2015-07-26, 08:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hind
Vafalls? SD vill väl stå utanför alliansen? Kanske jag som inte hängt med i svängarna - men för att återkoppla, utöver detta så är SDs värdekonservativa framtoning mer kompatibel med Putins nationalistiska projekt även deras EU kritik torde tjäna Ryssland. Hmm jag hade allvarligt talat hoppats på stöd från Ryssland

Ja, SD:s värdekonservatism fungerar alldeles utmärkt med Ryssland men ett medlemsskap i NATO suddar effektivt ut att fortfarande vara både tjenis med Ryssland och USA. Något dumt då vi inte vet hur maktbalansen ser ut i framtiden vilket bör göra gällande att det bästa är att hålla huvudet kallt och inte gå med i NATO osv. Alltså precis så som Sverige förr resonerat vilket visat sig vara en bra strategi.

Citat från Sverigedemokraterna.se, min fetning:
Citat:
Sveriges försvarspolitik ska fokusera på försvaret av Sverige. Genom att stärka vårt eget försvar, genom att fullt ut verka för ett nordiskt försvarssamarbete och genom partnerskapet för fred med NATO tar Sverige sitt säkerhetspolitiska ansvar.

Källa: https://sd.se/var-politik/forsvarspolitik/
2015-07-26, 08:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Det finns många olika lösningar, om man vill. Tex har många angett fel namn samt brett på extra när de angett sina asylskäl, då de varit medvetna om att ingen större kontroll skulle komma ske. Detta ska utredas grundligt och de som ljugit, ska ut direkt. Kanske kan man kombinera det med frivillig repatriering. De som erkänner att de ljugit, får mer tid på sig, får bidrag. Men om du avslöjas med din lögn åker du ut direkt och all din egendom konfiskeras etc. Då kommer mycket att lösa sig självt utan långa, jobbiga utredningar.

Allt går, om man vill och detta är inga konstigheter. Jag är säker på att folk i allmänhet vill att lögnare och brottslingar inte ska får skydd här, så om SD realiserar detta, kommer de att få ökat stöd.

Jag tror SD skulle tappa rejält om de i praktiken försöker tvinga ut de som blivit medborgare bara för att de gjort obetydliga fel i din ansökan.

Att däremot begränsa bidrag är en helt annan sak. Danmarks hållning är vettig här tycker jag, kommer ni hit ska ni arbeta och försörja er själva.
2015-07-26, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Medborgarskap kan bara återtas av de som beviljats medborgarskap. Inte de som är födda här. Däremot finns det inga juridiska hinder ens idag för att återkalla ett medborgarskap om den beviljats på felaktigt lämnade uppgifter. Så gäller för alla myndighetsbeslut.

Att barn under 18 följer med sina föräldrar är heller inget konstigt. Om någon med barn ljuger om sin inkomst till försäkringskassan så slipper han inte återkrav även om han har barn. Om någon uppgivit falska asylskäl så är det lika självklart att beslutet omprövas även om han har barn. Att vara förälder ger inte immunitet mot återkallade beslut.

Repatrieringsbidrag kan man ge till vem man vill. Det bryter ingen konvention. Däremot kan någon säkert bli stött av att Sverige erbjuder repatrieringsbidrag till någon som är född i Sverige.

Hon kommer utbrista: "Repatrieras vart då?! Hen är ju född här och är svensk. Alla som bor i Sverige är svenskar."

Samma personer argumenterar dock idag för att dessa i Sverige födda ska ha rätt till kvotering, förtur, kulturbidrag och extra juridiskt skydd. Så den här oförmågan att avgöra vem som är svensk tycks variera...

Om en självhatande kulturmarxist frågar vem som ska erbjudas repatrieringsbidrag kan man bara svara "alla de som tidigare åtnjutit rätt till kvotering".

Jag förstår inte riktigt din logik. En person född i Sverige utan annat medborgarskap kan inte repatrieras någonstans eftersom den tilltänkta repatrieringsdestinationen inte kommer ta emot dem. Lika lite som Sverige har skyldighet att ta emot alla som önskar få en förbättrad tillvaro har Bosnien skyldighet att ta emot en svenskfödd 15-åring oavsett om dennes föräldrar har bosniskt medborgarskap eller ej.

Det är ju för övrigt det generella problemet. Det är helt enkelt svårt att bli av med folk när de väl fått tagit sig in i landet. Att utvisa någon utan samarbete av mottagarlandet är i princip omöjligt.
2015-07-26, 09:05
Medlem
Hinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, SD:s värdekonservatism fungerar alldeles utmärkt med Ryssland men ett medlemsskap i NATO suddar effektivt ut att fortfarande vara både tjenis med Ryssland och USA. Något dumt då vi inte vet hur maktbalansen ser ut i framtiden vilket bör göra gällande att det bästa är att hålla huvudet kallt och inte gå med i NATO osv. Alltså precis så som Sverige förr resonerat vilket visat sig vara en bra strategi.

Citat från Sverigedemokraterna.se, min fetning:

Källa: https://sd.se/var-politik/forsvarspolitik/

Men partnerskap för fred betyder ju ingenting egentligen. Även Ryssland deltar (deltog?). SD vill som du nämner först och främst binda ihop en allians i Skandinavien initialt med Finland. Vilket Ryssland onekligen måste föredra framför NATOs utvidgning? I övrigt håller jag med.
2015-07-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tror SD skulle tappa rejält om de i praktiken försöker tvinga ut de som blivit medborgare bara för att de gjort obetydliga fel i din ansökan.

