2015-07-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
23 sekunder in i denna film används norra dörren så inte heller uppgiften att "Norra entrén används inte sedan i vintras" är korrekt.
Den kan inte vara låst med tvärslån när det finns folk därinne som ska kunna ta sig ut om det börjar brinna. På baksidan finns en liten nödutgång med trappa från andra våningen men det är inte troligt att det finns kundutrymmen däruppe.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kollegan-var-den-som-senast-sag-flickan

Tack för det. Så har jag föreställt mig redan från början.
2015-07-26, 19:43
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Gäster som Lisa serverade på Söndagen hon försvann.

Citerar mig själv:

Citat:
I brist på andra "nyheter" kan bara nämnas helt kort:

Eventuellt kanske Lisa hade lätt att tappa saker/vara glömsk. Hon tappade tydligen sin telefon utanför sin kompis hus i vintras. De gick till affären men fick gå tillbaka och där låg den på backen.

Hur man uppfattar folk kan ju vara väldigt individuellt. Kanske en gäst som träffat henne tidigare och sen igen på söndagen kunde se någon skillnad på henne, annars är ju det svårt att bedöma.
Kollegorna hade inte märkt något märkligt.
2015-07-26, 19:47
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Snart ska jag sluta tjata. Undrar bara om den där grusvägen med fynden. Kan man åka in på den utan att bli jagad av AJ med en hagelbössa?
Lena kör den varje dag verkar det som.
Citat:
Senare fann man mobildelar på en åker någon kilometer söderut längs vägen. En plats som Lena Svedung passerar varje dag.
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/det-som-ar-konstigt-ar-att-lisa-har-forsvunnit/
2015-07-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Snart ska jag sluta tjata. Undrar bara om den där grusvägen med fynden. Kan man åka in på den utan att bli jagad av AJ med en hagelbössa?

Finns två "grusvägar" som leder till slottet. Den ena är rakt fram direkt till slottet, den andra är den som fynden låg på. Finns en tredje, bort från slottet, mot Martorp.
2015-07-26, 19:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Kanske börjar bli dags för en egen tråd om cafeets inredning och arkitektur....,

Jag håller med till viss del, dock har diskussionen om byggnadens innanmäte utmynnat i ett svar på frågan vart trappan på baksidan leder, förmodligen är trappan en utrymningsväg. Jag har tidigare frågat vart trappan leder, nu kan jag dra slutsatsen att trappan inte leder till annat än caféets gästutrymmen på andra våningen.
2015-07-26, 19:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Citerar mig själv:

Hur man uppfattar folk kan ju vara väldigt individuellt. Kanske en gäst som träffat henne tidigare och sen igen på söndagen kunde se någon skillnad på henne, annars är ju det svårt att bedöma.
Kollegorna hade inte märkt något märkligt.

Ja. dom påstår det och händelsen på Lördagen har nästan inte hänt...
2015-07-26, 19:55
Medlem
Noen som vet hva ladugårdsförmannen på Blomergs Egendom hadde for seg i det aktuelle tidsrommet?
2015-07-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
MegaTant|54134433]Jasså ja. Varför kommenterar du då detta.

Den speciella tystheten där i Blomberg har en viss betydelse. Vem som helst kan dyka upp var som helst utan att man hör eller bemärker det.

Ja jag förstår det, och jag menade inte att vara otrevlig, jag menade bara att det tex är precis samma sak på den ort i Norrland där jag är uppväxt- alltså att det är fullt förståeligt att inget hörs- och jag menade att just den saken inte tillför något i fallet, fast det kanske är mer otippat för "storstads"-människor att d just är så. Menade inget illa

Nej, jag tog inte illa upp, bara undrade din reaktion. Här skrivs lite dittan och dattan, så därför.

Min mening var bara att klargöra att olika ställen hörs ljuden på olika sätt. Jag kan tänka mig att tystnaden i Norrland är annorlunda en den jag beskrev i Lundaslätten. När man ropar i Norrland så ropet bär långt, kanske till nästa byn. Tom kan hända att ekot svarar på. I Lundaslätten dör ropet så den bär ingenstans precis. Därför trodde ja att besökaren i Blomberg kanske kunde ha upplevt likadant. Den totala tystnaden där ropet dör totalt.

Så tänkte jag vidare att LH kanske ropade hjälp men ingen kanske kunde höra det för ropet dog och hördes inte.
2015-07-26, 20:13
Medlem
Enligt PM ska AJ haft skumraskaffärer med Hells Angels. Hells Angels klippte ett finger på honom och det ska vara känt i byn. Hittade detta fotot. Saknas vänster pekfinger? Sanningshalten i detta får som vanligt var och en bedöma själv.

Huset Hovsgärde(?) vid Martorp hyr AJ ut till skumma typer med grovt kriminella i sin umgängeskrets. Samma avsändare som ovan.

http://www.skovdeslakteri.com/narproducerat.php?sida=bonder Bild längst ner.
2015-07-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krycek66
Finns två "grusvägar" som leder till slottet. Den ena är rakt fram direkt till slottet, den andra är den som fynden låg på. Finns en tredje, bort från slottet, mot Martorp.

Vet du om litauerna hade tillgång till någon bil i jobbet?
2015-07-26, 20:20
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilken typ av bil hade NB tillgång till i så fall, högst intressant.
De anställda på Blombergs säteri bör väl alla ha tillgång till de av säteriets fordon och arbetsmaskiner som används i verksamheten och inte är AJ:s privata. Bland dem finns en fyrhjuling/terränghjuling, MF700D:

http://biluppgifter.se/brukare/1593384?s=merinfo
2015-07-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
De anställda på Blombergs säteri bör väl alla ha tillgång till de av säteriets fordon och arbetsmaskiner som används i verksamheten och inte är AJ:s privata. Bland dem finns en fyrhjuling/terränghjuling, MF700D:

http://biluppgifter.se/brukare/1593384?s=merinfo

Han har många bilar i sina olika bolag. Två som jag tycker är intressanta är Peugot Partner -99 mörkblå. Den är förvisso avställd men kanske används ändå. Den andra är en VW Caddy -06 röd. Båda dessa bilmodeller brukar användas av hantverkare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in