2015-07-26, 02:53
Medlem
bokfodrals avatar

En del filmat finns kvar om man googlar

https://www.google.se/search?q=Nerijus+Bilevicius&oq=neriju&aqs=chrome.0 .69i59j69i60j69i57j69i60l2j0.3641j0j7&sourceid=chr ome&es_sm=93&ie=UTF-8#q=Nerijus+Bilevicius&tbm=vid
2015-07-26, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
På vad sätt menar du att dessa raderas. Det har väl inte framkommit vad är för bevis som samlats in. Vad som ev. hittades i deras bil är inte häller känt, den är väl fortfarande kvar polisens garage.
För några dagar sedan uttalade överåklagaren att några bevis som binder MGM finns inte, utan hon kallade det tekniska bevis det som finns, ett sådant bevis kan vara hjälmen som hittats och andra prylar som tillhört Lisa.
Sedan har de här litauerna kunnat röra sig fritt i lokalerna som tillhör säteriet, därför deras DNA eller spår i lokalerna säger ingenting.
Litauernas bil togs in för kontroll när de blev anhållna, därför har kontroll gjorts på den bilen för länge sedan och är bilen ren är den.
Om något spår från Lisa hittats i bilen hade det varit tekniskt bindande bevis till mordet och då hade fallet varit avgjort och överåklagaren hade inte uttalat att det finns inget bindande bevis till MGM.
Att bilen finns i polisens garage kan vara av helt andra orsaker än att de skall söka spår där, finns det inga spår finns det inte, och polisen gör mycket noggrann kontroll, därför finns det ingen orsak att göra någon kontroll 2 gånger.
Jag anser litauerna har haft ingenting med mordet på Lisa att göra därför kroppen eller Lisa måste ha transporterats med bil som de inte har gjort.
Litauerna skulle väl inte för allt i världen ha placerat kroppen i en lokal som de visste att kroppen borde ha hittats första dagen med likspårhund.
Att placera ut de här persedlarna och sakerna som en snitslat väg från där mopeden fanns till lokalen där kroppen fanns skulle väl aldrig litauerna ha gjort.
Sedan fanns det absolut inget motiv för litauerna att mörda Lisa.
2015-07-26, 03:11
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
För några dagar sedan uttalade överåklagaren att några bevis som binder MGM finns inte, utan hon kallade det tekniska bevis det som finns,

Jag vet inte om du skojar men det är precis tvärtom. Att åklagaren gick ut med att de fått tillbaka analyser som stärker misstankarna mot MGM.

Du är lite kul som väljer att läsa de ord du vill
2015-07-26, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
NB: min fetning ovan.

Jag börjar med att erkänna att jag inte är helt insatt i nyhetsflödet i detta case - men antar att info varit ytterst sparsam för allmänheten - eller vilka trådkonstateranden som blivit konsensus.

Du kanske inte emfaserar den hypotetiska tanken om flera inblandade GM, men finns det några konkreta skäl att misstänka flera GM, utöver de redan misstänkta: huvudmisstänkt (häktad) och de två medmisstänkta (frifotingar) som är släktingar (bror respektive någondera broderns maka) till GM?

