Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Bra, då kan du säkert länka till empiriskt grundad forskning där "patriarkatet" är exakt och klart definierat så att dess existens går att empiriskt verifiera eller falsifiera, att det inte uppstår motsägelser (t.ex. att det faktum att män dominerar i samhällets absoluta botten, i fängelser, som hemlösa, som missbrukare o.s.v. inte motsäger definitionen), samt att forskningsarbetena klarar av en granskning av utomstående, icke-troende forskare.
Men innan du gräver fram dessa seriösa, empiriskt grundade forskningsrapporter som har klarat av utomstående granskning, så kanske du kunde svara på en frågeställning kring patriarkatet i Sverige? Många av de feminister som hörs i svenska offentligheten hävdar att kvinnor tvingas klä sig på ett visst sätt, tvingas konsumera det de gör, tvingas välja vissa utbildningar istället för andra o.s.v. på grund av "patriarkatet". Innefattar det svenska "patriarkatet" det förut så omtalade "judiska patriarkatet", som också hävdades styra över de vita kvinnornas konsumtionsmönster, tankar och val? Är de i så fall en mindre del av det nuvarande "patriarkatet"? Eller, med tanke på att de i genomsnitt har högre utbildning, högre inkomst, högre förmögenhet och är överrepresenterade på beslutsfattande poster i samhället, innebär det att de utgör en större del av det styrande, allsmäktiga "patriarkatet" än de utgör som endast antalet individer av patriarkatet? D.v.s. är judar mer "patriarkatet" än vita, germanska män?
Samt om judarna är mer "patriarkatet" än vita män, så undrar jag även om man då ska hata judarna mer än vita män? För en central del av den postmarxistiska tron är väl ändå den värdeskala av människor, en nästan inverterad variant av nazisternas värdeskala över människor, där vita, heterosexuella män värderas som de som man bör hata mest (som grupp, givetvis, inte som enskilda!...kanske). En toppnotering av människovärde på den skalan torde väl fås om man är en muslimsk, lesbisk, svart kvinna. Men judarna verkar ha en otydlig placering på den skalan, trots att de flesta andra är väldigt lätta att placera på den.
Mycket av detta har jag redan tragglat 70 ggr i denna tråd. Så läs efter det inlägget du svarade på så får du svar på frågorna…
Det jag inte svarat på:
Patriarkat: Definitionsmässigt är det ett samhällssystem där män har den
primära makten och
de flesta ledande positioner inom politiska-, ekonomiska-, religiösa-, sociala-, eller finansiella institutioner domineras av män.
obs där står alltså inte: män har den primära makten i fängelser och de flesta positioner på gatan.
allright?
Jag är en feminsit som inte säger vi har patriarkat i Sverige, eller skandinavien..kanske Finland..
Jag håller mig snällt till "patriarkala strukturer"
Behöver du förklaring?
och ehhh nej detta är inte vad man klagar på specifict då det gäller patriarkatet. Som sagt läs på vad patriarkat faktiskt STÅR för.
Sen pallar jag inte mer skit kring judar…alltså fan skärp er. Vad är ert problem? Vad exakt har nån kalottförsedd söt lockig jude någonsin gjort er? Helt sanslöst. Ni sitter och rapar gammalt nazistfradga från 30 talet…snacka om dålig andedräkt. Rutten Hitler i kubik.
Snälla Thewellovedone kom hit och sätt dem på plats