all rök som kommer ur vissa kvinnors öron och pennor.

Ni får däng verbalt helt enkelt. Väldigt många av er förtjänar inte detta som individer men som grupp så förtjänar ni detta. Bara suga i er och var tacksamma för att ni inte får smaka vad kvinnor fått och får smaka världen över då och idag. Vi kunde köra lite syraattacker, könstymning och
abortering.
Faktum är att kvinnor generellt är extremt tålmodiga själar. Vi både trånar efter, älskar halvt ihjäl och dyrkar män.
Så håll till godo.
Senast redigerad av ScottWalter 2015-07-27 kl. 00:05.
Citera
2015-07-26, 23:57
Medlem
MeganFoxs avatar
"Kul" att flashbackare påpekar att det är lika synd om männen som får utså detta fruktansvärda manshat.

När folk ska diskutera strukturell sexism så låter det alltid likadant.

1. "Patriarkatet är skapat av män för män!! Manshat hohaha" - Nyfrälst feminist
2. "APP APP APP, du hatar män. Sluta. Jag blir ledsen arg och förvirrad" - Skön lirare
3. "Nu är Sverige det mest jämställda landet i världen, vi behöver inte mer jämställdhet. " - Professor Cool
Citera
2015-07-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeganFox
3. "Nu är Sverige det mest jämställda landet i världen, vi behöver inte mer jämställdhet. " - Professor Cool

4. "Se, vi har det mer jämställt än alla andra. Så håll käften, feministfittor" - Sköna liraren
5. "Att du kallar kvinnor för sådant bevisar bara behovet. Manshat hohaha" - Nyfrälst feminist
5. "Tokfeminismen har gått för långt! Jag har fått nog, nu röstar jag fan SD" - Sköna liraren
6. <Repeat>
Citera
2015-07-27, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stmated
Motsäger det någonting? Sedan när måste man vara lesbisk (eller liknande) för att vara en feminist, eller för att föra ett feministiskt budskap? Det finns inget i den videon som jag kan se som visar ett skevt förhållande mellan könen. Det är folk som åker lite bil, som festar på ett tak och sedan går hem.
Har svårt att se varför du ens tar upp den här ytterst dåliga argumentationen.

Nej, man måste inte vara lesbisk, men Zara "är" radikalfeminist, hon hatar män, hatar machokultur, hatar patriarkatet, osv. men videon beskriver en fest där tjejerna är snygga med "sugande" blickar och poser, männen ser tuffa ut, macho skulle man kunna säga, och Zara tittar på killen hon gillar, men det är killen som är aktiv och tar kontakt med Zara, börjar prata med henne, medans hon är passiv och ler. jag har svårt att få radikafeminismen att gå ihop med den traditionalistiska heteronormativa normaliteten som inte utmanar några traditionella normer överhuvudtaget, utan snarare bidrar till att reproducera det patriarkat som Zara påstår sig hata.

Citat:
vad fan har det med saken att göra?
Jag beskriver bara sakligt vad jag ser och hör, utan att lägga så mycket värderingar i det. Zara är en kompetens dussinvara musikmässigt och en ogenomtänkt feminism som upprepar vad hennes förebild Lady Dahmer skriver, men tänker Zara själv? Jag ser inget som tyder på ett självständigt tänkande hon Zara. Gör du?
Senast redigerad av flashdownssyndrom 2015-07-27 kl. 00:07.
Citera
2015-07-27, 00:12
Medlem
Citat:
Nej, man måste inte vara lesbisk, men Zara "är" radikalfeminist, hon hatar män, hatar machokultur, hatar patriarkatet, osv. men videon beskriver en fest där tjejerna är snygga med "sugande" blickar och poser, männen ser tuffa ut, macho skulle man kunna säga, och Zara tittar på killen hon gillar, men det är killen som är aktiv och tar kontakt med Zara, börjar prata med henne, medans hon är passiv och ler. jag har svårt att få radikafeminismen att gå ihop med den traditionalistiska heteronormativa normaliteten som inte utmanar några traditionella normer överhuvudtaget, utan snarare bidrar till att reproducera det patriarkat som Zara påstår sig hata. .

Sugande blickar och poser? Du kan säkert göra en diskborstsreklam till en porrfilm.

Usch så hemskt, en feminist som har en video där två personer kollar på varandra och en kille kommer fram och pratar. Det är ju alldeles hemskt ojämställt! Att jag inte kunde se det! Hon skulle ju istället ha kollat på honom med äcklad min, och senare gå fram till honom och bara ta hans säd och sen äta upp hans huvud som den mantis alla feminister är.
Vad tyckte du om scenen när de grillade korvar då? Var inte det ett feministiskt bra nog budskap för att du ska tycka det var acceptabelt i marknadsföring av att hata män och allt de står för?

Tror du har missuppfattat själva grundbegreppet om vad feminism är. Det är antagligen varför dina argumentationer är så skräpiga. Inte så underligt i så fall.
Citera
2015-07-27, 00:18
Bannlyst
Citat:
Tror du har missuppfattat själva grundbegreppet om vad feminism är. Det är antagligen varför dina argumentationer är så skräpiga. Inte så underligt i så fall.
Min uppfattning om feminism är irrelevant i sammanhangen. Denna tråd utgår från Zaras syn på feminism och huruvida Zaras feministiska grundsyn hänger ihop med Zaras agerande i övrigt, d.v.s. om hon har djup och allvar i sin feministiska hållning eller om det mest handlar om hyckleri och yta och att haka på en trend.
Citera
2015-07-27, 00:50
Medlem
Mikeyjamess avatar
Kommer lyssna i efterhand men gick in på Nyheter24:s sida och där var det inte ett ord om hennes tal. Jag hade förväntat mig en analys över hur fantastiskt det var i minst 16 nyanser. Nämnde hon dom inte i sitt tal så de är sura?
Citera
2015-07-27, 01:16
Medlem
Citat:
Jag tittade på "Rooftop" på youtube tidigare idag för att jag var nyfiken på hur Zara sjunger och tycker att HepCats beskrivning är klockren för musikvideon (har bara sett den enda videon med henne). Väldigt heteronormativ med traditionella könsroller och tonåringskänsla över hela videon.

