2015-07-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Att komma närmast valresultatet för ett enskilt parti har inget med seriositet att göra. Vilken idiot som helst har och kommer att lyckas med det.
Nej jag har inte kläm på vilka kriterier som krävs för att anses vara ett seriöst opinionsinstitut men uppenbarligen är att Sentio inte betraktas som ett sådant.

så bitter du är batikhäxa där. Ditt parti har chockrasat 7% sen valet medan SD har chockökat med nästan 10%.

Förstår att du är bitter.
2015-07-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Är välfärden väl sönderslagen kan man rösta hur mycket vänster som helst.....det finns helt enkelt inga resurser till att föra en vänsterpolitik.
Nej men först kommer kan skatta sönder de "rika", nog inte så man hade tänkt ut det..
2015-07-23, 16:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Javisst är det komiskt att en norsk tidning skriver om ett norsk opinionsföretag som inte räknas som seriöst i Sverige.
Välkommen tillbaka i tråden, det var länge sedan.

Har du själv någon mer "seriös" uppfattning av vad SD ligger på just nu?
2015-07-23, 17:01
Medlem
Samtiden har inte nyheten, litar de inte på Sentio, eller har de helt enkelt stängt redaktionen och uppdateringarna tills dess att SD är största parti (i Sifo))
2015-07-23, 17:10
Medlem
Dr-Strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nej men först kommer kan skatta sönder de "rika", nog inte så man hade tänkt ut det..

Skatta dom rika hur mycket som helst, dom kommer oavsett när stormen lagt sig mångdubbelt öka sina förmögenheter när projekt låglönesamhället införts.
Den nödvändiga utanförskapen som skapar låglönejobben bidrar även till ökande kriminalitet. Liksom i USA är det minoriteterna som står för brottsligheten, är det utomeuropeerna som är överrepresenterade i kriminaliteten i Sverige. Makthavarna var alltså väl medvetna om vad som skulle hända när man beslutade sig för massinvandring och skapandet av förorter (blivande kåkstäder) för resultatet kan man se i alla länder. Det är vad dom anser, en smäll man får ta för att uppnå målet.

Så Reinfeldt ljög inte när han gång på upprepade mantrat "jobb åt alla". Saken är bara den att han undanhöll att alla ska jobba för låga löner.
Senast redigerad av Dr-Strangelove 2015-07-23 kl. 17:18.
2015-07-23, 17:10
Bannlyst
SD har väl stigit med ungefär en procentenhet per månad, att gå från 23,3% förbi sossarnas 24,1% borde de väl göra nästa månad då?
2015-07-23, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Välkommen tillbaka i tråden, det var länge sedan.

Har du själv någon mer "seriös" uppfattning av vad SD ligger på just nu?

Men herregud, alla vet ju att SD kommer att sparkas ut ur Riksdagen nästa månad.
2015-07-23, 17:13
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Jag håller delvis med, däremot har SCB alltid underskattat SD i samtliga mätningar de gjort. Status.st t.ex. visar en tydlig trend där Sentio alltid varit närmast med att uppskatta SD. Även om Sentios undersökning i nuläget troligtvis inte speglar ett valresultat idag så har SD stadigt ökat från alla sina tidigare valresultat. Om SD nu ligger på 23,3% så kommer de troligtvis tappa ner till 20% någonting och ligga där ett tag och sedan stiga igen. Att SD skulle få 23,3% 2018 anser jag inte vara allt för omöjligt, förmodligen får de ännu mer. Betänk att SD alltid underskattats och få trodde de skulle bli tredje största parti. Nu fick de hela 13% 2014 vilket är en makalös ökning för ett parti i Sverige. The sky is the limit!

Minst sagt glädjande siffror oavsett! Sjuklövern skjuter sig gång på gång i foten om invandringen och det är mycket glädjande att se att svenskarna inte är efterblivna längre! Hur stor chans tror ni det finns att ett av partierna i Alliansen åker ur? I många opinionsundersökningar mellan valen är alltid KD eller FP precis på gränsen och risken/chansen att de åker ur ökar ju mer SD ökar tänker jag. Är det slutet för Alliansen om ett parti åker ur?

Sentio var nära när det gäller att tippa SD rätt innan riksdagsvalet. Men det visade sig att de underskattade de två stora partierna ganska grovt, både sossarna och moderaterna. Det är det förhållandet som är spännande.

Torbjörn Sjöström, Novus skrev precis
Citat:
Det är märkligt & visar hur lite man förstår vad vi gör när man säger att ett företag är bäst på att mäta enbart 1 av 8 riksdagspartier...