Hur länge hade LH jobbat på kaféet; 1-2 veckor? Skulle MGM redan ha hunnit knyta upp flera gärningsmän, antingen som mördare/undanröjare eller något slags kunder i en pervers tjänst? Vore det möjligt, även om vi gör det spekulativa (utan konkret orsak utifrån framkomna fakta) antagandet att MGM (häktad) vore professionell sutenör, människohandlare eller profitör med perversa lustar? Jag är medveten om att det finns nätverk och är inte naiv när det gäller att inse människors påhittighet att sko sig eller blåsa individer och system, men har vi någon anledning att misstänka något större nätverk av skyldiga än han som sitter häktad och de två medmisstänkta på fri fot?
2015-07-26, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
För några dagar sedan uttalade överåklagaren att några bevis som binder MGM finns inte, utan hon kallade det tekniska bevis det som finns, ett sådant bevis kan vara hjälmen som hittats och andra prylar som tillhört Lisa.
Sedan har de här litauerna kunnat röra sig fritt i lokalerna som tillhör säteriet, därför deras DNA eller spår i lokalerna säger ingenting.
Litauernas bil togs in för kontroll när de blev anhållna, därför har kontroll gjorts på den bilen för länge sedan och är bilen ren är den.
Om något spår från Lisa hittats i bilen hade det varit tekniskt bindande bevis till mordet och då hade fallet varit avgjort och överåklagaren hade inte uttalat att det finns inget bindande bevis till MGM.
Att bilen finns i polisens garage kan vara av helt andra orsaker än att de skall söka spår där, finns det inga spår finns det inte, och polisen gör mycket noggrann kontroll, därför finns det ingen orsak att göra någon kontroll 2 gånger.
Jag anser litauerna har haft ingenting med mordet på Lisa att göra därför kroppen eller Lisa måste ha transporterats med bil som de inte har gjort.
Litauerna skulle väl inte för allt i världen ha placerat kroppen i en lokal som de visste att kroppen borde ha hittats första dagen med likspårhund.
Att placera ut de här persedlarna och sakerna som en snitslat väg från där mopeden fanns till lokalen där kroppen fanns skulle väl aldrig litauerna ha gjort.
Sedan fanns det absolut inget motiv för litauerna att mörda Lisa.

Varför detta försvarande av de misstänkta? Är du bekant , nära vän med dessa?
Varför jag undrar är för du verkar inte ha uppfattat det som kommit ut via media den sista tiden, där företrädare för utredningen påstår att bevisningen har stärkts.

Om du nu har andra kanaler och har större vetskap om fallet än utredarna vore det väl klokt att du kontaktade dessa och delgav dinna kunskaper. Om inte i vart fall delgav tråden dessa.
2015-07-26, 04:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
NB: min fetning ovan.

Jag börjar med att erkänna att jag inte är helt insatt i nyhetsflödet i detta case - men antar att info varit ytterst sparsam för allmänheten - eller vilka trådkonstateranden som blivit konsensus.

Du kanske inte emfaserar den hypotetiska tanken om flera inblandade GM, men finns det några konkreta skäl att misstänka flera GM, utöver de redan misstänkta: huvudmisstänkt (häktad) och de två medmisstänkta (frifotingar) som är släktingar (bror respektive någondera broderns maka) till GM?

Hur länge hade LH jobbat på kaféet; 1-2 veckor? Skulle MGM redan ha hunnit knyta upp flera gärningsmän, antingen som mördare/undanröjare eller något slags kunder i en pervers tjänst? Vore det möjligt, även om vi gör det spekulativa (utan konkret orsak utifrån framkomna fakta) antagandet att MGM (häktad) vore professionell sutenör, människohandlare eller profitör med perversa lustar? Jag är medveten om att det finns nätverk och är inte naiv när det gäller att inse människors påhittighet att sko sig eller blåsa individer och system, men har vi någon anledning att misstänka något större nätverk av skyldiga än han som sitter häktad och de två medmisstänkta på fri fot?

Lisa har jobbat 3 helger, dvs 3 lördagar och 3 söndag. Sammanlagt 6 dagar.
2015-07-26, 04:46
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Varför detta försvarande av de misstänkta? Är du bekant , nära vän med dessa?
Varför jag undrar är för du verkar inte ha uppfattat det som kommit ut via media den sista tiden, där företrädare för utredningen påstår att bevisningen har stärkts.

Om du nu har andra kanaler och har större vetskap om fallet än utredarna vore det väl klokt att du kontaktade dessa och delgav dinna kunskaper. Om inte i vart fall delgav tråden dessa.

