2015-07-24, 04:46
Medlem
RDM90s avatar
Jag är domare och varit i sex säsonger.

Varje gång en spelare hamnar på gräset och sparkar på bollen så börjar halva motståndarlaget skrika "liggande spel!!!", nu när man växt lite i rollen så brukar jag svara förundrandes "ja och?" därtill de inte har något vettigt att säga och går med svansen mellan benen istället (som vanligt btw )

Enda jag hittar från regelboken är följande:
Citat:
Att täcka bollen är tillåtet. En spelare som placerar sig mellan sin motspelare och bollen av taktiska skäl har inte begått något regelbrott så länge bollen hålls inom spelhåll och spelaren inte håller undan motspelaren med sina armar eller sin kropp. Om bollen är inom spelhåll får spelaren angripas korrekt av sin motspelare.
(http://fogis.se/ImageVault/Images/id_115189/scope_0/ImageVaultHandler.aspx)

Jag vet att spelaren inte får hålla fast bollen men det faller under en annan kategori, nu gäller det att en spelare bokstavligt talat bara råkar ligga ner när hen sparkar på bollen och det utan att hindra någon annan att ta den.

Nu till er som vet eller har teorier; varför denna skräck mot spelare som ligger ner? Har det något att göra med reglerna i andra sporter (innebandy kanske?) och har det ens någonsin varit ett regelbrott att spela liggandes?

Undrar du över en regel eller om det finns en annan "myt" som endast används för att manipulera domaren är det bara att skriva så ska vi diskutera fram bästa möjliga svaret

PS, väljer att tillägga amatör innan spelarna för dels har jag inte märkt reaktioner från professionella spelare när det händer och dels har de betydligt viktigare saker att tänka på än domaren i sådana lägen, mod får gärna ta bort amatör om ni så vill.
Citera
2015-07-24, 11:41
Medlem
Vad håller du till i för division?
Citera
2015-07-24, 13:21
Medlem
snillet_1s avatar
Trodde bara det var småbarn som tog det på fullt allvar.
Citera
2015-07-24, 18:28
Medlem
Kan det vara de unga som varvat med innebandy där det inte är tillåtet med liggande spel som håller på så?
Citera
2015-07-24, 20:24
Bannlyst
Jag minns att folk alltid sa det tills vi var ungefär 15, sen började väl de flesta kunna regelboken någorlunda väl.
Citera
2015-07-25, 10:53
Medlem
RDM90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Vad håller du till i för division?

Div6 som HD och Div3 som AD (det jag satsar på)

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Trodde bara det var småbarn som tog det på fullt allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
Jag minns att folk alltid sa det tills vi var ungefär 15, sen började väl de flesta kunna regelboken någorlunda väl.

Vilka distrikt håller ni till så jag flyttar?

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Kan det vara de unga som varvat med innebandy där det inte är tillåtet med liggande spel som håller på så?
Jo tänkte också på det men jag kan ju inte innebandyreglerna så var osäker men det låter ju rimligt
Citera
2015-07-25, 15:25
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Inomhus är det väl förbjudet
Citera
2015-07-25, 19:57
Medlem
Inte.fucking.malmos avatar
RDM90: Tyvärr är din regelbok felaktig och det borde inte vara möjligt.
Citera
2015-07-25, 23:29
Medlem
ArneIIIs avatar
Liggande spel är väldigt vanligt. Titta bara på Björn Runström, en framgångsrik utövare av detta.
Citera
2015-07-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.fucking.malmo

Vad borde inte vara möjligt?
Citera
2015-07-26, 00:09
Medlem
RDM90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Inomhus är det väl förbjudet

Vet faktiskt inte, tror inte det är något problem där heller, glidtacklingar däremot är förbjudna.

Citat:
Ursprungligen postat av Inte.fucking.malmo

Vadå min regelbok? Länkade till officiella också så du får gärna hänvisa var det står att det inte är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in