2015-07-25, 15:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Polisen ska ju ha fått tips om männen i veckan där, och tydligen skuggat dem också.

http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Så något mer fanns det nog.
Detta "något mer" kan ha varit att man sett att bröderna tidigare gjort sig ärenden till manskapsboden (eller "verktygsskjulet").
2015-07-25, 15:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Nåt mer" handlar väl om att Lisa återfinns några timmar därefter. Sen finns som sagt uppgiften om att de inte kunnat förklara varför de befunnit sig nära fyndplatsen där hon återfinns. Skulle inte detta räcka till att anhållas vilket skedde vid 01-tiden?

"Anhållna" är kanske inte rätt ordval där, men såhär:

Vad som krävs för att vara bemyndigad att föra ut, och föra iväg personerna till inledande förhör, är mer av anledningen "fingrarna i syltburken"...

Nu infann sig tillfället att nästan ertappa MGM med fingrarna i syltburken, i form av konfrontationen mot MPS, och vad dessa uppgifter består i.

Helt enkelt en uppenbar anledning att i stundens hetta, plocka in MGM.
2015-07-25, 15:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
På ren svenska, utan att fortsätta snöa in på detaljer:
Polisen har haft lite koll på dessa, men en bit ifrån att vara juridiskt bemyndigade att initiera något.
Den känslan har jag haft ända sedan Trolläng yttrade sig om "polisiär intuition"

Ja, jag ser att du sitter med den "magkänslan"..
Jag ser tvärtom inget som indikerar på detta via den fortlöpande rapporteringen. Magkänslan verkar handla om att de uppträdde suspekt via MP:s uppgifter och vänder kosan direkt dit istället för rapporterad fyndplats (= polisiär intuition) - dvs de fick en känsla om att det var nåt skumt med brödernas beteende. En här-och-nu känsla.
Står nån och motar bort MP vid ett fynd - kanske hotfullt - vore det väl rent korkat att inte reagera.
2015-07-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om kroppen hade lämnats kvar vid mopeden hade det kunnat ses som ett dråp, men sannolikt är mordet på Lisa något helt annat.
Men för att få svar på många frågor måste obduktionsprotokollet komma ut.
Om kroppen är styckad på ett brutalt sätt för att skapa rädsla och skräck var det lämpligt att brottsplatsen fanns på ett annat ställe, än i närheten av mopeden.
Det gäller att använda så lite tid som bara är möjligt vid platsen där mopeden fanns.
Därför sökningen skulle utgå från mopeden och området däromkring.
Fyndplatsen fanns på en plats som var undanskymd och sedan kunde de lämna snabbt området därifrån.
Alla de här momenten måste gå mycket snabbt därför det finns alltid en risk för upptäckt, men den risken minimeras med att momenten går mycket snabbt.

Finner det otroligt om det hade funnits tid till att stycka
När skulle det ha skett?
Pappan/polis var snabbt på plats och letade redan sön kväll.
Sen var det folk i området i stort sett hela tiden
2015-07-25, 15:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur vet du att bara få personer hade tillgång till fyndplatsen? Om den var olåst hade alla tillgång till den.

Vad är märkligt i att de arbetade istället för att söka? De flesta av Götenes invånare sökte inte.

Jag ser inget konstigt i att litauerna inte var med och sökte. De hade ett jobb att sköts. Inte heller Lisas arbetsgivare Lena och Lisas kollegor sökte. De jobbade istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Jag förstår inte varför GM söker sig till byggnader med risk för att stöta på folk som kan se bilen m.m.
Om GM dumpade Lisa på natten då det var mörkt är det omöjligt att se boden, om GM inte redan visste om att den fanns.
Tror inte GM känner på olika dörrar i hopp om att den ska vara olåst, då hade det varit betydligt enklare att dumpa henne i skogen någonstans
Kanske flera mil bort

Jag har svårt att tro att GM dumpade henne på Martorp i mörker. Det var ljust till nån gång efter 22. Lisas pappa kom till området runt 21-21.30. Efter det kryllade bygden av folk som var där hela natten. Om han hade henne i t ex ladan så måste han ha flyttat henne före pappan kom (dvs då det var ljust).

Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om kroppen hade lämnats kvar vid mopeden hade det kunnat ses som ett dråp, men sannolikt är mordet på Lisa något helt annat.
Men för att få svar på många frågor måste obduktionsprotokollet komma ut.
Om kroppen är styckad på ett brutalt sätt för att skapa rädsla och skräck var det lämpligt att brottsplatsen fanns på ett annat ställe, än i närheten av mopeden.
Det gäller att använda så lite tid som bara är möjligt vid platsen där mopeden fanns.
Därför sökningen skulle utgå från mopeden och området däromkring.
Fyndplatsen fanns på en plats som var undanskymd och sedan kunde de lämna snabbt området därifrån.
Alla de här momenten måste gå mycket snabbt därför det finns alltid en risk för upptäckt, men den risken minimeras med att momenten går mycket snabbt.

