2015-07-23, 17:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Sentio anlitas av SD:arens Chang Fricks tabloid, Nyheter Idag. Tidigare var det partiorganet Samtiden. Klart som fan att det påverkar.

Menar du att Chang Frick friserar sentios siffror ?

Eller att Chang ringer upp sentio och säger : jag betalar bara för rekordsiffror ?

Eller vad ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En grafisk tydlig illustration av den eskalerande galenskapen finns i figur 4 på sidan 176:

"Negativ rapportering om SD i den svenska pressen (antal artiklar"

http://journals.lub.lu.se/index.php/st/article/view/12939/11576

En annan statsvetenskaplig graf som visar på stor korrelation.

https://politologerna.wordpress.com/2014/07/01/sverigedemokraternas-opinionsutveckling-2001-2013/
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Men vi får se vad som händer. Om DÖ faller kan det lika gärna bli en S-M-regering.

Ja, innan vi får en SD-ledd regering så lär vi få se S+M-regering. Skulle tro att SD-ledningen hoppas på detta scenario, eftersom en sån regering är en förutsättning för maktövertagandet.

Det är dock fortfarande fascinerande att betrakta de strategier och den samsyn kring migrationspolitiken som ledde fram till att SD kunde etablera sig som ett stort parti och maktfaktor. Hur i helvete kunde de vara så enormt korkade? Trodde de på fullaste allvar att SD skulle sluta växa vid 5,7%? Eller vid 12,9%? Trodde de att DÖ skulle stoppa SD:s tillväxt? Trodde de att samsyn kring migrationen skulle göra det? Herregud så jävla enfaldiga de har varit. Tom SD-hatarna måste ju nästan erkänna att varken allians eller rödgröna förtjänar att styra detta land.
2015-07-23, 17:32
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Sentio anlitas av SD:arens Chang Fricks tabloid, Nyheter Idag. Tidigare var det partiorganet Samtiden. Klart som fan att det påverkar!

Delvis sant, dock är det den mest populära och den med bäst rykte i media.

Jag sprider inte desinformation. Jag råder dig att läsa följande DN-artikel. http://www.dn.se/ledare/huvudledare/det-politiskt-korrekta-sd/

Det krävs att obekräftade framgångar ifrågasätts. När Sentio är ensamma om att rapportera dessa fantasiresultat. Novus ligger på 18 % t.ex. Känns som att Flashbacks mindre bemedlade Sverigevänner i den här tråden hade kunnat jubla åt en opinionsundersökning gjord på SD:s partikansli där SD visade 100 %.

Som sagt, hur troligt är deras resultat på Socialdemokraterna? Inte alls troligt om du frågar mig.

Fantasisiffror? Du glömmer att Sentio varit närmast SD's valresultat minst två val i rad
2015-07-23, 17:33
Medlem
Citat:
Sentio var nära när det gäller att tippa SD rätt innan riksdagsvalet. Men det visade sig att de underskattade de två stora partierna ganska grovt, både sossarna och moderaterna. Det är det förhållandet som är spännande.

Torbjörn Sjöström, Novus skrev precis

Det är enkelt att ta ut segern i förskott. Finns en risk att Flashbacks Sverigevänner korkar upp champagnen några dagar innan valet, och så blir det en rejäl bakfylla. Till den milda grad att de själva inte orkar gå och rösta. Man ska inte glömma bort att lättja är en dödssynd.

Partier som åker ut: Folkpartiet. Stor sannolikhet. Föräldraförsäkringen var ingen höjdare. Och Alliansen överlever inte så länge till. Tror kanske att det blir en lösare borgerlig samverkan framöver.

Kanske, men den här gången är det annorlunda.

Inte när det gäller en partisympatiundersökning som har SD-stämpel. Sentios vd har t.om. sagt att de "viktar ner" SD-sympatier i sina undersökningar. Där har de av någon slump lyckats träffa rätt två val i rad, men de har varit fullkomligt värdelösa på att pricka in S, M och KD - som alltid undervärderas kraftigt.

Men det hör nog hemma i den andra tråden.

Jag fattar givetvis att man inte tillfrågar 9 miljoner men 10 000 är bättre än än 1000. 12,9 är det verkliga valresultatet fram till september 2018.
Vilket befängt trams. Om Sentio bevisligen har varit bäst på att mäta SD tidigare finns det anledning att tro att de är det fortfarande, till annat bevisas. Om SD ligger på 23% måste de ha tagit sina röster från något eller några partier, efter som det bara finns 100% väljare. Det spelar förstås ingen roll om SD ligger precis över eller under moderaternas verkliga siffror. Att SD håller på att bli gigantiskt stort är likafullt ett faktum, och varför det är så, är snarast det du borde lägga din tankekraft på istället för att pyssla med meningslösa försök till damage control.
Senast redigerad av Fnysington 2015-07-23 kl. 17:40.
2015-07-23, 17:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Sentio anlitas av SD:arens Chang Fricks tabloid, Nyheter Idag. Tidigare var det partiorganet Samtiden. Klart som fan att det påverkar!
Nonsens, dom har inte anlitats av någon alls tidigare, förutom förra mätningen som presenterades av någon landsortstidning som jag glömt namnet på. Den som har bättre minne än jag kommer ihåg vilken tidning, annars kan man ju leta i tråden.
2015-07-23, 17:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Det krävs att obekräftade framgångar ifrågasätts. När Sentio är ensamma om att rapportera dessa fantasiresultat. Novus ligger på 18 % t.ex. Känns som att Flashbacks mindre bemedlade Sverigevänner i den här tråden hade kunnat jubla åt en opinionsundersökning gjord på SD:s partikansli där SD visade 100 %.

Som sagt, hur troligt är deras resultat på Socialdemokraterna? Inte alls troligt om du frågar mig.

