2015-07-25, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
DÖ gäller mellan alliansen och S samt Mp inget annat! De bestämmer vad som ska hända med DÖ det kan inga andra göra! Jag tycker en tråd som diskuterar ett felaktigt förhållande är värd att dö.

Man kan se på den här tråden också på ett sätt där man tar hänsyn till den frustration som SD:s hejarklack känner, när de nu äntligen upptäcker vad Decemberöverenskommelsen går ut på, nämligen att hålla SD i livslång karantän.

Trådar som den här kommer du se mycket av, de kommande tre åren, och sedan minst fyra år till. Sätt dig tillrätta och njut av fulla drag.
Senast redigerad av Wumtata 2015-07-25 kl. 08:10.
Citera
2015-07-25, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen
Jag tror att nu när SD verkligen flyger fram i opinionen så börjar 7klövern tänka hur fan de ska göra för att stoppa det som händer, och de kommer antagligen med mindre vackra metoder ändra grundlagarna så val enbart sker var tionde år, eller kanske rent av förbjuder SD.

Detta låter extremt, men inget förvånar mig längre i Sverige.

Grundlagen kan bara ändras genom att samma beslut tas i två olika mandatperioder. För att kunna ändra grundlagen för hur grundlagen kan ändras krävs samma sak.
Citera
2015-07-25, 10:32
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Grundlagen kan bara ändras genom att samma beslut tas i två olika mandatperioder. För att kunna ändra grundlagen för hur grundlagen kan ändras krävs samma sak.

Fast det där brukar dom ju kuppa bort genom att göra en ändring precis innan val och sen se till så att media inte rapporterar om det. Sen är det klart efter valnatten.
Citera
2015-07-25, 10:34
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Fast det där brukar dom ju kuppa bort genom att göra en ändring precis innan val och sen se till så att media inte rapporterar om det. Sen är det klart efter valnatten.
Har du nåt exempel på hur "de brukar kuppa"...? Ni högerpopulister brukar vara rätt bra på att se spöken överallt.
Vad jag vet så är det rätt sällan man ändrar i grundlagen.
Citera
2015-07-25, 10:51
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har du nåt exempel på hur "de brukar kuppa"...? Ni högerpopulister brukar vara rätt bra på att se spöken överallt.
Vad jag vet så är det rätt sällan man ändrar i grundlagen.

Fast det där är ganska nära sanningen faktiskt. Om Sjuklövern är överens blir det inget att diskutera och därför ointressant för medier att följa. T o m DN tyckte att det var lite väl lite debatt för några år sedan när man ändrade grundlagen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/i-dag-far-sverige-en-ny-grundlag/
Citat:
I dag röstar sju av åtta partier i riksdagen för de största förändringarna i grundlagen sedan 1974. Men det finns en demokratisk baksida med den breda enigheten. Den offentliga debatten har nästan helt lyst med sin frånvaro.

...
Med undantag för SD:s kritik har det varit i stort sett tyst under den långa vägen fram till dagens historiska beslut i riksdagen – flera års grundlagsutredning följt av två beslut i riksdagen med ett val emellan: först i våras och så i dag.

– Jag har försökt vid flera tillfällen. Medialogiken är numera så att det man är överens om blir ingen nyhet, säger Per Bill.

Hela vägen har sju partier - tre rödgröna och fyra borgerliga – följts åt och kompromissat i fråga efter fråga.

– Att det är en så bred överenskommelse är orsaken till att debatten blivit mindre än vad den skulle ha varit i annat fall. Jag välkomnar alltid debatt och skulle gärna haft mer diskussioner kring detta, säger Peter Hultqvist, S-gruppledare i KU.

Både S och M "beklagade" att det inte blivit någon "debatt".

Så ja, grundlagen går väldigt enkelt att ändra på utan att det blir några rubriker, på sin höjd en liten notis. Förutsatt att partierna är överens.
Citera
2015-07-25, 11:01
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Så ja, grundlagen går väldigt enkelt att ändra på utan att det blir några rubriker, på sin höjd en liten notis. Förutsatt att partierna är överens.
Åkej, ett enskilt fall. Å andra sidan vet alla att SD väljare lider av galopperande paranoia. Kanske välgrundat.
Men om inte annat så lär det väl uppmärksammas här på Flashback, vi lider ingen brist på SD trådar direkt.
Citera
2015-07-25, 11:16
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Åkej, ett enskilt fall. Å andra sidan vet alla att SD väljare lider av galopperande paranoia. Kanske välgrundat.
Men om inte annat så lär det väl uppmärksammas här på Flashback, vi lider ingen brist på SD trådar direkt.

