Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Judekonspirationen var även den ett accepterat begrepp inom "alla vetenskapliga dicipliner som är i närheten av att syssla med dessa saker." Har du sett hur studielitteratur på 30-talet beskrev verkligheten?
Faktum är att jag aldrig mött begreppet under min tid i den akademiska världen, förutom hos förvirrade vänsteraktivister, men jag tog min examen på en riktig skola och inte på Södertörns.
Hur som helst. Frågan var ju hur du kunde påstå att den ena konspirationen är mer sann än den andra. Både din retorik och argumentation skulle ha passat in på slumpvis student i Berlin eller München på sent 30-tal.
Varför skulle samhällsstrukturer kunna bero på vilket kön man har, men absolut inte på vilken religion, kultur eller hudfärg man har?
Just och så var även Gud fader i himlen.
inget av detta hindrar att vi idag har en bättre grund att stå på när vi forskar på eller diskuterar sociologi än vad man körde med på 1800 talet eller 30-talet.
Patriarkat betyder helt sonika manlig dominans inom maktsfärer, inget konstigare eller mer "konspiratiorskt" än så. Det är en företeelse som är väl synlig i de flesta samhällen av idag.
bara spana in nationers styrelser, präster, VD rum, ekonomiska centra. Piece of cake.
Och så långt från "judekonspirationer" man kan komma. Vi har aldrig haft en värld som dominerats av judar på alla maktsfärer inom alla nationer, liksom foliehatt i 3 lager på den redan från start.
Att du inte mött det kanske beror på att du inte pluggat humaniora? hmm?
Man sitter liksom inte på naturvetenskapliga dicipliner och diskuterar patriarkat.
Sånt diskuteras inom sociologi, antropologi, filosofi, historia ex.
Bah! säger jag bara.
Och finns inget som hindrar att du har olika samhällsstrukturer som löper parallellt.
Ta sydafrika som talande exempel…vilka satt vid makten där? jepp vita + män.
Du har alltså både ett patriarkat (dominas av män) samt en rassegregation. (dominas av vita över svarta). Som svart var du chanslös att nå maktposition, som kvinna likaså, även om du var vit.
Ta ett land som har en etnisk grupp vid maktborden…Israel!

bra exempel..
Har de arabiska israelerna samma möjlighet nå topp-postioner inom knesset tror du, som en tvättäkta judisk israel?
Lägg ner all denna fullkomliga fobi mot terminologi bara för att de råkar användas av feminister.
Så blåst. Strukturera upp, håll isär begrepp, fatta ordningen och kom in i matchen istället.
Patriarkat är fakta. Ska ni kritisera feminism så kan ni hoppa på begrepp som könsmaktordning,
alltså en av flera teorier som förklara VARFÖR vi ser patriarkat världen över.
Fan alltså man måste t.o.m sitta och förkara för tossiga antifeminister vad det är de ska angripa