Citat:
Ursprungligen postat av
Ribbentrop
Jag håller delvis med, däremot har SCB alltid underskattat SD i samtliga mätningar de gjort. Status.st t.ex. visar en tydlig trend där Sentio alltid varit närmast med att uppskatta SD. Även om Sentios undersökning i nuläget troligtvis inte speglar ett valresultat idag så har SD stadigt ökat från alla sina tidigare valresultat. Om SD nu ligger på 23,3% så kommer de troligtvis tappa ner till 20% någonting och ligga där ett tag och sedan stiga igen. Att SD skulle få 23,3% 2018 anser jag inte vara allt för omöjligt, förmodligen får de ännu mer. Betänk att SD alltid underskattats och få trodde de skulle bli tredje största parti. Nu fick de hela 13% 2014 vilket är en makalös ökning för ett parti i Sverige. The sky is the limit!
Minst sagt glädjande siffror oavsett! Sjuklövern skjuter sig gång på gång i foten om invandringen och det är mycket glädjande att se att svenskarna inte är efterblivna längre! Hur stor chans tror ni det finns att ett av partierna i Alliansen åker ur? I många opinionsundersökningar mellan valen är alltid KD eller FP precis på gränsen och risken/chansen att de åker ur ökar ju mer SD ökar tänker jag. Är det slutet för Alliansen om ett parti åker ur?
Sentio var nära när det gäller att tippa SD rätt innan riksdagsvalet. Men det visade sig att de underskattade de två stora partierna ganska grovt, både sossarna och moderaterna. Det är det förhållandet som är spännande.
Torbjörn Sjöström, Novus skrev precis
Citat:
Det är märkligt & visar hur lite man förstår vad vi gör när man säger att ett företag är bäst på att mäta enbart 1 av 8 riksdagspartier...
Det är enkelt att ta ut segern i förskott. Finns en risk att Flashbacks Sverigevänner korkar upp champagnen några dagar innan valet, och så blir det en rejäl bakfylla. Till den milda grad att de själva inte orkar gå och rösta. Man ska inte glömma bort att lättja är en dödssynd.
Partier som åker ut: Folkpartiet. Stor sannolikhet. Föräldraförsäkringen var ingen höjdare. Och Alliansen överlever inte så länge till. Tror kanske att det blir en lösare borgerlig samverkan framöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
LVX156
Sentio har legat närmast de verkliga valresultaten såväl 2010 som 2014.
Kanske, men den här gången är det annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kausalitet
Sentio är den undersökning som legat närmast SDs valresultat två val i rad. Det där med coolhetsfaktor lät som någonting Arnstad har kommit på. Snarare är det tvärtom - på grund av det sociala stigmat i att uppge att man är Sverigedemokrat underskattas de i opinionsundersökningar. Sen avsnittet om urval - tja, det är så opinionsundersökningar fungerar. Att tillfråga 9 miljoner människor blir opraktiskt.
Jag tror att vi får kategorisera ditt inlägg tillsammans med SIFOs 8-procentiga tak och Redjar inom en snar framtid.
Inte när det gäller en partisympatiundersökning som har SD-stämpel. Sentios vd har t.om. sagt att de "viktar ner" SD-sympatier i sina undersökningar. Där har de av någon slump lyckats träffa rätt två val i rad, men de har varit fullkomligt värdelösa på att pricka in S, M och KD - som alltid undervärderas kraftigt.
Men det hör nog hemma i den andra tråden.
Jag fattar givetvis att man inte tillfrågar 9 miljoner men 10 000 är bättre än än 1000. 12,9 är det verkliga valresultatet fram till september 2018.