2015-07-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Största regeringsalternativ av högern eller vänstern kommer få regera. Har de rödgröna 30%, alliansen 32%, SD 35%, ja då kommer alliansen få styra.

Accompanjerade av 7-klöverns påhejare: "Där ser ni dumma SD-väljare. Vi stänger SD ute så era röster blir 'bortkastade'"

Sen är det DÖ all over again, och SD bara växer och växer vidare.

SD kommer att vinna detta på ett av två sätt:

51% eller att ett eller flera andra partier tröttnar på att krympa och samarbetar med SD
Citera
2015-07-23, 23:01
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Precis, det är osannolikt, men möjligt.
Min poäng var dock att SD inte behöver 51% av väljarnas stöd för att få majoritet i riksdagen.

Jag förstår din poäng om att det är en extremt liten möjlighet, men återigen, det krävs inte 51% av rösterna för att SD ska få majoritet i riksdagen. Det mer sannolika scenariot skulle i så fall vara att SD får ~45% av rösterna och följaktligen får egen majoritet i riksdagen.
Dock är det bara spekulationer.

Det var kul att simulera och 45 % blir en enorm skillnad och då blir det råd att ha med både V och MP. Det skulle sett någonting ut.

Men som du skriver så behövs inte 51 %, 50,99 % kommer alltid att räcka. Vi har ju F! och Kalle Anka m. fl. pajaspartier. KD har nog också gjort sitt.
Citera
2015-07-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Frågan är vad som skulle hända om opinionsundersökningarna strax före valet 2018 visade att SD har skulle bli största blocket? skulle valet ställas in? och om så är fallet hur skulle folket reagera? Men omöjligt är det inte som du beskriver att en statskup skulle kunna ske dessvärre. Kanske det även finns planer på att förbjuda SD? som sagt det finns många senarior.

Själv tror jag nog på att dom försöker förbjuda (SD).

Du kan lita på att de flsta borgerliga partier hinner ända migrationspolitik innan dess. <om inte S ska bli ett renodlat blatteparti måste de också ändra sin migrationspolitik.
Vi ska inte tro att ett antal partier avsiktligt lägger sig ned och självdör.
Citera
2015-07-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Rätta mig om jag har fel, men gäller inte DÖ bara fram till nästa val? Om det stämmer så spelar det ju ingen roll hur många röster SD får i nästa val. Om det inte blir en ny DÖ (eller liknande) efter det valet, förstås.

Den är tänkt att gälla till 2022.

Men.......frågan är om den ens klarar moderaternas partistämma i höst.
Citera
2015-07-23, 23:15
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det var kul att simulera och 45 % blir en enorm skillnad och då blir det råd att ha med både V och MP. Det skulle sett någonting ut.
Håller helt och hållet med.
Jag överdrev när jag sade ~40%.
~45% är mycket mer realistiskt då enbart tre partier i riksdagen skulle vara ganska osannolikt (men inte omöjligt!).
Citat:
Men som du skriver så behövs inte 51 %, 50,99 % kommer alltid att räcka. Vi har ju F! och Kalle Anka m. fl. pajaspartier. KD har nog också gjort sitt.
Håller med, KD kommer antagligen att ramla ur riksdagen. F! kommer antagligen inte in, och stannar enligt mig på ~2%.
Folkpartiet och Miljöpartiet tror jag faktiskt också kan ramla ur riksdagen. Men som sagt, det är bara spekulationer.
Vi får hoppas på det bästa?
Citera
2015-07-23, 23:15
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Ja du har fel. DÖ gäller till valet 2022...

Just det, så är det ju. Tack!
Citera
2015-07-23, 23:23
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det kommer brista förr eller senare. Folk gillar inte att bli tystade. Speciellt när det gäller landsförräderi. Där är det liksom allt eller inget som gäller. Det kommer bli en djävla massa liv detta det är bara en tidsfråga.
Nej nej, du har helt fel. Mesigare folk än svenskarna finns inte, de skulle aldrig göra nått slags "uppror" mot staten. Knutna nävar i byxfickorna är det enda det svaga svenska folket klarar av.
Citera
2015-07-23, 23:25
Medlem
AlfaQhards avatar
DÖ gäller fortfarande, de kommer rösta nej på allt bara för att jävlas.
Citera
2015-07-23, 23:30
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Om SD möjligen blir störst blir det svårt att försvara DÖ. Jag tror att det blir någon form av diskussion. SD kommer få makt över ett antal frågor för att upprätthålla demokratin. Hålls däremot utanför invandringspolitiken helt. Se det som S gör med MP. SD får någon fin titel som egentligen inte innebär något. Bara en titel.

Kan det vara så att väljare för alliansen och rödgröna hämnas DÖ genom att välja SD.
Citera
2015-07-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Största regeringsalternativ av högern eller vänstern kommer få regera. Har de rödgröna 30%, alliansen 32%, SD 35%, ja då kommer alliansen få styra.

Precis.
Detta är den outtalade realiteten av decemberöverenskommelsen.
DÖ är en överenskommelse mellan ett specifikt antal riksdagspartier - vänsterpartiet och sverigedemokraterna ingår inte i denna överenskommelse. Att sedan vänsterpartiet indirekt är delaktig i DÖ på samma gång som hela cirkusen syftar till att stänga SD ute - ja det spelar mindre roll!

Sjuklövern kommer aldrig att hedra DÖ i något fall där det kan ses som positivt för SD.
Glöm det och gå vidare!

EDIT - Eller ja, i det teoretiska exempel som 'Socialkonservativ' beskriver så är det väl snarare så att DÖ skulle beskrivas som 'historia' och andra kreativa lösningar skulle sökas för att stänga SD ute - poängen är just att DÖ (som den är skriven idag) absolut INTE skulle gälla.
Senast redigerad av D-Reign 2015-07-23 kl. 23:38.
Citera
2015-07-23, 23:45
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Nej nej, du har helt fel. Mesigare folk än svenskarna finns inte, de skulle aldrig göra nått slags "uppror" mot staten. Knutna nävar i byxfickorna är det enda det svaga svenska folket klarar av.

Jag tror inte NMR håller med när det gäller dom äkta Svenskarna!
Citera
2015-07-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Precis.
Detta är den outtalade realiteten av decemberöverenskommelsen.
DÖ är en överenskommelse mellan ett specifikt antal riksdagspartier - vänsterpartiet och sverigedemokraterna ingår inte i denna överenskommelse. Att sedan vänsterpartiet indirekt är delaktig i DÖ på samma gång som hela cirkusen syftar till att stänga SD ute - ja det spelar mindre roll!

Sjuklövern kommer aldrig att hedra DÖ i något fall där det kan ses som positivt för SD.
Glöm det och gå vidare!

EDIT - Eller ja, i det teoretiska exempel som 'Socialkonservativ' beskriver så är det väl snarare så att DÖ skulle beskrivas som 'historia' och andra kreativa lösningar skulle sökas för att stänga SD ute - poängen är just att DÖ (som den är skriven idag) absolut INTE skulle gälla.

Ett enklare sätt att konkretisera detta är att ta till sig vad DÖ de facto är:
En bred koalitionsregering med vänsterpartiet som aktivt stödparti och sd som ensam opposition.

Det är vad decemberöverenskommelsen är. Inte mer, inte mindre.

Tar man detta till sig fullt ut blir det lätt att förutse vad DÖ innebär i ett läge då SD är största block.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in