• 1
  • 2
2015-04-30, 22:34
Medlem
Hej!

Jag hoppas detta kommer låta vettigt och är inte okunnig inom datorvärlden.

Min dator har hängt sig extremt. En dag, bara några dagar efter att jag satte ett lösenord på skiten så kan jag helt plötsligt inte logga in. Jag har datorn på engelska så då står det alltså "the username or password is incorrect". Jag VET vad jag har för lösenord men det går fan inte att komma in, är så himla irriterad. Jag har ingen backup på datorn heller så det sket ju sig. Jag har prövat med liknande lösenord I FALL jag nu inte märkt att jag skrivit fel. Gamla lösenord (i fall datorn hoppat tillbaka i tiden kommer jag inte ens ihåg för det var ca 2 år sedan). Detta hände nu alltså för ca 1-2 månader sedan då jag lade undan den för blev så jädra arg.

Min dator är en 3 år gammal Packard Bell med Windows 7, funkar helt okej för att ha som förvaring för musik, dokument osv, då den är rätt så gammal.

Den används för övrigt inte så ofta då den är så seg och jag ändå har en Macbook till skoldator, men vad fan, den är ändå MIN helt, skoldatorn är inte min helt, även om man har med den hem osv.

Är så jävla tacksam för svar om någon blivit "utsatt" för detta och har fixat det, helst utan att behöva lämna in den o skit, men vad gör man inte för en gammal "kompis".
Citera
2015-04-30, 23:18
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Hade du svensk eller engelsk layout på tangentbordet när du satte lösenordet? Det kan ibland hända att det har växlat region/layout vid inloggning vilket gör att det du trycker på inte är vad Windows tar emot.
Citera
2015-05-01, 00:11
Medlem
Håller med föregående inlägg om att layout förmodligen är ditt problem.

Prova att trycka in ditt lösen enligt den här mallen:
KB_United_States-NoAltGr.svg

(Obs att knappen längst till höger på QWE-raden på bilden, oftast sitter längst till höger på ASD-raden på våra tangentbord.)
Citera
2015-05-01, 00:55
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta datorn från t.ex. en Ubuntu-CD och gå till filsystemet och spar en kopia på c:\windows\system32\utilman.exe t.ex. utilman.exe.original

Kopiera CMD.EXE till UTILMAN.EXE dvs skriv över UTILMAN.EXE med innehållet i CMD.EXE

Starta upp Windows som vanligt igen och vid inloggningsprompten trycker du flera gånger på t.ex. SHIFT så att UTILMAN.EXE exekveras, då får du upp en kommando-prompt där du skriver: net user myusername mynewpassword

EXIT. Logga in med "myusername" och ditt nya lösen.
Citera
2015-05-01, 10:06
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2015-05-01, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Håller med föregående inlägg om att layout förmodligen är ditt problem.

Prova att trycka in ditt lösen enligt den här mallen:
KB_United_States-NoAltGr.svg

(Obs att knappen längst till höger på QWE-raden på bilden, oftast sitter längst till höger på ASD-raden på våra tangentbord.)

Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Hade du svensk eller engelsk layout på tangentbordet när du satte lösenordet? Det kan ibland hända att det har växlat region/layout vid inloggning vilket gör att det du trycker på inte är vad Windows tar emot.

Jag satte så jag hade svenskt tangentbord då åäö försvinner. Men ja det kan ju ha hänt men är lite osäker på hur och vart knapparna då sitter, eftersom det flyttar sig lite då de inte har vissa knappar, försöker kolla på den bilden iconicatab skickade men är ändå osäker. Får klura ut lite hehe
Citera
2015-07-15, 16:05
Medlem
Puffar upp denna lite, om det nu går.

Jag fick hjälp utav en datorkunnig för ett tag sedan, han försökte installera om windows men då behövde man skriva in lösenordet. Så då tog det stopp direkt. Han satt och pillade med den i ca en timma och prövade med olika skivor, antagligen olika reboots och även någon lösenordsskiva som kan på nått sätt lägga in ett annat lösenord, eller liknande men detta fungerade inte.
Citera
2015-07-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompelledInk
Puffar upp denna lite, om det nu går.

Jag fick hjälp utav en datorkunnig för ett tag sedan, han försökte installera om windows men då behövde man skriva in lösenordet. Så då tog det stopp direkt. Han satt och pillade med den i ca en timma och prövade med olika skivor, antagligen olika reboots och även någon lösenordsskiva som kan på nått sätt lägga in ett annat lösenord, eller liknande men detta fungerade inte.

Hade du Fn eller Caps Look knappen intryckt när du skrev in lösenordet?

Hur långt kommer ni när den frågar den efter lösenord när ni installerar om?

Kan ni gå in i bios och ändra att datorn ska starta från Windows CD/DVD?
Är det lösenord på bios också eller är det bara i Windows?

Testa att pumpa som besatt F11 eller Ctrl+F11 medan datorn startar för att få upp återställnings meny. Kan också var nån annan F knapp för det kan varierar.
Senast redigerad av panpo98 2015-07-15 kl. 17:20.
Citera
2015-07-15, 17:41
Medlem
Filantropis avatar
Bränn ut en bootbar skiva med Kon-boot så kan du komma förbi lösenordet.
Citera
2015-07-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Hade du Fn eller Caps Look knappen intryckt när du skrev in lösenordet?

Hur långt kommer ni när den frågar den efter lösenord när ni installerar om?

Kan ni gå in i bios och ändra att datorn ska starta från Windows CD/DVD?
Är det lösenord på bios också eller är det bara i Windows?

Testa att pumpa som besatt F11 eller Ctrl+F11 medan datorn startar för att få upp återställnings meny. Kan också var nån annan F knapp för det kan varierar.

Jag har prövat med och utan Caps Lock men hur ska jag "använda", om det är nu ett alternativ till felet, Fn knappen? Prövade att hålla inne den på första bokstaven i lösenordet då det är en stor bokstav men inget blev bättre.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg men det var nästan direkt när han skulle "öppna" skivan.

Det var det vi försökte göra men det var då lösenordet kom upp, vi kunde alltså inte komma in på skivan överhuvudtaget.

Nu råkade jag ställa datorn på viloläge och när jag startade igång den igen så kom det upp att den installerar uppdateringar? Den har stått i flera månader och behöver bara installera en uppdatering som jag heller inte kunnat godkänna eller se. Hmm..

Prövade att trycka (flera gånger) på F11 knappen men det hände inget mer än att den pep högt efter en stund efter varje gång jag tryckte på F11. Ctrl-F11 gjorde absolut ingenting utan den fortsatte att starta som vanligt och man kom till inloggningen.
Citera
2015-07-20, 10:03
Medlem
Om det är en skoldator så har de kanske lagt in ett lösenord på bios och då får ni fråga dom om det.
Citera
2015-07-25, 08:29
Medlem
Jag hade samma problem som du. Det här videon löste mitt problem
Så kan du återställa ditt lösenord eller inte ha något lösen.
Va ganska enkelt att fixa själv
https://www.youtube.com/watch?v=xXFV1w-8jww
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här