2015-07-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, jag vet att det blivit gissats i tråden med att norra entrén gäller.. Men jag avfärdar det.

Dels pga vad jag själv uppfattat vid mitt besök där, och dels vad jag får i PM-uppgifter.
Ja, man stänger södra entrén utifrån, först glasade innerdörrar med assa-nyckellås, sedan balkbom över dom yttre trädörrarna.

Norra entrén var låst och bommad då? Verkade det finnas utrymme för kök i den delen du var?
2015-07-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Kan vara så. Jag säger inte emot dig men länka gärna lite bilder isf.

Kan göra det senare. Nu kommer mina små hem.
2015-07-26, 18:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag kan inte se vad han skulle vinna på att dölja något i denna händelse.
Han må vara en fifflande affärsman men inte dum i huvudet.

Nej, han är nog smart. Tänkte mest om du kunde säga nåt som kunde få honom att bli bara en gammal farbror i ögonen på mig, hahahaha. Rent generellt så beror det väl på vad mycket som står på spel - det finns en hel del som kan få folk att dölja sanningar till vilket pris som helst.
2015-07-26, 18:25
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ojj ser ut som en traktor väg. Nästan lite riskabelt att köra in med en vanlig personbil.

Fyrhjuling suv pickup tänkbara fordon. Tror verkligen inte att en för trakten okänd gm skulle köra in där med risk att fastna i terrängen med vanlig personbil...

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilken typ av bil hade NB tillgång till i så fall, högst intressant.

EDIT;Enligt min egen erfarenhet, ja, det går att köra med en vanlig personbil på den där grusvägen, så dålig är den inte.

Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Det som blir intressant med din edit där, är att ja, man ser från stora vägen hur själva början av denna grässträngsväg ser ut, men t ex jag som helt utsocknes, hade inte haft en aning.
Vet man det, om man bor där, så kör man bara rakt in med lämpligt fordon men jag har åkt tillräckligt många gånger på liknande vägar bara för att få ett tvärstopp en bit in av en jädra stenbumling eller så.

Så, viker man av från stora vägen och in på den här lilla vägen, i en situation som den här tråden handlar om, så gör man bara det om man vet hur vägen ser ut, hela vägen så att säga.

Citat:
Definitivt riskabelt och risk för lervälling att fastna i nä gm måste har kört där förr.

Hade varit svårt att prata sig ur att ha fastnat där med en kidnappad flicka i bilen tror inte en utomsocknes skulle chansat...

Citat:
Finns sådana vägar här med där jag bor men skulle inte riskera att köra med min bil på en sådan...

Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Just precis så jag menade! Bara att se en väg med en gräsremsa i mitten, kan innebära stora rötter, stenar eller vad som helst längre in på vägen, så jag hade undvikit den med en vanlig bil, om jag skulle ha kört där.
Det är inte så att det inte går att köra in där men som utsocknes ser du den knappast som en väg att köra in på, det blir för privat åtminstone för mig och man vet antagligen inte vart den slutar (vi vet ju det nu av en anledning). Jag hade en tanke för jääättelängesedan nu att Lisa kanske kunde ha åkt den vägen men den tanken fick jag slå ifrån mig rätt omgående. Och det såg jag tydligt i verkligheten nu också att den vägen tog hon säkert inte på ditvägen. Den är intressant ändå eftersom det var utmed den vägen man gjorde mobildelsfynd. De kan ju ha funnit annat också, det vet vi inte. Men någon har uppenbarligen uppehållit sig på den lilla grusvägen under den tid Lisa var försvunnen. Förutom polis, mps och andra som var med i letandet.

