2015-07-26, 16:09
Medlem
miseryhymns avatar
Jag kommer att börja spara 500:- i månaden till ISK som alltså blir 6000:- per år.
Planen är att spara till 3-5 år eventuellt mer eller mindre.
Är helt ny på det här med fonder har endast läst på i någon dag om allt jag kunnat hitta.
Det som är spikat är att jag kommer använda mig av Länsförsäkringar.

Dom fonder jag kollat på är:

Länsförsäkringar USA Index
Länsförsäkringar Europa Index
Danske Invest Global Index
SPP Aktiefond USA
SPP Aktiefond Europa

Undrar ifall dom är något att ha?
Samt på vilket sätt är det bäst att sprida ut summan på fonderna?
Citera
2015-07-26, 16:11
Avstängd
3-5 år är ganska kort tid för den typen av fonder du valt. Och de flesta använder väl ISK för att spara till sin pension.
Citera
2015-07-26, 16:14
Medlem
John-Pauls avatar
På morningstar kan du läsa information och jämföra dom flesta fonderna som finns att köpa, alla dom du nämner och många många fler. Hur du ska fördela ditt sparande kan jag inte svara på, jag ser att du valt två USA fonder så här långt, kanske vill du börja med att jämföra och läsa om dessa och välja en.
Lycka till med dina val.
http://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx
Citera
2015-07-26, 16:17
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
3-5 år är ganska kort tid för den typen av fonder du valt. Och de flesta använder väl ISK för att spara till sin pension.

Jasså, varifrån har du fått den informationen?
Jag tror det är andra aspekter som gör att man väljer ISK som sparform där huvudskälet är den relativt låga schablonskatten, dock petar redan politikerna regelverket vilket är makalöst irriterande.
Citera
2015-07-26, 16:27
Avstängd
ISK skapades ju i samband med att avdragsrätten för privata pensinsförsäkringar togs bort / reglerades.

Klart man kan spara kortsiktigt också, men 500:- i månaden under tre år, skapar ju inte en miljonförmögenhet precis.
Citera
2015-07-26, 16:33
Medlem
Citat:
ISK skapades ju i samband med att avdragsrätten för privata pensinsförsäkringar togs bort / reglerades.

Klart man kan spara kortsiktigt också, men 500:- i månaden under tre år, skapar ju inte en miljonförmögenhet precis.

Det är inte sant. ISK fanns innan man tog det beslutet.
Citera
2015-07-26, 16:35
Medlem
Varför väljer du en ISK hos Länsförsäkringar?

Du får tillgång till oerhört många fler fonder om du väljer en ISK hos Avanza eller Nordnet.
Båda två har väl runt 1200 olika fonder som du kan välja mellan.
Citera
2015-07-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Varför väljer du en ISK hos Länsförsäkringar?

Du får tillgång till oerhört många fler fonder om du väljer en ISK hos Avanza eller Nordnet.
Båda två har väl runt 1200 olika fonder som du kan välja mellan.
Nu är jag ingen expert, men antalet fonder är väl ändå inte jätterelevant? Det bör väl vara foden i sig som är relevant? Såvida man inte planerar att köpa 1200 olika fonder, d.v.s.
Citera
2015-07-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.-.-.-
Nu är jag ingen expert, men antalet fonder är väl ändå inte jätterelevant? Det bör väl vara foden i sig som är relevant? Såvida man inte planerar att köpa 1200 olika fonder, d.v.s.

Självfallet är ett större utbud att föredra. Då ökar chansen att du hittar just den eller de fonder som man vill ha. Det finns gott om olika specialfonder med en speciell inriktning som du knappast hittar hos Länsförsäkringar. Länsförsäkringar har ju t ex inga gratisfonder som både Avanza och Nordnet har.
Citera
2015-07-26, 16:49
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:

TS har väl inte sagt att denne planerar att bygga en miljonförmögenhet?
Citera
2015-07-26, 17:03
Medlem
John-Pauls avatar
TS, om du inte är intresserad av att lägga tid på att läsa och jämföra fonder så lägg en hundring i var och en av dom fonderna hos Länsförsäkringar om du vill det. Med 6 000 kr om året och 3-5 år horisont så spelar det inte så himla stor roll, i alla fall inte om du vill ha den riskbild som den cocktail du valt är den du vill ha.
Citera
2015-07-26, 18:08
Medlem
miseryhymns avatar
Citat:

Saken är den att jag vet inte riktigt hur länge jag vill spara, vill självklart spara så länge som möjligt. Eventuellt ända fram till pension, men vet ej om jag kommer behöva sälja av dom innan det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in