Det är enkelt att ta ut segern i förskott. Finns en risk att Flashbacks Sverigevänner korkar upp champagnen några dagar innan valet, och så blir det en rejäl bakfylla. Till den milda grad att de själva inte orkar gå och rösta. Man ska inte glömma bort att lättja är en dödssynd.

Partier som åker ut: Folkpartiet. Stor sannolikhet. Föräldraförsäkringen var ingen höjdare. Och Alliansen överlever inte så länge till. Tror kanske att det blir en lösare borgerlig samverkan framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Sentio har legat närmast de verkliga valresultaten såväl 2010 som 2014.

Kanske, men den här gången är det annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Sentio är den undersökning som legat närmast SDs valresultat två val i rad. Det där med coolhetsfaktor lät som någonting Arnstad har kommit på. Snarare är det tvärtom - på grund av det sociala stigmat i att uppge att man är Sverigedemokrat underskattas de i opinionsundersökningar. Sen avsnittet om urval - tja, det är så opinionsundersökningar fungerar. Att tillfråga 9 miljoner människor blir opraktiskt.

Jag tror att vi får kategorisera ditt inlägg tillsammans med SIFOs 8-procentiga tak och Redjar inom en snar framtid.

Inte när det gäller en partisympatiundersökning som har SD-stämpel. Sentios vd har t.om. sagt att de "viktar ner" SD-sympatier i sina undersökningar. Där har de av någon slump lyckats träffa rätt två val i rad, men de har varit fullkomligt värdelösa på att pricka in S, M och KD - som alltid undervärderas kraftigt.

Men det hör nog hemma i den andra tråden.

Jag fattar givetvis att man inte tillfrågar 9 miljoner men 10 000 är bättre än än 1000. 12,9 är det verkliga valresultatet fram till september 2018.
2015-07-23, 17:14
Medlem
Nivovics avatar
En osannolik framgångssaga.
Även om Sentio har prickat SD:s stöd både 2010 och 2014 så betyder det inte att det blir så 2018.
Jag är mycket väl medveten om att Sentio är ett trovärdigt OI, inget tvivel om det. Att SD ligger omkring 20% är också ganska självklart.
Men det känns som att fler och fler börjar acceptera SD och vill ge etablissemanget en spark i röven (man blir överentusiastisk). Om vi har otur kan detta leda till en överskattning av SD.
Jag bara spekulerar, men jag tror fortfarande att SD blir största parti 2018 och kanske till och med största block om 7K fortsätter på samma bana.

Vad gäller media så är det en skandal. Att Expressen och Aftonhoran (mig veterligen) fortfarande inte har uppmärksammat SD:s fantastiska framgång är skamligt och sliskigt gjort i sann anti-demokratisk anda.
Deras uppgift är att informera folket, inte att föra en agenda. Detta blir bara mer och mer uppenbart och kommer straffa dem hårt i slutändan.

Man kanske ska köpa Aftonhoran bara för att se om det finns någon notis om SD:s tillväxt?
Eller är jag för naiv?
2015-07-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmable
Sentio är inte ett seriöst företag. "Sverigevännerna" hoppar i taket av deras nya undersökning men jag och de flesta svenskar skäms över denna sekt som växer sig allt starkare. Jag har förlorat hoppet om mänskligheten och förbereder mig för en reträtt till ett annat land i Sydamerika. Jag mår illa över att vara svensk idag.

Kommer du från Sydamerika eller har du varit där? Om inte ska du få se riktig rasism. När man bygger hus bygger man höga murar runt tomten, låsta järngrindar, galler för fönstren, taggtråd på muren och glassplitter inmurat runt om på huset så man ska skära sig om man försöker hoppa in. De jag träffat har vapen nära till hands i huset och har stora vakt/attackhundar. Fattigt, skitigt och fullt med kriminalitet överallt. Efter min tid där uppskattade jag Sverige mer än någonsin, gamla Sverige vill säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Alkoholist det blir man bra av såar med billigt gravöl, i chock och sorg som landets vänsterfolk befinner sig i just nu.

Det blev lite bubbel dag, antagligen som för tusentals andra Sverigevänner.

Bubblet ligger fortfarande på kylning, här hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag tyckte att det var lite tyst om det i övriga media så jag la in en kommentar om det i en artikel om något helt annat på Di.se

Efter en timme så finns den fortfarande kvar. Det verkar som deras moderatorer är på semester.

Det är en de största politiska förändringarna i Sverige på 10 år och det finns knappt en artikel om det i de stora tidningarna.