Bra för diskussionens skull om någon argumenterar emot och kan peka ut felaktiga slutsatser. Däremot var det väl Fagro eller någon annan i tråden som hade fått för sig att detta var ett brott som begåtts av proffs först. Det är dock något jag skulle utesluta. Är et professionella gärningsmän bakom med gott om resurser så borde: 1. Det ha funnits ttt rimligt motiv till mordet, något annat än sexuellt. 2. Mopeden röjts undan. Det hade vilselett polisen i utredningen eftersom man då aldrig vetat exakt var hon försvann. Fast nu kan polisen kartlägga det någorlunda bra i alla fall, vilket samtidigt begränsar olika utfall.

Jag tycker det mesta pekar på ett oplanerat mord. Eller det kan ha börjat med att GM och LH pratat med varandra, för att gå över till att GM blivit påstridig och sedan blivit aggressiv. Ett våldtäktsförsök an ha misslyckats och lett till att LH dödats. Eller att GM tar hennes liv i panik när han kommer på att han kommer hamna i trubbel annars. Mycket an förklaras av att GM är påverkad av alkohol, vilket gör honom mer kapabel att göra något sånt här. Han har dålig impulskontroll och triggas mer när LH gör motstånd. Det är dock fortfarande mycket som är konstigt och som jag inte kan få svar på. Om nu NB är skyldig, varför är han då vid caféet just då? De jobbade inte denna dagen. Hur lyckas NB eller någon annan få bort LH?
2015-07-26, 07:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, nu tror man visst i alla fall på att det ska kunna bli en rättegång i september.
Hade man kanske inte gjort om bevisläget varit så skralt.
Han uppger att bilden klarnat såpass mycket att det kan bli rättegång redan i början av hösten.

– Förhoppningsvis får vi in det sista materialet i slutet av augusti och då börja med slutförhör med den misstänkte. Då tror jag att rättegången börjar i september, säger Lars Johansson.

Det är efter diskussioner med chefsåklagare Anette Olsson som september har blivit något av ett måldatum, uppger spaningsledaren.

– Det är den tidsplanen och målsättningen vi jobbar efter, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21145698.ab
Hallandsåstunneln har också haft tidplaner. Varför nämner åklagaren öht möjligheten att MGM blir släppt, och varför säger hon väsentliga bevis istället för starka bevis? Det tyder på tvekan att tunneln blir klar i tid.

Åklagare Kvarnström var mycket mer optimistisk i marinamålet. Det gick inget bra för honom, han förlorade både i tingsrätten och hovrätten. Nu har han ett annat yrke.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-26 kl. 07:30.
2015-07-26, 08:26
Avslutad
Även om yppandeförbud gäller, skulle det komma till allmänhetens kännedom om fler personer blivit häktad? Tänkte om polisen faktiskt har häktat fler personer utan att vi vet om det.
2015-07-26, 08:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Även om yppandeförbud gäller, skulle det komma till allmänhetens kännedom om fler personer blivit häktad? Tänkte om polisen faktiskt har häktat fler personer utan att vi vet om det.
Polisen häktar inte, det gör domstol, och det går till allmänhetens kännedom.
2015-07-26, 09:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66

Utan tvekan ja, häktningsyrkanden (av åklagare inte polis) och häktningsbeslut är offentliga. Yppandeförbudet rör egentligen endast sånt som sagts under häktningsförhandlingen då det varit stängda dörrar (tingsrättens yppandeförbud) och sånt som misstänkta och övriga förhörspersoner samt personer inblandade i utredningen fått reda på av just utredningsmaterialet.
2015-07-26, 09:26
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Utan tvekan ja, häktningsyrkanden (av åklagare inte polis) och häktningsbeslut är offentliga. Yppandeförbudet rör egentligen endast sånt som sagts under häktningsförhandlingen då det varit stängda dörrar (tingsrättens yppandeförbud) och sånt som misstänkta och övriga förhörspersoner samt personer inblandade i utredningen fått reda på av just utredningsmaterialet.

Om en GM blir fälld och dömd måste väl yppandeförbudet hävas och alla detaljer i målet bli offentliga?
Likaså om en misstänkt GM frias i brist på bevis?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in