OT. Ursäkta att jag skriver dåligt, blir extra kass just nu och mobilens ordhjälp stjälper mer än den hjälper.
2015-07-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Blombergs Säteri är gården, längre ner på vägen där Lisas prylar hittades ligger Blombergs samhälle med bofasta, fritidsbebyggelse och båthamn

Tack för rätt information...
2015-07-26, 18:29
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det är inte så att det inte går att köra in där men som utsocknes ser du den knappast som en väg att köra in på, det blir för privat åtminstone för mig och man vet antagligen inte vart den slutar (vi vet ju det nu av en anledning). Jag hade en tanke för jääättelängesedan nu att Lisa kanske kunde ha åkt den vägen men den tanken fick jag slå ifrån mig rätt omgående. Och det såg jag tydligt i verkligheten nu också att den vägen tog hon säkert inte på ditvägen. Den är intressant ändå eftersom det var utmed den vägen man gjorde mobildelsfynd. De kan ju ha funnit annat också, det vet vi inte. Men någon har uppenbarligen uppehållit sig på den lilla grusvägen under den tid Lisa var försvunnen. Förutom polis, mps och andra som var med i letandet.

OT. Ursäkta att jag skriver dåligt, blir extra kass just nu och mobilens ordhjälp stjälper mer än den hjälper.

Precis!! Förutom att man inte vet skicket på den och därmed med vanlig bil och som utsocknes, inte skulle köra in där, så är det också som du säger nu, den ger en privat känsla genom att ha den där grässträngen i mitten.
Ställen jag har bott på, har många gånger haft en sån där grässträngsväg till sin gård, så när man kör in på en sån kan det lika gärna bli en återvändsgränd och det är också en anledning att jag skulle välja bort en sån väg.

På tal om fynd längs denna väg, så har det inte offentliggjorts det första fyndet de gjorde innan mobilskal och displayen.
2015-07-26, 18:30
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Edit ang caféets insida. PM inkommet från pålitlig källa.

(eftersom jag seglat fel..)

Det är café-del hela byggnaden.
Passage på mitten med två toaletter två kontor samt kök och disk. Efter det öppnar hela ladan upp sig med ca 100 matplatser med udda bord och stolar samt väggfasta bänkar.

Norra entrén används inte sedan i vintras, är bommad med järnbalksslå utvändigt.
Västra entrén längst åt söder är den de öppnar och stänger genom.

I entré-utbygget på norra delen - den som inte används för tillfället, finns vinkällare i golvet som man ser ner till genom glasskiva som man går över.

--------------------

Så, då borde saken vara utredd i sin helhet.

Norra entrén är väl ingången till Blombergs festvåning på plan två?
2015-07-26, 18:36
Medlem
MegaTant|54134433]Jasså ja. Varför kommenterar du då detta.

Den speciella tystheten där i Blomberg har en viss betydelse. Vem som helst kan dyka upp var som helst utan att man hör eller bemärker det.

Ja jag förstår det, och jag menade inte att vara otrevlig, jag menade bara att det tex är precis samma sak på den ort i Norrland där jag är uppväxt- alltså att det är fullt förståeligt att inget hörs- och jag menade att just den saken inte tillför något i fallet, fast det kanske är mer otippat för "storstads"-människor att d just är så. Menade inget illa
2015-07-26, 18:38
Medlem
Citat:

Håller med osannolikt att en gm utifrån skulle ta en sådan rövare och inte veta vart vägen slutar. Ja och man kör inte över privata ägor. Nä Lisa körde med all sannolikhet stora vägarna dessutom var det ju oväder den dagen och första gången hon körde moped dit...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-26 kl. 18:41.
2015-07-26, 18:46
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Nej, exakt.

Södra entrén på västsidan (mot landsvägen), dvs caféets huvudentré (hörnet) - är den som används vid öppning/stängning.
Oj, är säker på att de gick ut från den andra dörren på långsidan, den som ligger mer mittpå samma långsida.
2015-07-26, 18:48
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Håller med osannolikt att en gm utifrån skulle ta en sådan rövare och inte veta vart vägen slutar. Ja och man kör inte över privata ägor. Nä Lisa körde med all sannolikhet stora vägarna dessutom var det ju oväder den dagen och första gången hon körde moped dit...
Kändes privat, valde nog fel ord. Ingen skylt om privat väg fanns.
2015-07-26, 18:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Oj, är säker på att de gick ut från den andra dörren på långsidan, den som ligger mer mittpå samma långsida.
Missade du min fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Satt det en järnbalk med hänglås på utsidan av dörren på norra gaveln?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in