Håller med, annars var det t ex Carry You Home jag hade sett tidigare och den är verkligen 'heteronormativ' och objektifierande så det stänker om det. Jag förmodar att t ex Tiina Rosenberg eller Sonja Schwarzenberger (för några år sedan chefred. för Bang och en tungviktare inom svensk feminism) skulle kallat den för en killig runkfantasi som skjuter tjejen åt sidan som person. Zara vandrar förbi ett stort hus och sjunger trånande att hon skulle vilja bära hem "dig", hon lutar sig mot nättstaket längs en väg på öppen mark och killen på motorcykel susar förbi. Liksom i Rooftop är det "love interest" som Zara trånar efter entydigt en ung man, och det är han som ska susa fram och plocka upp henne; videon antyder klart att det mest är han om ska ha kontrollen och hon som gör sig snygg för honom - och för dem som ser videoklippet. Det är ingen större skillnad på det här, i fråga om upplägg och könsroller, och t ex scenen där Frank Sinatra och Deborah Kerr badar och trånar på stranden i Härifrån till Evigheten. Det är en form av romantisk hetero-estetik som inte direkt är poppis annars bland svenska feminister nu för tiden. Men Zara är ju certifierad feminist, så då går det fint!

Stmated invände att man inte behöver vara renritat lesbisk för att få vara feminist. Nej, men Zara har höga anspråk på att äga radikalfeminismens tilltal och att bli accepterad av sina kompisar. Hon vill, precis som de, kunna sätta gränser och fälla domar ör vad som ska vara tillåtet - måste man argumentera mer kring realiteter och inte bara kring folks ordval blir det ju mycket jobbigare. Det har varken hon eller Lady Dahmer tid med, nämligen. Så då ter det sig litet problematiskt att den här tunga delen av hennes image som danspopstjärna är så tydligt inriktad på vanlig heteroromantik, och att hon inte gör ett dugg för att problematisera den sortens bilder och historier.

(Och många radikalfeminister anser faktiskt att lesbiska är moraliskt överlägsna andra kvinnor, alternativt att den som är feminist på riktigt bör vara lesbisk: det blir ett politiskt och etiskt statement helt enkelt. Fanny Åström (på bloggen arsinoe.se) är ett extremt tydligt exempel men det finns flera andra, inte minst inom FI.)

Samtidigt som hon sjunger och showar så pass straight skriver Zara Larsson ut feta checkar på att "manshat är nödvändigt" och "att hata män i grupp" som feministisk tänkare. Ett tips: det är litet svårt för tjejer i den åldern (och äldre) att träffa en kille och få igång en bra, varm relation, om man metodiskt undviker alla sammanhang där unga män hänger ihop med sina manliga vänner och gör något de gillar.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-07-27 kl. 01:46.
Citera
2015-07-27, 01:27
Medlem
Citat:
4. "Se, vi har det mer jämställt än alla andra. Så håll käften, feministfittor" - Sköna liraren
5. "Att du kallar kvinnor för sådant bevisar bara behovet. Manshat hohaha" - Nyfrälst feminist
5. "Tokfeminismen har gått för långt! Jag har fått nog, nu röstar jag fan SD" - Sköna liraren
6. <Repeat>

7. "Allt våld är männens fel. Klipp kuken!" - Lady Dahmer och Maria Sveland
8. "Otron och otukten, det är bögarnas fel." - Pastor Åke Green
9. "Kuwaitkriget och de dåliga tiderna var judarnas fel" - Professor Griff (känd svart amerikansk rappare och MC som sparkades ur Public Enemy pga antisemitiska uttalanden)
10. Goto 7

Citera
2015-07-27, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundrafjorton
Fattar ni inte att ni gör precis som hon vill nu? Allt hon sysslar med är PR! Hon VILL uppröra för att folk ska prata om henne och se henne. Ni går raka vägen ner i hennes lilla fälla allihop! Hon har er precis där hon vill ha er när ni startar såna här trådar. Hon tjänar pengar på er uppmärksamhet och här sitter ni i era fisiga mjukisbrallor och tror att ni kommit längre i livet än en 17-åring... tänk vilken makt en liten tonårstjej ska skaffa sig så lätt över så många blåste män

Såklart är det marknadsföring av det personliga varumärket. Ju fler människor som känner till Zara och vad hon gör, desto bättre för Zara. Att gå till angrepp och skriva provokativt som retar upp den andra sidan ger garanterat svar tillbaks och en het debatt, och när hon står på PK-sidan så får hon mycket positiv uppmärksamhet från media och klappar på axeln.

Sen är det knappast män hon får pengar av, utan lättlurade småtjejer som ser upp till henne och sväljer allt med hull och hår utan en kritisk tanke.
Citera
2015-07-27, 02:35
Medlem
Säkert var det också Sommar-redaktionen som ville casha in på att programmet blir omtalat. De är ingalunda omedvetna om värdet av litet skandaler och kontroverser som föds "live" i direktsändning och sprids till sociala medier. Förr var programmet en given svensk institution, numera måste det kämpa för uppmärksamheten och redaktionen ser nog gärna att en del program hamnar på nyhetssidorna både före och efter sändning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in