2015-07-24, 18:59
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
DF i Danmark har gått bakåt flera val.

Har dom?

12,3% 2011
21,1% 2015.

Det ser för mig ut som en gigantisk ökning som inget annat parti kan matcha, precis som i Sverige

Du tycker alltså det är en negativ trend och att gå bakåt?
2015-07-24, 19:00
Medlem
J0kerns avatar
Är SVD den enda gammelmedia som omnämner dagens succesiffror i Senito?

Källa: http://www.svd.se/sd-nast-storst-m-ner-pa-20-procent/om/ledarbloggen
2015-07-24, 19:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Gissade ju i annan tråd att det skulle landa på 25 % så är lite besviken trots allt.

När de "etablerade" opinionsundersökningarna kommer tror jag dock inte att vi kan fortsätta lägga på fyra-fem procentenheter på Sd, då stigmatiseringen av att uppge Sd blir allt svagare. Hoppas jag ivf! Så det troliga är liknande resultat där, eller åtm 20-plus.
2015-07-24, 19:03
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Gissade ju i annan tråd att det skulle landa på 25 % så är lite besviken trots allt.

När de "etablerade" opinionsundersökningarna kommer tror jag dock inte att vi kan fortsätta lägga på fyra-fem procentenheter på Sd, då stigmatiseringen av att uppge Sd blir allt svagare. Hoppas jag ivf! Så det troliga är liknande resultat där, eller åtm 20-plus.

Aldrig! Skop och Sifo kommer ligga stadigt på sina 14%, 15% om du har riktig tur.

Så du bör nog visst lägga till dina 5+ procentenheter även denna höst
2015-07-24, 19:16
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
S+M är ännu bättre än decemberöverenskommelsen för Sverigedemokraterna.

Tänk när vi går till val på S+M vs Sverigedemokraterna. Det är upplagt för en straffspark i fotboll och en smash i tennis! Hur skulle man kunna motivera ett sånt samarbete? Hur ska man övertyga någon? Hur ska vardera parti få sina väljare nöjda?

Ja vara Sverige-fientliga partier (dvs alla utom SD) har verkligen skjutit sig sjalva i foten.
December overrenskommelsen har inte tilltalat manga valjare. Tvartom ar manga framst inom M och S oerhort besvikna over DO.
Darfor, med dalande siffror, blir det svart att fortsatta DO.
Att S och M skulle ga ihop sas och tillsammans styra landet ar ANNU mer otankbart och skulle ses som ett oerhort svek bland S och M's valjare - men aven bland FP, MP, KD, V och Centerns valjare som kommer att undra huruvida det blir nagot alls kvar at dem.
Nej, jag tippade forut att SD skulle vara Sveriges 2a storsta parti innan September och det star jag fast vid.
Sentios senaste OU ar oerhort gladjande!
Trodde inte att SD skulle vara 2a redan i juli!
Nu vagar jag tippa 24.5% innan julen och GARANTERAT storsta parti i valet 2018!
Hoppas partier som MP och KD borjar Visa siffror pa runt 2% i OU's sa att vi kan borja hoppas pa att bli av med dem!
Heja SD och alla Sverige - vanner!!!!!!!
2015-07-24, 19:55
Medlem
-RW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Det är givetvis rimligt att en utveckling borde ske i det avseendet. Jag upplever det dock som att denna sker främst runt valrörelser och valresultat. Opinionsundersökningar når inte ut till alla och upplever man sig som i ett tidigare utsatt läge gällande att prata om sin partitillhörighet tror jag inte att en undersökning ger den säkerhet man önskar.

Bland unga speciellt kan det fortfarande innebära socialt självmord i samma utsträckning som tidigare.
2015-07-24, 20:16
Medlem
Två moderata politiker anser att SD borde vara störst.

Elias Granqvist
www.eliasgranqvist.moderatblogg.se/2015/07/23/opinionsutvecklingen/

Bo Frank
www.bofranksdagbok.blogspot.se/2015/07/nunnan-syster-karin-och-sds-nya.html

Till och med moderata politiker är uppgivna och anser SDs politik som bättre.

The sky is the limit som Åkesson sa.
Senast redigerad av flashbackdasen 2015-07-24 kl. 20:22.
2015-07-24, 20:27
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Lustigt också att medierna överlag plötsligt är upprörda över att en mätning inte skulle stämma. Detta är aldrig ett problem när det gäller exempelvis Skop eller Sifo, där SD erhåller 14% och man val efter val underskattar SD med 4 procentenheter. Då finns inga krav på att mätningarna måste stämma för att publiceras?

Stämmer givetvis mer än väl för Sentios mätningar!
2015-07-24, 20:44
Medlem
8711s avatar
Bara Sentio som har krav på sig att man måste på tiondelen ge rätt siffror. Andra institut kan ligga flera procentenheter fel och det gör inget. Samma sak om ett institut visat två tiondelar (0,2) för högt för SD, då är det ett stort problem, men om ett institut som Novus som visade 8,3% i sin valdagsmätning underskattar SD med alltså 4,6 procentenheter, då är det inget problem. Då reses inga krav på precis exakthet. Då anses Novus vara trovärdiga och ha en bra mätmetod
2015-07-24, 20:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bara Sentio som har krav på sig att man måste på tiondelen ge rätt siffror. Andra institut kan ligga flera procentenheter fel och det gör inget. Samma sak om ett institut visat två tiondelar (0,2) för högt för SD, då är det ett stort problem, men om ett institut som Novus som visade 8,3% i sin valdagsmätning underskattar SD med alltså 4,6 procentenheter, då är det inget problem. Då reses inga krav på precis exakthet. Då anses Novus vara trovärdiga och ha en bra mätmetod

Ja det är så absurt att det är svårt att finna ord. De som i val efter val mätt bäst kritiseras för att ha tveksamma mätmetoder som man inte kan lita på.
2015-07-24, 20:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Redan i nästa Sentio tror jag att SD är största parti på 24,5% varför? Jo nu har gemene Svensk varit ute och turistat runt lite, kanske varit på besök i någon storstad Göteborg eller i Malmö och sett förfallet med egna ögon.

Klart som korvspad att SD blir största parti inom kort!

Nyvalet skymtar redan i horisonten...
2015-07-24, 20:53
Medlem
En sak är säker och det är att SD blir största parti och kanske även får majoritet år 2018 om inte de andra vaknar upp snart och inser hur verkligheten ser ut ? eller skall de flesta vakna upp med en oerhörd baksmälla efter valet och undra hur SD kunde få egen majoritet ! Så det kanske blir nyval snart innan SD blir för stora i opinionsundersökningarna för framgång föder också framgång och folk vågar rösta på SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in