Styckningar brukar ske för att lättare göra sig av med en kropp eller för att GM njuter av att stycka. Varifrån har du fått att en eventuell styckning av LH ör gjord för att framkalla skräck och rädsla? Hos vem? Varför?
2015-07-25, 15:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Är inte lagd åt det hållet min vän!
Visst är det ett jävligt scenario jag målade upp, inte ur
fantasin utan av de som sett, jag förstår din reaktion
och delar den helt och fullt.
Ta och använd dom få hjärnceller du har kvar till att
räkna ut den här ekvationen:

Varför tror du det är yppande förbud i ett så stort medialt
fall där alla borde få höra direkt hur det ligger till?

Sedan kan du ta och dricka din förmodade energi dryck
och fortsätta spela klart pacman 4 eller vad du gör mellan
dina koleriska tonårs utbrott.

Trolläng förklarade på presskonferensen dagen efter att LH hittades att det mer eller mindre är locket på hädanefter. Så har det blivit.

Polisen lägger ner otroliga resurser på att klara ut detta fall. Inget får störa FU. Noggranheten i förberedelserna är mycket hög, inget får lämnas åt slumpen. Vilket är rätt men visst vill man veta vad som hänt, och det kommer vi, kanske bara till viss del dock, att få göra tids nog.
2015-07-25, 15:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Misstankarna riktas i första hand mot dem som som regelmässigt uppehåller sig på platsen. Ett villospår som leder polisen bort från Martorp bör placeras norr om platsen för försvinnandet, alltså i motsatt riktning, och då på en plats där det hittas.
Bröderna hade hur som helst omfattats av misstankar, helt oavsett ladan. - Ja, det borde gm ha tänkt på, men pizzzerian låg väl söderut, och han hade nog annat att tänka på än att fara omkring och sprida ut LH:s tillhörigheter (som han då skulle ha behövt förvara i sin bil en viss tid med risken att polisen när som helst kunnat stoppa honom för att kontrollera både honom och hans last). - Med facit i hand är det många gm som skulle ha agerat annorlunda. - Här har du en tidspressad gm med starka skäl att hålla polisen borta från Martorp. - Betr. mobildelarna finns starka skäl anta att han trott att de aldrig skulle kunna hittas.
2015-07-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Detta "något mer" kan ha varit att man sett att bröderna tidigare gjort sig ärenden till manskapsboden (eller "verktygsskjulet").

Ja absolut. Innan gripandet så ska de ju tydligen haft koll på att en av bröderna rört sig runt Martorp, enligt lösa rykten så ska han ha förklarat det med att han letade efter sin katt (inte troligt att det är så).
De hade en katt som de tagit hand om (http://www.expressen.se/gt/kvinnans-advokat-hon-ar-valdigt-lattad/) men vet inte vad man ska lita på i påståendet att han letade efter den runt Martorp.

Vi får antagligen reda på allt när FUP släpps, men det är en olidlig väntan.
2015-07-25, 15:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag ser att du sitter med den "magkänslan"..
Jag ser tvärtom inget som indikerar på detta via den fortlöpande rapporteringen. Magkänslan verkar handla om att de uppträdde suspekt via MP:s uppgifter och vänder kosan direkt dit istället för rapporterad fyndplats (= polisiär intuition) - dvs de fick en känsla om att det var nåt skumt med brödernas beteende. En här-och-nu känsla.
Står nån och motar bort MP vid ett fynd - kanske hotfullt - vore det väl rent korkat att inte reagera.

Nej, det är inte bara en magkänsla.

Tänk på att dessa MGM även finns listade sedan dag 1.
Man bör ju inte utgå från att varken spaningsledningen eller individuella yttre patruller stått och kliat sig i huvudet fram till Fredag, och att det blir 100% slump, vad som sker på Fredag.
Sökinsatsen var ju fokuserad och ganska tydligt övertygad om att Lisa funnits kvar i området, vilket då också innebär kartläggning av platser, personer och sist men inte minst insamlade uppgifter/tips.

Uppenbart.
2015-07-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Onsdag kväll 10 juni 22:31 skickar jag dom här
koordinaterna till Polisen.