Då bortser du iofs från att sossarna ligger på 24-25% (dvs på sentionivå) hos samtliga institut idag och att även Yougov numera har SD på över 20%. Hur mycket SD har ökat efter Almedalen hos övriga institut får vi vänta och se, eftersom de flesta har semesterstängt, men kurvan pekade rejält uppåt redan innan semesteruppehållet. Det är iofs lite svårt att bekräfta opinionsframgångar, eftersom mätningar bara handlar om uppskattningar och vad det gäller SD så underskattades de av samtliga institut före valet i höstas. Tom av Sentio, även om det verkar vara bortglömt nu. Sentio kom dock närmast.
2015-07-23, 17:39
Medlem
8711s avatar
Citat:

Mindre bemedlade? Nu kommer föraktet för fattiga igen från vänstern. Samma sak varje gång det går bra för SD, då kommer vänstermuppar och skriker om att folk är fattiga, inte har rätt utbildningar, inte rätt jobb, inte bor i rätt 5-miljoners-villa och har för billiga kläder. Så typiskt. Är du sån där innerstadsvänster?

Med dina mått mätt så påverkar det ju att Inizio släpps i aftonbladet, det ger ju s för höga siffror, och andra mätningar släpps i borgerligare sinnade tidningar, det gynnar ju m. Men det är inte ett problem för dig

Hur troliga är exempelvis Skops och Sifos siffror gällande Sverigedemokraterna? Inte alls om du frågar mig.
2015-07-23, 17:40
Medlem
Citat:
Sentio var nära när det gäller att tippa SD rätt innan riksdagsvalet. Men det visade sig att de underskattade de två stora partierna ganska grovt, både sossarna och moderaterna. Det är det förhållandet som är spännande.

Torbjörn Sjöström, Novus skrev precis

Det är enkelt att ta ut segern i förskott. Finns en risk att Flashbacks Sverigevänner korkar upp champagnen några dagar innan valet, och så blir det en rejäl bakfylla. Till den milda grad att de själva inte orkar gå och rösta. Man ska inte glömma bort att lättja är en dödssynd.

Partier som åker ut: Folkpartiet. Stor sannolikhet. Föräldraförsäkringen var ingen höjdare. Och Alliansen överlever inte så länge till. Tror kanske att det blir en lösare borgerlig samverkan framöver.

Kanske, men den här gången är det annorlunda.

Inte när det gäller en partisympatiundersökning som har SD-stämpel. Sentios vd har t.om. sagt att de "viktar ner" SD-sympatier i sina undersökningar. Där har de av någon slump lyckats träffa rätt två val i rad, men de har varit fullkomligt värdelösa på att pricka in S, M och KD - som alltid undervärderas kraftigt.

Men det hör nog hemma i den andra tråden.

Jag fattar givetvis att man inte tillfrågar 9 miljoner men 10 000 är bättre än än 1000. 12,9 är det verkliga valresultatet fram till september 2018.

Det märks på ditt språk att du är allt annat än objektiv när du skriver. Helt OK, men försök inte leka orakel i den här tråden. Om du går tillbaka och läser tråden från 2010 och framåt så kommer du märka att väldigt mycket av det som flera av trådens deltagare förutspått senare inträffat.

Man kan ju se det så här också, SD på ena sidan och 7K på andra sidan, skiljelinjen i svensk politik. I det läget är väl Sentio närmst kirurgiskt träffsäkra.

Crispy var inne på samma som du att Sentio inte var träffsäkra på de andra partierna. Om jag minns rätt var det någon som kollade det där och fann att Sentio varken var bäst eller sämst att uppskatta de andra (fast mer åt det bra än dåliga), men definitivt bäst att uppskatta SD.

KD ser också ut att ligga pyrt till och min tro är att MP kanske kommer göra det också. Att folk lämnar M är ingen överraskning. Att folk lämnar S är inte heller någon överraskning. Vart tror du alla går? C, V eller Fi och i så fall varför?

7K/MSM/PK har varit som en fisk man precis dragit upp på land. Sprattlat för fullt, men till ingen nytta. Spelet är snart slut. Det vi bevittnar är dödsryckningarna...
2015-07-23, 17:40
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmable
Sentio är inte ett seriöst företag. "Sverigevännerna" hoppar i taket av deras nya undersökning men jag och de flesta svenskar skäms över denna sekt som växer sig allt starkare. Jag har förlorat hoppet om mänskligheten och förbereder mig för en reträtt till ett annat land i Sydamerika. Jag mår illa över att vara svensk idag.
Inget land i Sydamerika har tagit emot särskilt mycket flyktingar, jag har varit där en hel del och tro mig, man hajar till när man ser en muslim i hijab. Flyttar du dit bör du assimilera dig.
2015-07-23, 17:43
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nonsens, dom har inte anlitats av någon alls tidigare, förutom förra mätningen som presenterades av någon landsortstidning som jag glömt namnet på. Den som har bättre minne än jag kommer ihåg vilken tidning, annars kan man ju leta i tråden.

Östersundsposten och för länge sen var det väl SvD som publicerade Sentios mätningar?
2015-07-23, 17:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmable
Sentio är inte ett seriöst företag. "Sverigevännerna" hoppar i taket av deras nya undersökning men jag och de flesta svenskar skäms över denna sekt som växer sig allt starkare. Jag har förlorat hoppet om mänskligheten och förbereder mig för en reträtt till ett annat land i Sydamerika. Jag mår illa över att vara svensk idag.
Nu förstår jag inte dig riktigt. Du påstår att siffrorna från Sentio är felaktiga & oseriösa.
Men ändå skall du flytta till Sydamerika pga. dessa siffror, hur tänker du där?

Är det den kognitiva dissonansen som börjar bli alltför plågsam?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in