2015-07-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Som vanligt så är det två sidor som står i en dragkamp och försöker dra åt varsitt håll. De personer som sväljer siffrorna helt är lika fel som de som struntar i de. Jag är väldigt politiskt oberoende då jag tycker att de flesta partier har delar där de har rätt, och andra där de har väldigt fel. Har inget parti som jag stödjer helt, utan finner kärnfrågor som jag sympatiserar med S, M, KD och SD. Därför är jag nog en av de få som faktiskt kollar på detta objektivt utan att ha en agenda.

Sentio har utan tvekan varit den enda opinionsinstitut som mätt SD bra de senaste 2 valen. Samtliga andra institut har alltid underskattat SD stort. Det är därför med all rimlighet att tro att sentios siffror för SD är väldigt nära sanningen. Det finns ingen anledning att tro annat utöver ideologisk blindhet.

Det man däremot också ska komma ihåg är att Sentio har en historia av att underskatta både S och M i undersökningen. Jämför man detta med andra institut så är det rimligt att att slutleda att S och M fortfarande är före SD med ett par procentenhter.

Objektivt så finns inte sanningen i varken SDs läger eller Anti-SD lägret. Det finns en halvsanning i båda. SD är förmodligen uppe i 22-23%. Däremot är det sannolikt att de inte är nästa största partiet då M mest troligt ligger runt 23-24% och S 26-27%.

I slutsats så har SD gått framåt enormt och som det ser ut så blir de tveklöst näst största partiet och kanske till och med största nästa månad.

När det gäller Sentio och M så ger sentios M-felfaktor 20,8*1,11=23,1 mot SDs 23,3*1,01=23,6%
Så om man är så opartisk som du är så borde det rimliga vara att dra slutsatsen att SD sannolikt gått om med ca en halv procentenhet.
2015-07-25, 21:42
Medlem
Pungs avatar
Det som talar för att i vart fall SD:s siffror stämmer i mätningen är att Sentio har träffat bäst historiskt, att de snarare underskattat än överskattat samt att den starka medvinden också visas i alla andra undersökningar.

Egentligen vore det alltså inget att ifrågasätta. Men det som talar emot är att det helt enkelt är så ovanligt att ett parti ökar så snabbt. Mätinstrumenten visar ett tydligt resultat, men man undrar om det är möjligt.

Så det avgående är därför om situationen i Sverige är så extrem att det kan framkalla så här extrema resultat.

När man lägger ihop alla omständigheter så är det tämligen uppenbart att Sverige verkligen är extremt.

1: vi har är invandring som helt saknar motstycke i något annat land.

2: vi har en kravlöshet som gjort problemen med bidragsutnyttjande, särkrav och kriminalitet värre än något annat land. Exempelvis näst flest våldtäkter i världen.

3: det påtvingas uppifrån ett sinnessjukt självförakt mot det svenska, som ytterligare skapar kriminalitet och förakt mot ursprungsbefolkningen.

4: samtliga partier har gått samman i en kartell för att behålla makten och ignorera folkets missnöje.

5: kulturmarxismen dominerar allt från media, universitet, myndigheter. Den politiserade våta filten är lika tät som i Nordkorea eller forna Sovjet.

6: Att rösta SD är det absolut ENDA sättet för svensken att protestera. Det finns inget annat parti att rösta på, inget som ens föreslår lite minskad invandring. Inget annat parti där det ens tillåts en debatt. Ingen tidning som publicerar insändare, seminarium som lyfter frågan, inga folkomröstningar. Det ENDA sättet för svensken att visa som återstår är att uppge SD.
2015-07-25, 22:10
Medlem
von.Durchfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så...bör vi SD väljare överväga en stödröst på KD? själv kan jag inte förmå mig.,

Sd-röstare gör nog bäst i att rösta på sig själva och låta 7k-migrationsextremistpartierna stödrösta på varandra tills de dör ut ett efter ett.

I kds fall har vi en partiledare som föredrar v framför sd. Då kan man lika gärna stödrösta på v och hoppas på det bästa.
Senast redigerad av von.Durchfall 2015-07-25 kl. 22:15.
2015-07-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det som talar för att i vart fall SD:s siffror stämmer i mätningen är att Sentio har träffat bäst historiskt, att de snarare underskattat än överskattat samt att den starka medvinden också visas i alla andra undersökningar.

Egentligen vore det alltså inget att ifrågasätta. Men det som talar emot är att det helt enkelt är så ovanligt att ett parti ökar så snabbt. Mätinstrumenten visar ett tydligt resultat, men man undrar om det är möjligt.

Så det avgående är därför om situationen i Sverige är så extrem att det kan framkalla så här extrema resultat.

När man lägger ihop alla omständigheter så är det tämligen uppenbart att Sverige verkligen är extremt.

