2015-07-24, 20:36
Bannlyst
Tror alla har låst fast sig att den misstänkte är mördaren och glömmer bort dem andra ledtrådarna.
Den med oregistrerad fyrhjuling, skåpbilen och en silvrig bil.
Fast dessa ledtrådar slutar ganska tvärt Och den som spelar oskyldig pekas ut. Det blir spännande vad den tekniska utredningen består utav. Och vad han har att säga till sitt försvar
2015-07-24, 20:37
Medlem
En fråga:

Vet vi med säkerhet om man hittat kroppen innan eller efter gripandet av litauerna??
2015-07-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litehemligt
Först, det sannolika. Åklagaren har antagligen teknisk bevisning på den anhållne, varför annars släppa de två andra?

Nu till en annan, och i mina ögon, mer sannolik och inte föreslagen alternativ teori än de andra som cirkulerat.

Hur många dödsolyckor med fyr-hjulingar sker det varje år? Väldigt många, vilket debatteras friskt.

Därför. GM möter upp Lisa utanför caféet med sin fyr-hjuling och frågar efter hjälp; eftersom Lisa har hjälm på/med sig redan så är det naturligt att hon tar med sig den och följer med.

Olycka sker på vägen, precis där mobiltelefonen/skalet påträffades, och Lisa dör/skadas väldigt illa.

GM får panik, exempelvis för att skydda rykte eller heder eller helt enkät frö att han är chockad. Han kommer slutligen till slutsatsen att bäst är att gömma kroppen, vilket sker på fyndplatsen.

GM förstår det oundvikliga (att Lisa kommer hittas) och planterar handsken lämpligt dagen efter eller inför dagen efter.

Mord-alternativet som annars förs fram förutsätter en del osannolika händelser där den, enligt mig, mest tveksamma är den med mobiltelefonen. Först förutsätter den att en situation har uppstått där GM medvetet har krossat den, därefter har GM glömt att han gjort det och lämnat den på sin plats?

Föreställ er det scenario jag föreslår. Där är GM omedveten om mobiltelefonen (för att den krossades under fyr-hjulingen) och tror sig i övrigt ha “städat upp”. Vidare förklarar den varför Lisa tog/hade med sig hjälmen vid försvinnandet. Den förklarar också det geografiska i de fyndplatser som är kända.

Vem körde fyrhjulingen?
2015-07-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
1. Nämnt i media känns inte direkt som "finns bevis".

2. Chrisemil ger en bra förklaring varför Lasermannen inte var ett särskilt bra exempel.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Eftersom det råder yppandeförbud kan vi inte bygga våra teorier eller argumentationer på annat än den info vi fått från vittnen eller media och får således anta att den infon stämmer.

Annars hade vi kunnat stänga ner tråden i samband med att yppandeförbudet fastslogs.
2015-07-24, 20:40
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
En fråga:

Vet vi med säkerhet om man hittat kroppen innan eller efter gripandet av litauerna??
Ja, det har tydligt framkommit från polisens uttalanden att kroppen hittas efter gripandet till förhöret.
2015-07-24, 20:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Yppndeförbudet gör ju att vi inget vet.
(...)
Det måste ju ha funnits något som skedde som ledde till att Lisa avhändes telefonen. Och att telefonen förstördes. Det tyder på ilska från gärningsmannen.

Min gissning är alltjämt att hon fotade GM med telefonen. Hen kände sig med rätta hotad då.
Om så är fallet, hade ICloud kunnat vara till hjälp...
2015-07-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337

- Det finns bevis på att man varit och handlat/köpt pizza kl 19.30. Skulle nästan vilja påstå att du måste ha psyke som en elitsoldat eller liknande för att överhuvudtaget hålla ihop den situationen någorlunda.

Han kan ju ha fångat henne, ätit pizzan och sen dödat henne..hon kan ju ha levt flera dagar efteråt..allt behöver inte ha hänt innan pizzan..
2015-07-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Min gissning är alltjämt att hon fotade GM med telefonen. Hen kände sig med rätta hotad då.
Om så är fallet, hade ICloud kunnat vara till hjälp...

Och varför skulle hon fotat honom? Sannolikt var hon chockad och livrädd.
Tror du hennes spontana tanke i det läget är o fota gärningsmannen?
2015-07-24, 20:44
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Först, det sannolika. Åklagaren har antagligen teknisk bevisning på den anhållne, varför annars släppa de två andra?

Nu till en annan, och i mina ögon, mer sannolik och inte föreslagen alternativ teori än de andra som cirkulerat.

Hur många dödsolyckor med fyr-hjulingar sker det varje år? Väldigt många, vilket debatteras friskt.

Därför. GM möter upp Lisa utanför caféet med sin fyr-hjuling och frågar efter hjälp; eftersom Lisa har hjälm på/med sig redan så är det naturligt att hon tar med sig den och följer med.

Olycka sker på vägen, precis där mobiltelefonen/skalet påträffades, och Lisa dör/skadas väldigt illa.

GM får panik, exempelvis för att skydda rykte eller heder eller helt enkät frö att han är chockad. Han kommer slutligen till slutsatsen att bäst är att gömma kroppen, vilket sker på fyndplatsen.

GM förstår det oundvikliga (att Lisa kommer hittas) och planterar handsken lämpligt dagen efter eller inför dagen efter.

Mord-alternativet som annars förs fram förutsätter en del osannolika händelser där den, enligt mig, mest tveksamma är den med mobiltelefonen. Först förutsätter den att en situation har uppstått där GM medvetet har krossat den, därefter har GM glömt att han gjort det och lämnat den på sin plats?

Föreställ er det scenario jag föreslår. Där är GM omedveten om mobiltelefonen (för att den krossades under fyr-hjulingen) och tror sig i övrigt ha “städat upp”. Vidare förklarar den varför Lisa tog/hade med sig hjälmen vid försvinnandet. Den förklarar också det geografiska i de fyndplatser som är kända.
Problemet är att det är flera hundra meter mellan fodralet/mobildelar och displayen.
2015-07-24, 20:46
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
Eftersom det råder yppandeförbud kan vi inte bygga våra teorier eller argumentationer på annat än den info vi fått från vittnen eller media och får således anta att den infon stämmer.

Annars hade vi kunnat stänga ner tråden i samband med att yppandeförbudet fastslogs.
Sure men använd inte orden "finns bevis" i din argumentation så köper jag den bättre.
2015-07-24, 20:47
Medlem
Citat:

Helt osannolikt, med lite reservation.
Varför lämna nyckeln kvar i tändningslåset?
Den som äger fyrhjuling i området har med all säkerhet blivit förhörd och topsad + om det rört sig om en olycka så hade det funnits uppenbara spår på fyrhjulingen.
Visst är allt möjligt, men din teori känns oerhört långsökt, tyvärr.

Fyndplatsen har vi inte fått verifierad heller, men om det rör sig om baracken eller inne i en lada på Martorp så hade folk som jobbar där hittat henne, inte polisen!
2015-07-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havsprinsessan
Han kan ju ha fångat henne, ätit pizzan och sen dödat henne..hon kan ju ha levt flera dagar efteråt..allt behöver inte ha hänt innan pizzan..

Det kräver isåfall ett ännu starkare psyke och är i min mening inte troligt men i det här fallet känns ingenting troligt så visst, kanske det..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in