Jag tror det som åsyftas är mer än stavfel, utan snarare om personer, vilket har förekommit, uppenbart uppgett felaktiga identiteter eller flera identiteter osv. Exempel: Ensamkommande "barn" som är "17" men har "tappat sitt pass", men sen när det är dags att medicinera med mediciner som doseras åldersberoene så är man plötsligt i 30-årsåldern och liknande.

Egentligen pratar vi här om likabehandling. Detta är ju saker som gemene svensk skulle bli polisanmäld för bedrägeri för ju.
2015-07-26, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Att däremot begränsa bidrag är en helt annan sak. Danmarks hållning är vettig här tycker jag, kommer ni hit ska ni arbeta och försörja er själva.

Var fick du det där med obetydliga fel ifrån? Felaktigt namn och felaktiga asylskäl är bland det grövsta jag kan tänka mig. Det ska vara upp till de som kommer hit att styrka sin identitet. Har de ljugit, kan de vara precis vem som helst och då får de inte stanna här. Inte rimligt?
2015-07-26, 09:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Jag tror det som åsyftas är mer än stavfel, utan snarare om personer, vilket har förekommit, uppenbart uppgett felaktiga identiteter eller flera identiteter osv. Exempel: Ensamkommande "barn" som är "17" men har "tappat sitt pass", men sen när det är dags att medicinera med mediciner som doseras åldersberoene så är man plötsligt i 30-årsåldern och liknande.

Egentligen pratar vi här om likabehandling. Detta är ju saker som gemene svensk skulle bli polisanmäld för bedrägeri för ju.

Ja, tillämpas det att alla är lika inför lagen osv. och folk brutit om de regler vi har kring medborgarskap bör givetvis medborgarskapets giltighet ifrågasättas.

Problematiken "det går inte att utelämna någon som man inte vet var den kommer från" är dock inte vårt problem utan det problemet ligger trots allt på den enskilde då vi, Sverige, vid indraget medborgarskap inte har några skyldigheter till denna individ.
2015-07-26, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, tillämpas det att alla är lika inför lagen osv. och folk brutit om de regler vi har kring medborgarskap bör givetvis medborgarskapets giltighet ifrågasättas.

Problematiken "det går inte att utelämna någon som man inte vet var den kommer från" är dock inte vårt problem utan det problemet ligger trots allt på den enskilde då vi, Sverige, vid indraget medborgarskap inte har några skyldigheter till denna individ.

Hur kommer du fram till att det inte är vårt problem? Du kommer ju de facto inte bli av med individen eftersom inget mottagarland kommer ta emot denne?

Således blir individen kvar i Sverige och är således vårt problem.

Visst kan man dra in sociala förmåner mm. men personen kommer ju fortsatt vara bosatt i landet om än som "papperslös".
2015-07-26, 09:45
Medlem
På tal om återförvisning av asylfall.

Man skulle kanske kunna göra det retroaktivt olagligt för alla asylfall som beviljats för personer "utan giltiga pass och visumhandlingar när de anlände till Sverige?"
Man utvisar sedan dessa individer.

Undrar förresten hur många av de asylsökande som har giltiga pass och visum?
2015-07-26, 09:56
Medlem
Hinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Man skulle kanske kunna göra det retroaktivt olagligt för alla asylfall som beviljats för personer "utan giltiga pass och visumhandlingar när de anlände till Sverige?"

Inte orimligt att åtminstone avkräva dem identitetspapper, råkar de ligga på botten av medelhavet synd för denna individ men det handlar för nuvarande faktiskt om nationell säkerhet.
2015-07-26, 09:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD

Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Var fick du det där med obetydliga fel ifrån? Felaktigt namn och felaktiga asylskäl är bland det grövsta jag kan tänka mig. Det ska vara upp till de som kommer hit att styrka sin identitet. Har de ljugit, kan de vara precis vem som helst och då får de inte stanna här. Inte rimligt?

Jag menar inte att du ville utvisa folk för obetydliga fel utan skrev om min syn på saken och den liknar det som SkepticsLTD skrivet här ovan.

Tycker dock samtidigt att tiden de varit här samt inte minst om de försörjer sig själva har stor betydelse.
2015-07-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

För mig skulle det räcka att utvisa alla där det är konstaterat att de ljugit genom flera identiteter etc. Jag är emot att bestraffa folk retroaktivt med nya regler. Däremot skulle vi omedelbart stifta lagar som gjorde det helt omöjligt att varken från PUT eller medborgarskap om man inte kan styrka individens identitet. Då skall TUT med omprövning köras hela livet om så är nödvändigt. Man skall ge folk incitament att inte "tappa" sina pass.

Detta i kombination med försörjningskrav + 100% försörjningskrav för alla anhöriga som vill invandra tror jag skulle lösa mycket av problemet. Mat och husrum skall bestå av soppkök och baracker. Ingen skall svälta ihjäl. Men samtidigt skall man inte få en endaste krona i form av pengar.

Då tror jag incitamentet för lycksökarna skulle avta radikalt och enbart riktigt krigsflyktingar skulle ta sig till Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in