2015-07-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Finns det ens en ungefärlig tid på när kroppen hittades? Jag stänger nog inte butiken helt för att kroppen hittades före bröderna greps ändå.

kl 23.06 börjar hundarna skälla.
2015-07-26, 23:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja det råder väl snarast konsensus om det i den här tråden såvitt jag förstår.

Åklagarens uttalande om bevisning är anmärkningsvärt tycker jag.

Citat;

"Teknisk bevisning är inte enkel. Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa."

Jag tycker att det tyder på att det faktiskt finns komprometterande spår från den häktade som han inte kan förklara. Snacket om plantering känns som att försvaret griper efter det sista halmstrået, jag väntar spänt på att försvararen även börjar tala i termer av blodsprutor och annat häftigt.

För de som inte förstår det där med blodspruta så hänvisar jag till tråden om Bangsuan i Boden, sök på blodspruta.
Försvarsadvokatens uttalande menar du nog...inte åklagarens gärna...

Jo, ge det några timmar efter att FUP:en är släppt så kommer det säkert i tråden att nämnas
från både ett och annat håll att här har det minsann planterats somligt...
Stackars balten är helt enkelt utsatt för en riktigt illasinnad komplott. Och detta grundar
sig ju förstås i erfarenheter från andra trådar om mordfall.
Blir nog något överraskad om dylikt uteblir helt.

Jag tror lite för min del att tiden innan tv med alla sina kriminalserier, biofilmer med
utbud av riktigt snåriga konspirationsthrillers, internet, tvspel och vad det än mer kan vara, så
var folk mer benägna att ta saker för vad de verkligen syntes vara och det var inte
den fiktionaliseringen av verkligheten som numera lätt kan iakttas. Man stod närmast fri
från den sortens påverkan som ledde in i tankebanor av den typen.
Allt ska vara så komplicerat. Ingenting får vara enkelt. Ty så är det ju allt för sällan i
den sköna fiktionens värld. Och det återspeglar sig i hur tolkningar kan göras alltså av skeenden
ute i verkligheten, företrädesvis gällande fall där människor fått sätta livet till på grund
av andras ondska.
Bara att titta på Palmemordet för att belysa det förhållandet. Får inte vara en enkel lösning.
Den måste helt enkelt stå i paritet med offrets betydelse. Vilket den sannolikt inte alls gjorde.

Nu inväntas alltså om inte blodsprutor så nåt annat riktigt smaskigt för att förklara bort
ett och annat som den misstänkte flickmördaren i Blomberg har mot sig...
2015-07-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Undrar lite över kvinnan, enligt litauisk press har hon ett annat efternamn

http://tv.lrytas.lt/?id=14350625371433064188

Ngn som vet mer?

Litauiska efternamn hos män avslutas med "as" och kvinnor som är gifta avslutas med "ene", ogifta flickor avslutar sina efternamn med "te" därav olika böjningar på efternamnen.
2015-07-26, 23:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
kl 23.06 börjar hundarna skälla.
Tackar för svar. Ja det är ju klart efter att bröderna greps då för de greps väl runt åttasnåret har jag för mig.
2015-07-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Som jag minns det brände det till rejält när bröderna och frun togs in till förhör. Då ökade letandet (åtminstone kändes det så). Det låg liksom i luften att något avgörande skulle kunna hända. Och så blev det. Lisa hittades en stund efteråt.

Ja det tog inte lång tid förrän hon hittades. Man kan undra hur det kunde gå så snabbt?
2015-07-26, 23:06
Medlem
Citat:
Tackar för svar. Ja det är ju klart efter att bröderna greps då för de greps väl runt åttasnåret har jag för mig.

19.45 går polisen in i bostaden.
20.18 förs de gripna iväg
2015-07-26, 23:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Finns det ens en ungefärlig tid på när kroppen hittades? Jag stänger nog inte butiken helt för att kroppen hittades före bröderna greps ändå.

Joo, det kan du göra.. Jag är helt säker där, men tidsdifferenserna var små då man drog igång nästan parallellt ute på Martorp.
2015-07-26, 23:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jo, ge det några timmar efter att FUP:en är släppt så kommer det säkert i tråden att nämnas
Stackars balten är helt enkelt utsatt för en riktigt illasinnad komplott. Och detta grundar

Jag tror lite för min del att tiden innan tv med alla sina kriminalserier, biofilmer med
utbud av riktigt snåriga konspirationsthrillers, internet, tvspel och vad det än mer kan vara, så
var folk mer benägna att ta saker för vad de verkligen syntes vara och det var inte
den fiktionaliseringen av verkligheten som numera lätt kan iakttas. Man stod närmast fri
Allt ska vara så komplicerat. Ingenting får vara enkelt. Ty så är det ju allt för sällan i
den sköna fiktionens värld. Och det återspeglar sig i hur tolkningar kan göras alltså av skeenden
ute i verkligheten, företrädesvis gällande fall där människor fått sätta livet till på grund
av andras ondska.
Bara att titta på Palmemordet för att belysa det förhållandet. Får inte vara en enkel lösning.
Den måste helt enkelt stå i paritet med offrets betydelse. Vilket den sannolikt inte alls gjorde.

Nu inväntas alltså om inte blodsprutor så nåt annat riktigt smaskigt för att förklara bort
Håller med. Lisa gick självmant till ladan, och det var inte en obekant, dubbelt så gammal, litauer som lockade henne dit. Statistiken säger att det var en jämnårig bekant. Kan det bli mindre komplicerat?
2015-07-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det var lite därför jag reagerade då HA nämndes. Den som mördades hade enorma skulder i byggbranschen samt hyrde in svartjobb från Litauen och Polen eller hur det nu var. Misshandlad till oigenkännlighet med silvertejp över munnen. Den nämndes även att silvertejp skickats per post som hot till den arge.. skröna i tråden? Vet ej.
Men HA var inte inblandade i Töreboda mordet!!!
Men silvertejpsrullar lades i brevlådor lite här och där.
Den "arge" har väl, och haft lite otalt med maffian från öst.
2015-07-26, 23:10
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Ja det tog inte lång tid förrän hon hittades. Man kan undra hur det kunde gå så snabbt?
Min teori - som alltså bara är en teori - är att bröderna hade funnits i polisens huvuden i flera dagar, och när det uppförde sig mystiskt när MPS letade så föranledde det en intagning till förhör. Detta i sin tur föranledde att teorin om att hon hade placerats i närheten blev en stark teori, och letandet koncentrerades till byggnader.

Detta eftersom det i mitt huvud är osannolikt att en GM utifrån skulle ha placerat henne i en byggnad. En GM utifrån skulle snarare ha placerat henne ute i terrängen. Att som GM utifrån våga sig på att placera henne i en byggnad känns som överkurs.
2015-07-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, det kan du göra.. Jag är helt säker där, men tidsdifferenserna var små då man drog igång nästan parallellt ute på Martorp.

Fredagen 12/6
MP gör fynd på fm
18.20 görs det avgörande fyndet
19.30 talar NB med sin mamma i telefon hemma i bostaden. (brodern fiskar)
19.45 går polisen in i bostaden
20.18 förs de gripna iväg
22.07 tekniker går in i bostaden
22.10 rapporter om polisaktivitet vid stallet (Martorp)
23.06 hundar skäller
2015-07-26, 23:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

av andras ondska.

Ja givetvis menar jag försvararen, tänk så lätt det är att skriva fel, haha.

Jag tror faktiskt att försvararen just nu har fokus på att koka ihop en alternativ förklaring till de bevis som åklagaren har mot den häktade istället för att överklaga häktningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in