Det finns bara en kortsiktig lösning för Löfven och Sjuklövern.

Att tillfälligt suspendera Schengen-avtalet, och införa pass och gränskontroller, för att skicka tillbaka asylsökanden till Danmark, Tyskland, Polen o.s.v.
Tillflödet skulle nog minska med 80 - 90 %, men sen finns ju de hundratusentals befintliga lycksökarna!

Skulle Löfven verkligen våga sig på detta?
Senast redigerad av Hultabultan 2015-07-25 kl. 22:21.
2015-07-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Har för mig Richard Jomshof i intervjun "Rakt på" från Almedalen nämnde att de tidigare varit ett 80-20 parti, men att de nu var nere på 70-30 och siktade vidare mot 60-40. Fast han kanske avsåg medlemsfördelningen, det får jag låta vara osagt.

Därefter läste jag i någon tråd (kanske denna?) att SD redan är störst bland männen och att ungefär var tredje svensk man skulle rösta på SD om de var val idag. Kan säkert stämma.

Ja, det var medlemsfördelningen. I valet i höstas var könsfördelningen nästan 60/40. Relativt nyligen publicerade SD på sin Facebook att SD var näst störst bland män och tredje störst bland kvinnor.
2015-07-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Att tillfälligt suspendera Schengen-avtalet, och införa pass och gränskontroller, för att skicka tillbaka asylsökanden till Danmark, Tyskland, Polen o.s.v.
Tillflödet skulle nog minska med 80 - 90 %, men sen finns ju de hundratusentals befintliga lycksökarna!

Nej, även om jag tror att han skulle vilja. Löfven är en vek statsminister. Yttrat bekligligt att han sittr istället för GP.
2015-07-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung

1: vi har är invandring som helt saknar motstycke i något annat land.

2: vi har en kravlöshet som gjort problemen med bidragsutnyttjande, särkrav och kriminalitet värre än något annat land. Exempelvis näst flest våldtäkter i världen.

3: det påtvingas uppifrån ett sinnessjukt självförakt mot det svenska, som ytterligare skapar kriminalitet och förakt mot ursprungsbefolkningen.

4: samtliga partier har gått samman i en kartell för att behålla makten och ignorera folkets missnöje.

5: kulturmarxismen dominerar allt från media, universitet, myndigheter. Den politiserade våta filten är lika tät som i Nordkorea eller forna Sovjet.

6: Att rösta SD är det absolut ENDA sättet för svensken att protestera. Det finns inget annat parti att rösta på, inget som ens föreslår lite minskad invandring. Inget annat parti där det ens tillåts en debatt. Ingen tidning som publicerar insändare, seminarium som lyfter frågan, inga folkomröstningar. Det ENDA sättet för svensken att visa som återstår är att uppge SD.
Helt rätt, det var huvudet på spiken 6 gånger i rad.
2015-07-25, 22:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag har påpekat det tidigare i tråden, men gör det ännu en gång. Sentio är det institut som bäst visar SDs opinion, men de underskattade SD både 2010 och 2014. Inte med alls särskilt mycket, men trots allt en underskattning.

Det finns alltså inget som tyder på att de nu plötsligt skulle överskatta SD. Tvärtom.

Nej precis och det har tidigare i tråden hävdats att Sentio nu viktar med SD, dvs att detta rådata anger högre stöd. Jag har däremot ingen källa på det själv.
2015-07-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Nej det skulle nog inte Bilderberg Löfven våga, hans uppdragsgivare blir nog väldigt förbannade om han sviker överenskommelsen så det kommer inte att hända.
De enda löften han vågar bryta är de till Svenska folket.
2015-07-25, 22:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så...bör vi SD väljare överväga en stödröst på KD? själv kan jag inte förmå mig.,
Jag skulle nog hellre slå 12tums-spik genom testiklarna än att stödrösta på KD.
2015-07-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
När det gäller Sentio och M så ger sentios M-felfaktor 20,8*1,11=23,1 mot SDs 23,3*1,01=23,6%
Så om man är så opartisk som du är så borde det rimliga vara att dra slutsatsen att SD sannolikt gått om med ca en halv procentenhet.

Det är faktiskt sant, hade inte kollat allt för noga på siffrorna. Går nog att säga ganska tydligt att det är väldigt jämnt mellan M och SD.
2015-07-25, 22:55
Medlem
lirareflashbacks avatar
Vet vi nar nasta OU kommer?
Blir ju saklart oerhort intressant att se vad SD kommer att fa for siffror dar.
Tiggarna i Sverige har under sommaren förhoppningsvis starkt SDs siffror.
Attentatet i tunisien ocksa samt alla de som semestrat i sodra europa och sett flykting misaren dar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in