2015-07-25, 16:07
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Jag såg en dokumentär om vikingar där man trodde att ordet Viking kom ifrån ordet Vik och att Vikingarna genom att smyga i vikar därför blev kallade Vikingar.

Vad kallade vikingarna sig själva under vikingatiden?

Varifrån kommer ordet Viking ifrån tror ni?
Citera
2015-07-25, 16:17
Medlem
franges avatar
En snabb koll på Wikipedia ger lite förslag
Citat:
Det finns olika teorier om ordets ursprung. Till exempel:

* att fara i viking kommer av att man låg i försåt med sina skepp i havsvikar.
* personer från Vikens rike, som en del anser syftar på området öster och väster om Skagerak, motsvarande dagens fylken Vestfold i nordväst; Akershus och Østfold samt dagens Bohuslän till Göta älv i sydöst, inklusive hela Hisingen.
* ett ord för "byte av roddarlag" som härstammar från tiden innan nordborna hade lärt sig seglarkonsten[4].
* det latinska ordet vicus ('by', 'köpstad'), via fornengelskans wíc, vilket skulle förklaras med att vikingarna främst var köpmän.[5]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Viking
Citera
2015-07-25, 16:24
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
En snabb koll på Wikipedia ger lite förslag

https://sv.wikipedia.org/wiki/Viking

Okej tack för Wikipedia. Kanske inte det trovärdigaste sidan men...

Kallade dom själva sig för Vikingar tror du?

Varifrån kommer ordet Viking ifrån tror du?
Citera
2015-07-25, 16:28
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Okej tack för Wikipedia. Kanske inte det trovärdigaste sidan men...

Kallade dom själva sig för Vikingar tror du?

Varifrån kommer ordet Viking ifrån tror du?
Står omnämt på runstenar om jag inte missminner mig.
Citera
2015-07-25, 16:31
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Står omnämt på runstenar om jag inte missminner mig.

Så dom kallade sig själva för vikingar med andra ord...?
Citera
2015-07-25, 16:37
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Så dom kallade sig själva för vikingar med andra ord...?
Står på wikipedia såg jag nu.
Citera
2015-07-25, 16:44
Medlem
Vikingar kallades väl för vikingar pga att deras skepp kunde åka in i grunda vikar och göra sina blixt attacker..
Sen vet jag att i öst kallades dom för varjager
Citera
2015-07-25, 16:47
Medlem
lirareflashbacks avatar
Svd ger nagra forslag pa vad viking betyder.
http://blog.svd.se/historia/2012/10/22/vad-betyder-viking/
Citera
2015-07-25, 16:50
Medlem
akehodells avatar
På en sten i Västra Strö är hugget:
" Fader lät hugga dessa runor efter Ösur, sin broder, som norrut vart död i viking"
Det torde visa att viking betydde något i stil med resa, färd, eller slag, kamp.
Finns en möjlighet att det innefattade både resa och kamp ungefär som härtåg nuförtiden.
Citera
2015-07-25, 17:41
Medlem
studentrolands avatar
Min gissning fastnar för att ordet "viking" kommer sig av det gamla längdmåttet "vika" eller "vikusjö" som varierade mellan olika orter och vattenegenheter, men en genomsnittlig längd på en gammal "vika" var tydligen 8,3 km....det var den längd vilket ett roddarlag kunde tillryggalägga innan de "vek ner sig" för ett utvilat lag som fick ta deras plats vid åran... detta var alltså fallet inomskärs, och innan seglen kommit i bruk...det finns en del att läsa om detta här;
http://marinarkeologi.nu/MT/1979/mt_1979_3__43.pdf
Denna förklaring belyser också grunden till namnet på den gamla orten Vika vid Runns strand i dalarna...
Citat:
Även om det inte finns några historiska eller vetenskapliga belägg, så kan man ändå på goda grunder anta att det sedan urminnes tider funnits en mötes- och kultplats på den åsrygg som skiljer Runn och Vikasjön åt. På "kyrkgärdet " väster om Kyrkbyn finns ett gravfält från järnåldern. Den nuvarande Vika kyrka (som kan ligga på den gamla mötes-/kultplatsen) är från slutet av 1400-talet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vika
Senast redigerad av studentroland 2015-07-25 kl. 17:47.
Citera
2015-07-25, 17:50
Medlem
OvissFramtids avatar
Vikingarna kallades för "Rus" i östra Europa, Rusfolket..dock vet jag inte om de kallade sig det själva för ruser (de svenska vikingarna alltså) men araberna, slaverna och byzantinerna kallade dom för det eller "väringar" - varangians...Har dock för mig att vikingarna själv hade ett ord i fornnordiskan "Vikingr",.I västra europa kallades vikingarna för "nordmenn/northmen"...Nån brittisk präst lär ha sagt "God save us from the wrath of the northmen", Araben Ibn fadlan som stött på de svenska vikingarna sa något i still med (på arabiska då) "I have seen the Rus...etc etc" Så jag tror inte att någon kallade dessa för "vikingar" på den tiden, det är väl nånting man kommit på nu i modern tid att kalla dessa för just det och att "viking" betyder en person som seglar och plundrar...Jag är inte särskilt insatt i vikingahistoria hehe så ursäkta
Citera
2015-07-25, 17:50
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkunge
Vikingar kallades väl för vikingar pga att deras skepp kunde åka in i grunda vikar och göra sina blixt attacker..
Sen vet jag att i öst kallades dom för varjager

Jag har också denna teori. Deras båtar låg högt i vattnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in