2015-07-23, 18:07
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Sweden, 23 juli 9:35 FM:
Hej Mac-Arthur
Tack för visat intresse, det kommer inte att komma ut någon partisympatiundersökning under Juli månad.

Vänliga hälsningar
Malin
YouGov Support

Det har det aldrig gjort. Eventuellt kommer man kunna utläsa siffror i Augusti däremot.

Mätningen kan göras utan att publiceras.
2015-07-23, 18:11
Medlem
fishANDchipss avatar
Det är ofta man stöter på kommentarer om "nyval". Kan SD:s framgångar i opinionsundersökningarna på något vis tvinga fram ett nyval?
2015-07-23, 18:11
Medlem
För er som gillar att dissa Sentio är här en sammanställning på hur olika OU över och eller underskattade olika partier samt vem som var bäst och sämst.

Som synes är Sentio någonstans i mitten. Långt före vissa andra institut som media har noll och inga problem med att visa.

:>

http://postimg.org/image/xnlr7namp/
2015-07-23, 18:13
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Det är ofta man stöter på kommentarer om "nyval". Kan SD:s framgångar i opinionsundersökningarna på något vis tvinga fram ett nyval?

Nej, opinionsmätningar är inte valresultat och har ingen faktisk betydelse. Det är bara omröstningar i riksdagen som kan tvinga regeringen att avgå och regeringen själv som kan utlysa ett extra val.

Det kan påverka viljan hos andra att genomdriva ett nyval eller riva upp decemberöverenskommelsen.
2015-07-23, 18:15
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ja läs mina inlägg i tråden. Ju mer SD ökar desto svårare blir det för alliansen att hålla fast vid DÖ eftersom det kan innebära att man aldrig får något tillbaka för sitt stöd till vänsterregeringen.

Om DÖ faller blir det antingen ny regering utan extraval eller ett extraval.
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nej, opinionsmätningar är inte valresultat och har ingen faktisk betydelse.

Det kan påverka viljan hos andra att genomdriva ett nyval eller riva upp decemberöverenskommelsen.

Nej precis, eftersom att opinionsundersökningar inte är valresultat så begrep jag inte var alla dessa "nyval kommentarer" grundade sig i. Men då fick jag svar på frågan att det skulle vara om DÖ revs upp, tackar.
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ingen vet, då ingen vet vad som ingår i DÖ. Men man kan ana att ju större de onda blir desto mindre blir viljan hos de goda att tillfråga folket om vad de ska göra av sin godhet. Jag sätter på mig en foliehatt som funkat förut och säger att valet 2018 genomförs endast om SD har förbjudits innan.
2015-07-23, 18:24
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nej, opinionsmätningar är inte valresultat och har ingen faktisk betydelse. Det är bara omröstningar i riksdagen som kan tvinga regeringen att avgå och regeringen själv som kan utlysa ett extra val.

Ingen faktisk betydelse?!

Du bör nog inte vara för säker!

Men du lämnar dock en reservation - klokt nog!
2015-07-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Alla opinionsinstitut visar någon gång korrekta siffror för SD, en del dröjer dock längre med det. Trenden är dock klar, dels i valresultat, dels i glidande medelvärden för poll of polls (oavsett vilka OI som får ingå i den). Att påstå ett visst eller vissa OI har mer rätt än valresultat och glidande medelvärden för poll of polls är dock rena galenskapen.

I status är medelvärde mer träffsäkert för valresultatet än medelvärde eller linjär trendlinje. Franz Liszts partimodell ger också bra förutsägelser om vad olika OI kommer att ha för siffror. Gud vad jag längtar efter ett extra val.
Medelvärdet för SD innan valet måste ha legat betydligt under valresultatet, så du behöver inte ha rätt vad gäller ditt glidande medelvärde.. Så kan det bli om det är säg 5 klantiga institut, och säg ett korrekt.
2015-07-23, 18:27
Medlem
Dr-Strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ja läs mina inlägg i tråden. Ju mer SD ökar desto svårare blir det för alliansen att hålla fast vid DÖ eftersom det kan innebära att man aldrig får något tillbaka för sitt stöd till vänsterregeringen.

Om DÖ faller blir det antingen ny regering utan extraval eller ett extraval.

Om jag ska vara lite positiv för en gångs skull gällande svensk politik, så anser jag att det vore det strategiskt förödande för SD om det blev nyval innan 2018 för då finns risken att dom skulle få vara delaktiga över att ta kommandot över ett sjunkande skepp. Det vore bättre att hålla ut och fortsätta få mer stöd och vänta tills skitstormen briserat innan man tar över. För vid det laget är landet redan i ruiner och längre ner kan man inte komma, däremot om dom lyckas bra med sin politik så kan det likt ringar på vattnet få konsekvenser för en tid framöver över som partiet som räddade Sverige.

Det höll i några meningar med jag kan inte låta bli, tror det redan är kört för Sverige att få bukt på samhällsproblemen. Vissa saker kan man inte få ogjorda helt enkelt och den tre decennium långa politiska vårdslöshet har satt sina spår.
2015-07-23, 18:40
Medlem
Dr_Kronas avatar
SD näst störst är den mest lästa artikeln på svd.se idag.

Förmodligen är spridningen av nyheten ganska stor och eftersom framgång föder framgång så ser vi fram mot artikeln där SD är störst.
2015-07-23, 18:41
Avslutad
Varför blir man fortfarande kallad obildad bonde när man pratar positivt om SDs framgångar i opinionsmätningarna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in