Det handlar ju om ändring av grundlagen, det finns bara enskilda fall.
Citera
2015-07-25, 12:06
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg
87% röstade för mer invandring? Vilket skitsnack, du kan ju kolla på de undersökningar som gjordes för ett par månader sedan där enbart ca 20 % var för ökad invandring medan ca. 60 % ville ha minskad invandring. Källa säger du? Den blir du inte serverad utan du får leta upp den själv. Att utgå från att alla som inte röstade på SD skulle vara för mer invandring bevisar ju att du verkar vara aningen lågintelligent, inget personangrepp utan mer ett konstaterande. Får många är inte invandringen den viktigaste frågan, så de kan ha helt andra syften med sin röst. SD blir hur som helst minst näst största parti i riksdagen om lite mer än 3 år, förmodligen blir de störst.

Det förändrar fortfarande inte faktumet att 87% röstade på partier som är för invandring. Då är det ju den politiken som ska drivas. Jag ser inte vad som är odemokratiskt med att driva den politiken som svenska folket röstade på?
Hur kan ni tycka att det skulle vara mer demokratiskt att driva den politiken som 13% av Sverige röstade på? Gentemot den som Majoriteten röstade på?
Citera
2015-07-25, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Fast det där är ganska nära sanningen faktiskt. Om Sjuklövern är överens blir det inget att diskutera och därför ointressant för medier att följa. T o m DN tyckte att det var lite väl lite debatt för några år sedan när man ändrade grundlagen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/i-dag-far-sverige-en-ny-grundlag/

Både S och M "beklagade" att det inte blivit någon "debatt".

Ja, men tror du verkligen att något parti eller för den delen alla partier utom SD vill ändra så att det bara är val vart tionde år? Vad nu det skulle påverka för den delen. När det väl blir val hade tom jag varit så pissed på de partierna som sett till att en sån grundlagsändring gick igenom att jag röstat på något av alla de nya partier som då hade uppstått (tro inte att SD kommer sitta ensam som oppositionsparti om något sådant skulle hända). Iofs skulle en sådan grundlagsändring också i princip kräva att samhället skulle bli så korrupt att diktatur införs, så eventuella val och opposition skulle spela mindre roll.

Det känns helt enkelt så avlägset att det väl snarare är ett ämne för konspirationsforumet.
Citera
2015-07-25, 13:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Det förändrar fortfarande inte faktumet att 87% röstade på partier som är för invandring. Då är det ju den politiken som ska drivas. Jag ser inte vad som är odemokratiskt med att driva den politiken som svenska folket röstade på?
Hur kan ni tycka att det skulle vara mer demokratiskt att driva den politiken som 13% av Sverige röstade på? Gentemot den som Majoriteten röstade på?

Därför att de olika åsikterna ska jämkas samman i riksdagen. Folkets åsikter alltså. Det är i själva verket riksdagsledamöternas uppgift att känna av folkviljan och sedan rösta därefter.

Notera även att det finns en djup meningsskiljaktighet mellan folket och politikerna, alltså när det gäller invandringen.
Citera
2015-07-25, 13:41
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Jag vet att du hört talas om "kamrat fyra procent", som med undantag för MP (1991) och V (1968) alltid sett till att hålla småpartierna över riksdagsspärren.
Så är det ju. Att KD:s egentliga stöd 2014 var 4,5% är ju bara skitsnack till exempel.
Men frågan är om inte svenskan fegar ur 2018, när man ser att det är SD mot 7K. Då kanske man väljar att rösta på S eller M för att försäkra sig om att sin röst är värt något.

Citat:
Dessutom kan partierna ingå en gemensam valsamverkan, i stil med den som gjordes 1985, då C och KD deltog i valet på samma valsedel.
Antagligen går det inte så långt, jag tror att svensken skulle bli ganska irriterad om MP + VPK samt KD + FP (+ C) ingår i en slags gemensam valsamverkan.
Citera
2015-07-25, 13:51
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9

Med ditt resonemang så kan man ju säga att 93% inte vill se MP i regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in