Longitud och Latitud
58.539906 , 13.370308
N 58º 32.39436' , E 13º 22.21848'
N 58º 32' 23.6616'' , E 13º 22' 13.1082'')

En person som jag visserligen inte tror
har att göra med mordet, men borde
ha ett och annat att förmedla till Polisens
utredare med sin yrkesbrottsliga stolthet.
Bra gehör och social kände jag att han kunde
vara den med kartan kanske inte med
" guldklimpen".

Två dagar senare hittar man Lisa Holm kropp
ett sten kast därifrån.
Sent på fredagen eller om det var lördags kvällen.
Hur som helst har jag klandrat
mig själv för att jag inte åkte upp dit,
om hon levde kanske hon gjort ljud
ifrån sig.
Att följa sin intuition till pricka, det ångrar jag.
Nu har nog denne förhörts, och skulle
förhörts oavsett , han har givetvis
inget med detta att göra.
Hon var troligen död i boden redan då.
Det grämer mig, om det nu inte var så.
Hon var ett barn och sådant ska inte få
hända barn.
Vuxna har ihjäl varandra mest hela tiden
och visst är det många gånger kvinnor
som drabbas.
Otäckt är det, och bättre blir det inte av
att träffat A.Jönsson på affären nyligen.
Han pratade bara om hur otroligt kulturellt
vackert det var i Blomberg och han minsann
bodde på sitt högsäte, ja det var så fonobelt.
Hela tiden tänkte jag på hur jag reagerade
på dom intervjuer som gjorts i tv, han
passade in i bilden på en välsmord Socipatisk
natur.
Jag tänkte på Lisa Holm, att jag kanske
stod framför en man som medverkat till hennes
död, och en sådan skulle givetvis aldrig knappt bli
förhörd så grundligt även om det skulle
vara på en vanlig bondes ägor skulle varje
ansiktsuttryck avläsas och spelas in för noga
analys efter förhör.
Men inte A.Jönsson på sitt lilla herre döme,
nej inte han, som är god för många hundra miljoner.

Jag har tyvärr träffat dom förut, i utlandet
från forna diktaturer, som visserligen varit gamla
men allt för många liv på sitt samvete.

Jag får det troligt att han medverkat eller skyddat
och håller inne information efter som det är
någon väldigt nära som utfört det, det är naturligtvis
inte första gången.
Annars skulle detta klaras upp på väldigt
kort tid,givetvis.

I intervjun med AJ angående fyndet av handsken ser det ut som han grubblar en hel del och börjar stamma och måste tänka till i vilken ordning av omhändertagandet av handsken gick till.

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076
2015-07-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man nu tänker sig att NB=gm, hur hade han då förfarit med mopedhandsken?

1. Om han var skyldig till ett övergrepp i ladan eller mjölkrummet?
2. Om han var skyldig till ett övergrepp mellan ladan och Martorp?

Om 1: Hade han då inte anlänt tidigare till ladan för att kolla läget eftersom han vetat vad som utspelat sig här? - Hade han inte försökt avleda från handsken (gå omkring lite, försöka sparka bort den, ställa sig så att övriga inte såg den, etc), i stället för att vara den som upptäckte den och lät den vandra vidare till nästa person, för att slutligen AJ skulle bära i väg handsken till polisen?

Om 2. Hans handhavande av handsken blir då mer begripligt; man kan t.o.m. tänka sig att han medvetet placerat den i ladan för att få polisen att koncentrera sig på en plats där han visste att man garanterat inte skulle hitta något som skulle kunna koppla ihop honom med LH. - Härtill kan han ha räknat med att genom fyndet frikopplas från arbetet i ladan och därmed på ett mer naturligt sätt få röra sig på andra platser i området.

I intervjun säger AJ, "vi" såg helt plötsligt handsken. Kan alltså varit någon av de andra två som såg den först. Han talar om att det är NB som plockade upp den först. (Kanske för att han var den som stod närmast, i ett försök att dölja den?)
2015-07-25, 15:15
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är långsökt att det ska ha varit någon som inte kände till området.
Absolut. En gärningsman, som inte är från trakten och kör en bil med en mördad person i, skulle knappast köra in i ett ladugårdskomplex där det mycket väl skulle kunna finnas folk och det följaktligen var stor risk att han blev observerad. Han skulle omöjligt kunna veta ifall han plötsligt skulle möta någon bland byggnaderna eller när han öppnade en dörr till något utrymme.

Jag menar att gärningsmannen måste ha vetat att det inte fanns någon på platsen som skulle se honom - och om han mot förmodan blev sedd skulle det vara så naturligt att han kom dit att ingen skulle bry sig. Och då skulle han helt enkelt kunna köra därifrån igen och lägga kroppen någon annanstans.

En person utan kännedom om trakten skulle ha kört ut till något ödsligt område, dumpat kroppen där och sedan kört vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in