Luktsaltet kanske inte biter riktigt på journalisterna...
Wolodarski har lagt på sig lite, men när han såg dagens Sentio...
https://www.youtube.com/watch?v=ZhK2hZvN3l8

Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Strangelove
Dom har antagligen vetat om detta sedan länge. Förmodligen redan när tillverkningsindustrin började sakteligen sin flytt till Asien. Det hade blivit inbördeskrig i Sverige ifall dåvarande statsminister hade gått ut med att alla får sina löner sänkta till en femtedel för att behålla jobben inrikes, ingen hade gått med på såna avtal.
Då var det någon snilleblixt som kom på iden att först skrota välfärdsamhället och sakta få genom en process där människor blev tvugna att acceptera situationen. Därför har samhällskollapset pågåt i mer än 20 år för att sakta vänja alla. Det vi får bevittna nu är bara accelererande händelser vad jag tror är i slutskedet innan kollapsen. Politisk oro, ekonomisk osäkerhet, misstron mot samhället i stort pga ökande kriminalitet och orättvisorna gör att vissa kommit till insikten att något står fel till och hittat lösningen i SD.

Men att rösta på SDi detta skede har typ samma verkan som att operera bort bröstcancern när man i samma ögonblick inser att cancern redan hunnit sprida sig till kroppens alla vitala organ. Rätt kört med andra ord.

Dystert inlägg, i alla fall sista biten.

Tror du inte som några har skrivit här tidigare att man inför ett par nya regler som stenhårt beivras att det går att få bukt på? Strama upp hela rättsväsendet och bidragsvärlden. Utbilda riktiga poliser och ge dem mandat att vara riktiga poliser. Utbilda riktiga åklagare och domare och ge dem mandat att vara riktiga åklagare och domare. Noll invandring, bortsett från önskvärd arbetskraftsinvandring, tills man ordnat upp landet. Återinför tjänstemannaansvar. Eftersom det varit sådan utbredd korruption och fusk så omprövas alla UT/medborgarskap senaste 25 åren. Utvisa i första läget alla kriminella invandrare. Använd under en period FM och hemvärnet som understöd till polismakten för att hålla ordning i landet.

Det kommer nog inte saknas frivilliga att hjälpa till om syftet är att få ordning på landet, på riktigt.
Senast redigerad av in84ever 2015-07-23 kl. 17:42.
2015-07-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Framgång föder - ytterligare framgång. Detta gäller i såväl business som politik. Frågan är snarast i vilken mån SD förmår motsvara förväntan hos sina nyförvärvade supporters.
En del kretsar inom SD hoppas uppenbarligen på ett radikalt repatrieringsprogram från SD:s sida. Sådana förhoppningar luftas titt som tätt på detta forum.
Antag att SD-ledningen nu gör ett utspel om "tvångsrepatriering" av svenska medborgare av utomeuropeisk härkomst. Skulle detta minska - eller ytterligare öka - partiets framgångar på opinionsfronten?

Man behöver inte driva någon "tvångsrepatriering". Man behöver bara göra det svårt för diverse våldskulturer och våldsreligioner att få utrymme för sina primitiva seder som exempelvis synen på kvinnor eller pedofili när man gifter bort och våldtar barn. Gör SD detta så kommer de som står för dessa primitiva värderingarna åka hem igen.
2015-07-23, 17:25
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
vad åsyftas här?

Sentio anlitas av SD:arens Chang Fricks tabloid, Nyheter Idag. Tidigare var det partiorganet Samtiden. Klart som fan att det påverkar!

Citat:
Ursprungligen postat av cc123
Du tror det är en fördel? Tradition? Jag tror just detta kan vara till deras största nackdel. Svårt att ta in nya metoder, tankebanor. Det sitter i väggarna hos dem hur man mäter opinioner. Nytänkande saknas till skillnad från många modernare opinionsinstitut.

Delvis sant, dock är det den mest populära och den med bäst rykte i media.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det allt ni har kunnat komma på som Damage control? Ni får nog jobba vidare på desinformationen om det skall kunna tänkas ha någon som helst effekt.
l[/url]

Jag sprider inte desinformation. Jag råder dig att läsa följande DN-artikel. http://www.dn.se/ledare/huvudledare/det-politiskt-korrekta-sd/

Det krävs att obekräftade framgångar ifrågasätts. När Sentio är ensamma om att rapportera dessa fantasiresultat. Novus ligger på 18 % t.ex. Känns som att Flashbacks mindre bemedlade Sverigevänner i den här tråden hade kunnat jubla åt en opinionsundersökning gjord på SD:s partikansli där SD visade 100 %.

Som sagt, hur troligt är deras resultat på Socialdemokraterna? Inte alls troligt om du frågar mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in